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Lungengerüstveränderungen beim plötzlichen Kindestod (SIDS)

The connective tissue framework of the lung in SIDS

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Summary

Light microscopy findings are reported on the interstitial connective tissue framework of 45 lungs from babies who died within the first 2 years of life. Thirty were confirmed cases of SIDS and 15 were controls of similar age who died of known causes. The stains applied were H & E, PAS, Prussian blue, Elastica van Gieson, Trichrom (Masson-Goldner), Gomori's silver methenamine and Picro-Sirius polarization (modified). Particular attention was paid to type I and type III collagen, reticulin fibers and ground substance. All investigated cases showed evidence of chronic recurrent interstitial edema in a highly significant frequency and intensity in contrast to the controls. Areas of recent and persistent lymphedema were observed, some of them with reactive fibroplastic activity, which tended towards gradual fibrosis. These changes were irregularly distributed and frequently involved the mural interstitium. Considering the effects of such changes on expansibility, ventilation and perfusion of the lungs, as well as the impairment of gas diffusion, the findings described could be significant in the forensic evaluation of the signs of asphyxia found in most cases of SIDS.

Zusammenfassung

Es wird über lichtmikroskopische Befunde am Lungeninterstitium von 45 Kindern berichtet, die in den beiden ersten Lebensjahren verstorben sind. Bei 30 Fällen handelt es sich um plötzlichen Kindestod, in 15 Kontrollfällen mit gleicher Altersverteilung war die Todesursache bekannt. Folgende Färbungen wurden verwendet: HE, PAS, Berliner Blau, Elastica van Gieson, Trichrom nach Masson-Goldner, Versilberung nach Gomori und Picro-Sirius-Polarisation (modifiziert), wobei besonders Augenmerk auf Kollagen Typ I und Typ III, Reticulinfasern und Grundsubstanz gerichtet wurde. Sowohl sämtliche SIDS-Fälle als auch alle Kontrollfälle wiesen frische Alveolarschädigungen verschiedenen Ausprägungsgrades auf. Unterschiede zwischen SIDS-Fällen und Kontrollfällen fanden sich im Interstitium: die Fälle von plötzlichem Kindestod zeigten im Vergleich zu den Kontrollfällen hochsignifikant häufiger und stärker ausgeprägt Zeichen eines chronisch rezidivierenden interstitiellen Lungenödems; es fanden sich frische und ältere Lymphödeme mit reaktiver fibroplastischer Aktivität unterschiedlichen Grades bis hin zu schleichender Fibrose; die Kollagenfasern waren vermehrt, das Verhältnis von Kollagen Typ I und Typ III gestört. Diese Lungengerüstveränderungen bei den SIDS-Fällen waren ungleichmäßig und herdförmig über das Lungengewebe verteilt und reichten bis in das murale Interstitium. Derartige interstitielle Schäden können infolge Störung der Gasdiffusion und durch Veränderung der mechanischen Eigenschaften des Lungengerüstes die Lungenfunktion beeinträchtigen.

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Literatur

  • Adebahr G, Weiler G, Ess T (1978) Blutverteilungsmuster in der Lunge beim plötzlichen Säuglingstod. Z Rechtsmed 81:67–72

    Google Scholar 

  • Albani M, Bentele KHP, Schulte FJ (1985) Syndrom des plötzlichen Kindstodes: Erfahrungen bei der Heimüberwachung. Notfallmedizin 11:328–335

    Google Scholar 

  • Avery ME, Frantz ID (1983) To breathe or not to breathe. N Engl J Med 309:107–108

    Google Scholar 

  • Althoff H (1978) Der plötzliche und unerwartete Säuglingstod (SIDS) — derzeitige Standortbestimmung. Beitr Gerichtl Med 36:127–146

    Google Scholar 

  • Althoff H (1980) Sudden infant death syndrom. Fischer, Stuttgart New York

    Google Scholar 

  • Bateman ED, Turner-Warwick M, Adelmann-Grill BC (1981) Immunochemical study of collagen types in human foetal lung and fibrotic lung disease. Thorax 36:645–653

