Summary
Retrospectively analyzed data of 41 patients with gastric Non-Hodgkin lymphoma are presented with special regard to the required extent of gastric resection in multimodality treatment. Thirty lymphomas of low, 2 of intermediate and 9 of high grade malignancy were distributed on stage Ie in 44%, stage Ile in 15%, stage IIIe in 12% and stage IV in 29%. The cumulative 5 years survival rate was 85% for stage Ie and 55% for the stages Ile and IIIe. Stage IV showed a 3 years survival of 10%. The proximal part of the stomach was involved in 73%, polycentric lesions were found in 15%. The majority (71%) of the tumours showed an infiltrating growth, an invasion of the oesophagus and/or the duodenum was seen in 20%. Five patients (12%) had synchronous adenocarcinoma as second gastric tumour. Regarding our morphological and topographical data curative surgery for primary gastric lymphoma required total gastric resection.
Zusammenfassung
Daten von 41 Patienten mit einem Non-Hodgkin-Lymphom des Magens werden in einer retrospektiven Analyse im Hinblick auf das notwendige Resektionsausmaß im Rahmen der multimodalen Therapie dargestellt. Dreißig Magenlymphome von niedrigem, 2 von intermediärem und 9 von hohem Malignitätsgrad verteilen sich auf die klinischen Stadien Ie in 44%, IIe in 15%, IIIe in 12% and IV in 29%. Die kumulative Überlebensrate betrug nach 5 Jahren im Stadium Ie 85%, in den Stadien IIe and IIIe 55% und nach 3 Jahren im Stadium IV 10%. Es bestand ein Befall des proximalen Magens in 73%, eine polytope Tumormanifestation im Magen in 15%, überwiegend infiltrierende Wuchsformen in 71%, eine Infiltration von Ösophagus und/oder Duodenum in 20% und das synchrone Vorliegen eines Magenkarzinoms in 12% der Fälle. In Anbetracht der ermittelten morphologischen und topographischen Tumoreigenschaften scheint das kurative Ziel einer Operation beim primaren Magenlymphom nur durch eine Gastrektomie erreichbar zu sein.
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Verreet, P.R., Borchard, F., Stöltzing, H. et al. Stellenwert der Gastrektomie im multimodalen Therapiekonzept des primären Non-Hodgkin-Lymphoms des Magens. Langenbecks Arch Chir 375, 151–155 (1990). https://doi.org/10.1007/BF00206808
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00206808