Zusammenfassung
Die retrospektive Analyse unserer 175 ventralen Spondylodesen der unteren Halswirbelsäule hat den Zweck, Gefahren aufzuzeigen, die bei dieser sehr bewährten Operationsmethode an unserer Klinik auftraten. Im Zeitraum von 1976–1990 wurden 175 Patienten nach dieser Technik operiert, darunter fanden wir 150 Frakturen, Luxationsfrakturen und diskoligamentäre Instabilitäten. In 25 Fällen bestand die Indikation aus Tumoren und Metastasen, entzündlichen oder degenerativen Erkrankungen und chronischen Instabilitäten bei Zustand nach Laminektomien. Der Häufigkeit nach traten folgende intra- und postoperative Komplikationen auf: 4 Infekte, 3 postoperative Redislokationen, 2 ausgedehnte Metallockerungen, 1 einseitige Läsion der A. vertebralis, 1 Pseudarthrose mit Plattenbruch, 1 postoperative radikuläre Störung und 1 sekundär notwendige Erweiterung der ventralen Spondylodese nach primär nicht erkannter Zweisegmentläsion.
Summary
Our follow-up study of 175 cases of interbody fusion of the lower cervical spine was conducted to show the complications that occurred in our department with what is considered to be a tried and tested method. From 1976 to 1990, 175 patients were treated with this method. These 175 cases included 150 fractures and/or dislocations. The indications for surgery in the remaining 25 cases were tumors and metastases, inflammatory or degenerative diseases and chronic instabilities following laminectomy. The following complications were seen: 4 cases of infection, 3 postoperative redislocations, 2 cases of extensive loosening of metal, 1 unilateral lesion of the vertebral artery, 1 nonunion with plate fracture, 1 post-operative radicular disorder in an otherwise neurologically normal patient, and 1 secondary extension of the interbody fusion required after failure to recognize a two-segment lesion.
References
Aebi M, Mohler Zäch GA, Morscher E (1986) Indication, surgical technique, and results of 100 surgically-treated fractures and fracture-dislocations of the cervical spine. Clin Orthop 203:245–257
Argenson C, Lovet J, Sanouviller L, Peretti F de (1988) Traumatic rotatory displacement of the lower cervical spine. Spine 7:767–773
Barber FA (1978) Anterior cervical fusion. Rocky Mountain Med J 75:29
Flynn TB (1982) Neurologic complications of anterior cervical interbody fusion. Spine 6:536–539
Garfin SR, Shackford SR, Marshall LF, Drummond JC (1989) Care of the multiply injured patient with cervical spine injury. Clin Orthop 239:19–29
Goffin J, Plets C, Van den Bergh R (1989) Anterior cervical fusion and osteosynthetic stabilization according to caspar: A prospective study of 41 patients with fractures and/or dislocations of the cervical spine. Neurosurgery 6:865–871
Illgner A, Haas N, Blauth M, Tscherne H (1989) Die operative Behandlung von Verletzungen der Halswirbelsäule. Unfallchirurg 92:363–372
Lind B, Sihlbom H, Nordwall A (1988) Halo-vest treatment of unstable traumatic cervical spine injuries. Spine 4:425–432
Louis R (1985) Die Chirurgie der Wirbelsäule. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo
Louw JA, Mofoyane NA, Small B, Neser CP (1990) Occlusion of the vertebral artery in cervical spine dislocations. J Bone Joint Surg [Br] 4:679–681
Mähring M (1988) Segmentveränderungen nach zervikalen Spondylodesen instabiler Verletzungen. Unfallchirurgie 14:247–258
Morscher E, Sutter F, Jenny H, Olerud S (1986) Die vordere Verplattung der Halswirbelsäule mit dem Hohlschrauben-Plattensystem aus Titanium. Chirurg 57:702–707
Schwarz N, Buchinger W, Gaudernak T, Russe F, Zechner W (1991) Injuries of the cervical spine causing vertebral artery trauma: Case reports. J Trauma 1:127–133
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schweighofer, F., Passler, J.M., Wildburger, R. et al. Interbody fusion of the lower cervical spine: a dangerous surgical method?. Langenbecks Arch Chir 377, 295–299 (1992). https://doi.org/10.1007/BF00189475
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00189475