    Google Scholar 

  • Berg S, Kijewski S (1978) Histologische Befunde an 224 Fällen von plötzlichem Säuglingstod im norddeutschen Raum. Beitr Gerichtl Med 36:154–160

    Google Scholar 

  • Blennerhasset JB (1985) Shocklung and diffuse alveolar damage. Pathological and pathogenetic considerations. Pathology 17:239–247

    Google Scholar 

  • Bradley K, McConnel-Breul S, Crystal RG (1975) Collagen in the human lung. J Clin Invest 55:543–550

    Google Scholar 

  • Brinkmann B (1978) Vitale Reaktionen in der Lungenstrombahn bei Tod durch Strangulation. Z Rechtsmed 81:133–146

    Google Scholar 

  • Brinkmann B, Püschel K (1978) Heat injuries to the respiratory system. Virchows Arch [A] 379:299–311

    Google Scholar 

  • Burri PH (1985) Development and growth of the human lung. In: Handbook of Physiology — Respiratory System I. Williams and Wilkins, Baltimore, Maryland

    Google Scholar 

  • Burkhardt A, Gebbers J-O (1983) Spezielle pathologische Anatomie, Band 16/II Pathologie der Lunge. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo

    Google Scholar 

  • Campbell EJ, Harris B, Avioli LV (1981) Idiopathic pulmonary fibrosis. Arch Intern Med 141:771–774

    Google Scholar 

  • Coalson JJ (1982) The ultrastructure of human fibrosing alveolitis. Virchows Arch [A] 395:181–199

    Google Scholar 

  • D'Ardenne AJ, Burns J, Sykes BC, Kirkpatrick P (1983) Comparative distribution of fibronectin and type III collagen in normal human tissues. J Pathol 141:55–69

    Google Scholar 

  • Drescher J, Zink P, Verhagen W, Flik J, Milbradt H (1987) Recent influenza virus A infections in forensic cases of sudden unexplained death. Arch Virol 92:63–76

    Google Scholar 

  • Durand M, Cabal LA, Conzalez F, Hoppenbrouwers TT, Hodgman JE (1983) Ventilatory response to CO2 in older preterm infants with apnea. Pediatr Res 17:1345

    Google Scholar 

  • Dziedzic-Goclawska A, Rozycka M, Czyba JC, Moutier R, Lenczowski S, Ostrowski K (1982) Polarizing microscopy of picrosirius stained bone sections as a method for analysis of spatial distribution of collagen fibers by optical diffractometry. Basic Appl Histochem 26:227–239

    Google Scholar 

  • Fietzek PP, Kühn K (1976) The primary structure of collagen. Int Rev Connec Tissue Res 7:1–60

    Google Scholar 

  • Fishmann AP (1978) UIP, DIP, and all that (editorial). N Eng J Med 298:843–845

    Google Scholar 

  • Gabbiani G, Le Lous M, Bazin S, Delauney A (1976) Collagen and myofibroblasts of granulation tissue: a chemical, ultrastructural and immunologic study. Virchows Arch [Cell Pathol] 21:133–145

    Google Scholar 

  • Gebbers J-O, Seifert G, Riesner K (1977) Die fibrosierende Alveolitis. Ein Beitrag zur Ultrastruktur und Pathogenese interstitieller Lungenerkrankungen. Röntgenblätter 30:539–550

    Google Scholar 

  • Gould VE, Gleason TH, Winterscheid LC (1971) Desquamative interstitial pneumonia. Chest 59:349–352

    Google Scholar 

  • Guilleminault C, Peraita R, Souquet M, Dement WC (1975) Apneas during sleep in infants: Possible relationship with sudden infant death syndrome. Science 190:677–679

