Summary
The digoxin concentration in the blood of ten patients with terminal illness were determined by radioimmunoassay sampling the specimens 10–30 min before death, 30 min after death (subclavial catheter), and at autopsy (femoral vein and heart). At autopsy increased levels were found: In heart blood 6.64±4.45 ng/ml, in femoral vein blood 4.42±2.45 ng/ml, in ante mortem vein blood 3.36±1.75 ng/ml, mean difference in vein blood: 1.06±0.79 ng/ml (mean value and standard deviation). Only the corresponding concentration values in vein blood are closely correlated. The increase is determined statistically significant by the initial concentration found before death. A gradient dependent diffusion back from the tissues surrounding the vessels is to be considered. The walls of the vessels, however, do not contain higher digoxin concentration than the blood. Six of the ten cases showed levels of digoxin in the ante mortem blood clearly above the therapeutic range of 0.5–2.0 ng/ml. Reasons for this observation are discussed.
Zusammenfassung
Bei 10 digitalisierten Patienten wurden präfinal, ca. 10–30 min vor Todeseintritt, Blutproben entnommen und deren Digoxin-Konzentration mit Werten verglichen, die in ca. 30 min postmortal entnommenem Leichenblut festzustellen sind. Nach der Sektion wurden die Digoxin-Konzentrationen in Schenkelvenenblut und Herzblut bestimmt. Gegenüber den präfinalen Konzentrationen (3,36±1,75 ng/ml) fand sich bis zur Sektion im Venenblut ein Anstieg der Digoxin-Konzentration um 1,06±0,79 auf 4,42±2,45 ng/ml, im Herzblut durchschnittlich auf 6,64±4,45 ng/ml. Nur im venösen Blut sind präfinale und postmortale Konzentrationen eng miteinander korreliert. Der Konzentrations-Anstieg im Schenkelvenenblut wird durch die präfinale Ausgangs-Konzentration statistisch signifikant bestimmt. Es ist eine Gradienten-abhängige Rückdiffusion aus den gegenüber den Gefäßen höher konzentrierten umliegenden Geweben anzunehmen. Die Gefäßwände jedoch speichern kaum Digoxin. Die präfinalen Digoxin-Konzentrationen im Blut lagen in 6 von 10 Fällen deutlich über dem therapeutischen Bereich von 0,5–2 ng/ml. Gründe für diese Beobachtung werden diskutiert.
Similar content being viewed by others
Literatur
Abshagen U, Kewitz H, Rietbrock N (1971) Distribution of digoxin, digitoxin, and ouabain between plasma and erythrocytes in various species. Naunyn-Schmiedebergs Arch Exp Pathol Pharmakol 270:105
Aderjan R, Buhr H, Schmidt G (1979) Investigation of cardiac glycosid levels in human postmortem blood and tissues determined by a special radioimmunoassay. Arch Toxicol 42:107–114
Aderjan R (1980) Probleme bei der Beurteilung von Digoxin-Vergiftungen. Beitr Gerichtl Med (zur Veröffentlichung angenommen)
Haberda A (1927) In: Hofmanns R von (ed) Lehrbuch der gerichtl Medizin. Urban u Schwarzenberg, Berlin Wien, S 488
Holt JG, Benstead JG (1975) Postmortem assay of digoxin by radioimmunoassay. J Clin Pathol 28:483–486
Iisalo E, Nuutila M (1973) Myocardial digoxin concentrations in fatal intoxications. Lancet 3:257
Karjalainen J, Ojala K, Reisell P (1974) Tissue concentrations in an autopsy material. Acta Pharmacol Toxicol 34:380–385
Laves W, Berg S (1965) Agonie, physikalisch-chemische Untersuchungen bei gewaltsamen Todesarten. Schmidt-Röhmhild, Lübeck
Neuhoff H, Lasch GH (1970) Schock, Mikrozirkulation und Hämatose. Dtsch Med Wochenschr 95:1937–1942
Tobin T, Akera T (1977) Interaction of ouabain and cassain with Na+, K+-ATPase and its relationship to their inotropic actions. In: Roberts GCK (ed) Drug actions at the molecular level. MacMillan, London, p 213
Vorpahl TE, Coe JI (1978) Correlation of ante- and postmortem digoxin levels. J Forens Sci 23:329–334
Weinmann J, Hasford J, Kuhlmann J, Bippus HP, Lichey J, Rietbrock N (1979) Digoxin-Konzentrationen in Plasma und Gewebe — Eine postmortem Untersuchung. Med Klin 74:613–618
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Aderjan, R., Mattern, R. Zur Wertigkeit postmortaler Digoxin-Konzentrationen im Blut. Z Rechtsmed 86, 13–20 (1980). https://doi.org/10.1007/BF00200973
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00200973