Abstract
In a prospective study levels of interleukin-2 receptors (II-2-R) in serum and of endothelin (ET) in plasma were sequentially determined in 97 patients (39 women, 58 men) before and after liver transplantation (Ltx). The aim of the study was no evaluate the correlation and the time course of these two parameters after Ltx. The postoperative levels of Il-2-R and ET were higher in transplant recipients with no postoperative complications than in patients who had undergone operations to the liver. Patients suffering from acute rejection episodes after transplantation had more markedly increased Il-2-R and ET levels than those with an uneventful course, and this persisted for 3 months. A significant rise of Il-2-R concentrations 3–6 days before a biopsy confirmed rejection proved to have a sensitivity of 68% and a specificity of 68% respectively. A corresponding ET increase preceded rejection episodes confirmed by biopsy with a sensitivity of 62% and a specificity of 67%, respectively. These laboratory data can be obtained daily: they cannot undermine the “gold standard” of liver biopsy, but they are extremely beneficial in determining the timing and indication for the liver biopsy.
Zusammenfassung
In einer prospektiven Untersuchung wurden bei 97 Patienten (39 Frauen, 58 Männer) vor und nach Lebertransplantation (Ltx) die Interleukin-2-Rezeptor(Il-2-R)-Spiegel im Serum und die Endothelin(Et)-Spiegel im Plasma sequentiell gemessen. Ziel der Untersuchung war es festzustellen, inwieweit und in welchem zeitlichen und klinischen Zusammenhang sich diese Parameter nach Ltx verändern. Dabei zeigten sich die post-operativen Il-2-R- und Et-Spiegel bei lebertransplantierten Patienten mit unkompliziertem Verlauf gegenüber Patienten mit anderen Leberoperationen erhöht. Patienten mit Abstroßungsepisoden hatten im Verlauf von 3 Monaten postoperativ höhere Il-2-R- und Et-Werte als Transplantierte mit unkompliziertem Verlauf. Ein deutlicher Anstieg der Il-2-R-Meßwerte 3–6 Tage vor dem bioptischen Nachweis einr Rejektion ergab eine Sensitivität und eine Spezifität von jeweils 68%. Ein entsprechender Et-Anstieg ging bioptisch gesicherten Rejektionen mit einer Sensitivität von 62% und einer Spezifität von 67% voraus. Wenn auch die beliebig oft durchführbaren Laborbestimmungen die bioptische Sicherung einer Rejektion nicht ersetzen können, so sind sie in hohem Maße in der Lage, die Indikation zu gezielten Biopsien frühzeitig stellen zu lassen.
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Rudy, T., Fritschka, E., Erhard, J. et al. Langzeitverlauf der endothelin-plasma- und der interleukin-2-rezeptor-serumspiegel nach lebertransplantation. Langenbecks Arch Chir 380, 189–193 (1995). https://doi.org/10.1007/BF00207728
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00207728