Skip to main content
Log in

Laparoskopie versus laparotomie

Eine tierexperimentelle studie zum vergleich der adhäsionsbildung im hund

Laparoscopy versus laparotomy. An experimental study comparing formation of adhesions in dogs

  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

We performed laparoscopy (n = 7) or laparotomy (n = 7) for exploration of the small intestine, cecal resection with Endo-GIA or TA-30, deserosation of 2 cm2 of the abdominal wall and resection of the omenturn majus in dogs. After 8 days all dogs were re-examined and the adhesions were quantified by computer-aided measurement. Laparoscopic operations were followed by significantly (P < 0.001) fewer adhesions. After conventional operations extensive adhesions to the abdominal incision and interenteric adhesions were found, together with frequent conglomerates of adhesions, intestinal kinkings or adhesive bands. Identical manipulations, such as cecal resection or deserosation of the lateral abdominal wall, led to the same frequency and severity of adhesions in both groups. Based on our results, the risk of adhesion-related complications may be reduced by the laparoscopic approach.

Zusammenfassung

An Hunden wurden laparoskopisch (n = 7) bzw. per Laparotomie (n = 7) nach Exploration des Dünndarms eine Zäkalpolresektion mit Endo-GIA bzw. TA-30 durchgeführt, 2 cm2 der lateralen Bauchwand deserosiert und ein Netzzipfel reseziert. Am B. postoperativen Tag wurden alle Tiere relaparotomiert und die entstandenen Adhäsionen rechnergestützt vermessen. Das Ausmaß der Adhäsionen nach laparoskopischen Eingriffen war signifikant (P < 0,01) geringer. Ausgedehnte Adhäsionen zur Laparotomiewunde und zwischen den Darmschlingen bedingten größere Adhäsionsflächen nach Laparotomie. Konglomeratadhäsionen, adhäsionsbedingte Darmabknickungen und Briden fanden sich häufiger nach konventionellen Operationen. Identische Manipulationen wie Zäkalresektion und Deserosierung der lateralen Bauchwand führten nach laparoskopischen und konventionellen Eingriffen zum gleichen Adhäsionsausmaß. Aufgrund unserer Ergebnisse ist das Risiko adhäsionsbedingter Komplikationen nach laparoskopischen Operationen insgesamt geringer als nach identischen konventionellen Eingriffen einzuschätzen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Buckman RF, Woods M, Sargent L, Gervin AS (1976) A unifying pathogenetic mechanism in the etiology of intraperitoneal adhesions. J Sug Res 20:1–5

    Google Scholar 

  2. Cittadini E, Orland F, Benigno M (1982) Pelvic adhesions and infertility. Classification, prevention and therapy. Acta Eur Fertil 13:105–111

    Google Scholar 

  3. Filmar S, Gomel V, McComb PF (1987) Operative laparoscopy versus open abdominal surgery: a comparative study on postoperative adhesion formation in the rat model. Fertil Steril 48:486–489

    Google Scholar 

  4. Luciano AA, Maier DB, Koch EI, Nulsen JC, Whitman GF (1989) A comparative study of postoperative adhesions following laser surgery by laparoscopy versus laparotomy in the rabbit model. Obstet Gynecol 74:220–224

    Google Scholar 

  5. Lundorff P, Hahlin M, Kallfelt B, Thorburn J, Lindblom B (1991) Adhesion formation after laparoscopic surgery in tubal pregnancy: a randomized trial versus laparotomy. Fertil Steril 55:911–915

    Google Scholar 

  6. Powley IM (1965) Unexpected deaths from small bowel obstruction. Proc R See Med 58:870–873

    Google Scholar 

  7. Payr E (1924) Biologisches zur Entstehung, Rückbildung und Vorbeuge von Bauchfellverwachsungen. Zentralbl Chir 14:718–722

    Google Scholar 

  8. Raferty AT (1981) Effect of peritoneal trauma on peritoneal fibrinolytic activity and intraperitoneal adhesion formation. Eur Surg Res 13:397–401

    Google Scholar 

  9. Renvall SY (1980) Peritoneal metabolism and intra-abdominal adhesion formation. Acta Chir Scand [Suppl] 508:4–48

    Google Scholar 

  10. Schwemmle K (1990) Ursachen von Verwachsungen im Abdomen. Langenbecks Arch Chir [Suppl] II:1017–1021

    Google Scholar 

  11. Treutner KH, Winkeltau G, Lerch MM, Stadel R, Schumpelick V (1989) Postoperative, intraabdominelle Adhäsion — ein neues standardisiertes und objektives Tiermodell und Testung von Substanzen zur Adhäsionsprophylaxe. Langenbecks Arch Chir 374:99–104

    Google Scholar 

  12. Weibel MA, Majno G (1973) Peritoneal adhesions and their relation to abdominal surgery. Am J Surg 126:345–353

    Google Scholar 

  13. Wendt P, Hohlweg-Majert P, Hammerschmidt E, Ascherl R, Blümel G (1983) Depression der fibrinolytischen Aktivität im Bauchraum nach gynäkologischen Operationen. Med Welt 34:2–8

    Google Scholar 

  14. Willital GH, Died KH, Meier H (1986) Ein neues Therapiekonzept zur postoperativen Adhäsionsprophylaxe. Med Welt 37:288–296

    Google Scholar 

  15. Zühlke HV, Lorenz EMP, Straub EM, Savas V (1990) Pathophysiologie und Klassifikation von Adhäsionen. Langenbecks Arch Chir [Suppl] II:1009–1016

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Tittel, A., Schippers, E., Treutner, KH. et al. Laparoskopie versus laparotomie. Langenbecks Arch Chir 379, 95–98 (1994). https://doi.org/10.1007/BF00195870

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00195870

Key words

Navigation