Summary
To provide accident surgeons working under extreme conditions with reports on the results of their efforts, the complications of resuscitation measures in 30 atraumatic deaths in which a final fall was to be excluded were analyzed in a fundamental study. According to these results, there are two predilection sites for injuries, viz., the thorax and neck.
Thus, injuries to the bones of the thorax, which had occurred in 70% of all cases, were found regularly in rigid emphysematous thorax, and in 40% in elastic thorax after external cardiac massage. The typical secondary injuries are dealt with. Because of the great danger of a liver injury as observed in two cases, resuscitation measures using an extrathoracic cardiac massage machine appear to be problematic even if injuries to the bones of the thorax can be avoided in an elastic thorax.
Injury to the neck after intubation occurred nearly as often as injuries to the thorax after external cardiac massage. Local injuries were predominantly small hemorrhages and abrasions at the base of the tongue and in the tonsillar ring on the right. Hemorrhages in the neck musculature are likely to be attributed to the abutment injury, and the retropharyngeal hemorrhages to hyperextension.
The single organ most frequently injured overall was the cervical spine with an injury frequency of 66%. However, there was no indication, not even in a single case, that resuscitation measures had shortened the life of a patient.
Zusammenfassung
Um den unter extremen Bedingungen tätigen Notärzten eine Rückmeldung über das Ergebnis ihrer Bemühungen liefern zu können, wurden in einer Basisuntersuchung die Komplikationen von Reanimationsmaßnahmen bei 30 atraumatischen Todesfällen, bei denen auch ein finaler Sturz auszuschließen war, analysiert. Danach bestehen zwei Prädilektionsstellen für Verletzungen, nämlich Thorax und Hals.
So fanden sich knöcherne Brustkorbverletzungen, die in 70% aller Fälle aufgetreten waren, regelmäßig bei starrem Faßthorax, in 40% bei elastischem Brustkorb nach äußerer Herzmassage. Es wird auf die typischen Sekundärverletzungen eingegangen. Wegen der großen Gefahr einer Leberverletzung, wie sie in 2 Fällen vorhanden war, erscheinen Reanimationsmaßnahmen über den Einsatz einer maschinellen extrathorakalen Herzmassage auch dann nicht problemfrei, wenn bei einem elastischen Thorax knöcherne Brustkorbverletzungen vermieden werden können.
Fast numerisch gleichgewichtet der Brustkorbverletzung war die des Halses nach Intubation. An lokalen Verletzungen überwogen kleinere Unterblutungen und Schürfungen am Zungengrund und im rechtsseitigen Rachenring. Dem Typ der Widerlagerverletzung dürften Unterblutungen in der Nackenmuskulatur, der Hyperextension retropharyngeale Blutungen zugeordnet werden.
Das insgesamt am häufigsten verletzte Einzelorgan war die HWS mit einer Verletzungsfrequenz von 66%. In keinem Fall bestand jedoch ein Anhalt dafür, daß durch die Reanimationsmaßnahmen das Leben eines Menschen verkürzt worden wäre.
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Saternus, K.S. Direkte und indirekte Traumatisierung bei der Reanimation. Z Rechtsmed 86, 161–174 (1981). https://doi.org/10.1007/BF00203793
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