    Google Scholar 

  • Guilleminault C, Ariagno R, Korobkin R, Nagel L, Baldwin R, Coons S, Owen M (1979) Mixed and obstructive sleep apnea and near miss for sudden infant death syndrome: 2. comparison of near miss and normal control infants by age. Pediatrics 64:882–891

    Google Scholar 

  • Huang TW (1977) Chemical and histochemical studies on human alveolar collagen fibres. Am J Pathol 86:81–93

    Google Scholar 

  • Hurst DJ, Kilburn KH, Baker WM (1977) Normal newborn and adult human lung collagen — Analysis of types. Connect Tissue Res 5:117–125

    Google Scholar 

  • Janssen W, Bärtschi G (1984) Vitale und supravitale Reaktionen der Alveolarzellen nach protrahiertem Sauerstoffmangel. Dtsch Z Ges Gerichtl Med 55:47–60

    Google Scholar 

  • Jeffrey H, Cunningham RA, Cubis A, Read DJC (1981) New methods to separate artifacts from normal and defective breathing patterns in different sleep-states, if infants are monitored at home. Aust NZJ Med 11:406–411

    Google Scholar 

  • Joachim H, Bode G, Köhler G (1983) Morphologische und morphometrische Untersuchungen der Lungen beim Shock aus unterschiedlicher Aetiologie. Beitr Gerichtl Med 41:339–347

    Google Scholar 

  • Junqueira LCU, Bignolas G, Brentani R (1979a) Picrosirius staining plus polarization microscopy, a specific method for collagen detection in tissue sections. Histochem J 11:447–455

    Google Scholar 

  • Junqueira LCU, Montes GS, Krisztan RM (1979b) The collagen of the vertebrate peripheral nervous system. Cell Tissue Res 202:453–460

    Google Scholar 

  • Junqueira LCU, Montes GS, Sanchez EM (1982) The influence of tissue section thickness on the study of collagen by the picrosirius-polarization method. Histochemistry 74:153–156

    Google Scholar 

  • Katzenstein A-LA, Bloor CM, Liebow AA (1976) Diffuse alveolar damage. Am J Pathol 85:210–228

    Google Scholar 

  • Keeling JW (1981) Sudden infant death syndrom. In: Berry C (ed) Paediatric Pathology. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  • Keller R (1981) Das akute Lungenversagen — akutes Atemnotsyndrom des Erwachsenen. Prax Klin Pneumol 35:161–169

    Google Scholar 

  • Laraya-Cuasay LR, Deforest A, Palmer J, Huff DS, Lischner HW, Huang NN (1977) Chronic pulmonary complications of early influenza virus infection. Am Rev Respir Dis 116:617–625

    Google Scholar 

  • Lillington GA (1981) Ban the boomerang. Chest 80:122

    Google Scholar 

  • Madri JA, Furthmayr H (1980) Collagen polymorphism in the lung. An immunochemical study of pulmonary fibrosis. Hum Pathol 11:353–366

    Google Scholar 

  • Minor RR (1980) Collagen metabolism. A comparison of diseases of collagen and diseases affecting collagen. Am J Pathol 98:227–280

    Google Scholar 

  • Montes GS, Krisztan RM, Shigihara KM, Tokoro R, Mourao PAS, Junqueira LCU (1980) Histochemical and morphological characterization of reticular fibers. Histochemistry 65:131–141

    Google Scholar 

  • Pinet F, Tabib A, Clermont A, Loire R, Motin J, Artru F (1982) Posttraumatic-shock lung: Postmortem microangiographic and pathologic correlation. Am J Roentgenol 139:449–454

    Google Scholar 

  • Pinsker KL, Schneyer B, Becker N, Kamholz SL (1981) Usual interstitial pneumonia following Texas A2 influenza infection. Chest 80:123–126

    Google Scholar 

  • Rinaldo JE, Rogers RM (1982) Adult respiratory distress syndrom. Changing concepts of lung injury and repair. N Engl J Med 306:900–909

    Google Scholar 

  • Riede UN, Mittermeyer C, Rohrbach R, Joh K, Vogel W, Fringes B (1982) Mikrothrombosierung der Endstrombahn als Ursache schockbedingter Organkomplikationen (unter besonderer Berücksichtigung der Schocklunge). Haemostaseologie 2:49–59

    Google Scholar 

  • Risse M, Weiler G (1986) Hämosiderinbefunde in Leber, Milz und Lunge bei Neugeborenen und Säuglingen. Zbl Rechtsmed 29: 111 und Z Rechtsmed 94:41–49

    Google Scholar 

  • Sandritter W (1981) Allgemeine Pathologie. Schattauer, Stuttgart New York

    Google Scholar 

  • Scadding JG, Hinson KFW (1967) Diffuse fibrosing alveolitis (diffuse interstitial fibrosis of the lungs). Correlation of histology at biopsy with prognosis. Thorax 22:291–304

    Google Scholar 

  • Scadding JG (1974) Diffuse pulmonary alveolar fibrosis. Thorax 29:271–281

    Google Scholar 

  • Schlag G, Redl H, Glatzl A (1977) Morphologische Veränderungen der Lunge im hypovolämisch-traumatischen Schock. Unfallheilkunde 80:481–488

    Google Scholar 

  • Schulte FJ, Albani M, Schnizer H, Bentele K (1982) Neuronal control of neonatal respiration — sleep apnea and the sudden infant death syndrom. Neuropediatrics [Suppl] 13:3–14

    Google Scholar 

  • Schultek T, Markwalder C (1985) Morphologie der Paraquatvergiftung. Z Rechtsmed 94:317–324

    Google Scholar 

  • Spencer H (1985) Pathology of the lung. 4th edn. Pergamon, Oxford New York

    Google Scholar 

  • Spitzer AR, William WF (1984) Infant apnea. Clin Pediatr 23:374–380

    Google Scholar 

  • Steinschneider A (1972) Prolonged apnea and the sudden infant death syndrom: Clinical and laboratory observations. Paediatrics 50:646–654

    Google Scholar 

  • Stewart S, Fawcett J (1985) Interstitial haemosiderin in the lungs of SIDS: a histological hall-mark of “Near Miss” episodes? J Pathol 145:53–58

    Google Scholar 

  • Szidon JP, Pietra GG, Fishman AP (1972) The alveolar-capillary membrane and pulmonary edema. N Engl J Med 286:1200–1204

    Google Scholar 

  • Turino GM, Rodriguez JR, Greenbaum LM, Mandl I (1974) Mechanisms of pulmonary injury. Am J Med 57:493–505

    Google Scholar 

  • Vandenbogaerde J, Schelstraete J, Colardyn F, Hendrickx A (1984) Paraquat poisoning. Forensic Sci Int 26:103–114

    Google Scholar 

  • Wegener T (1983) Serial pulmonary angiography in rats with pulmonary damage due to intravascular coagulation. Acta Radiol Diagn 24:449–457

    Google Scholar 

  • Weichert P (1977) Klinik der sogenannten interstitiellen Lungenerkrankungen. Röntgenblätter 30:551–557

    Google Scholar 

  • Zink P (1986) Pathologisch-anatomische Befunde bei plötzlichem, unerwartetem Tod von Kindern und Erwachsenen mit Influenza-A-Infektion. Z Rechtsmed 97:165–184

    Google Scholar 

  • Zink P, Drescher J, Verhagen W, Flik J, Milbradt H (1987) Serological evidence of recent influenza virus A (H3N2) infections in forensic cases of sudden infant death syndrome (SIDS). Arch Virol 93:223–232

    Google Scholar 

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Ogbuihi, S., Zink, P. Lungengerüstveränderungen beim plötzlichen Kindestod (SIDS). Z Rechtsmed 98, 191–205 (1987). https://doi.org/10.1007/BF00200342

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