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Die aortoduodenale fistel

Inzidenz - Diagnostik - Therapie

Secondary aortoduodenal fistulae. Incidence — diagnosis and treatment

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Abstract

Six patients were operated on for an aortoduodenal fistula at the Department of General and Abdominal Surgery, Johannes-Gutenberg-University Mainz. All patients had received an aortic graft implant between 1 and 10 years ago. The etiology, symptoms, and diagnostic and surgical treatment of these six cases are presented, and the results are discussed in comparison with the results of other studies. The main symptom of all of our patients was gastrointestinal bleeding. In our patients arteriography and computed tomography were the best diagnostic procedures. At surgery, five patients underwent graft excision and axillobifemoral bypass (only four patients, as one died before implantation). In the other patient a local repair, with closure of the graft defect and bowel defect, followed by interposition of an omental pedicle, was performed. Two patients died within 6 days of operation due to multiple organ failure.

Zusammenfassung

An der Klinik und Poliklinik für Allgemein-und Abdominalchirurgie der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz wurden zwischen 1984 und Februar 1992 6 Patienten wegen einer aortoduodenalen Fistel operiert. Anamnese, Symptome, Diagnostik und operative Behandlung dieser Patienten werden anhand anderer Studienergebnisse analysiert und dargestellt. Bei allen Kranken wurde zwischen einem und 10 Jahren vor Auftreten der aortoduodenalen Fistel eine Aortenprothese implantiert. Führendes Symptom war die gastrointestinale Blutung. Die Angiographie und die Computertomographie waren in unserem Krankengut die Methoden mit der größten Treffsicherheit. Bei 5 Patienten wurde die infizierte Prothese explantiert, 4 dieser 5 Patienten erhiel ten anschließend einen axillobifemoralen Bypass, em Kranker starb vor der Rekonstruktion. Die Direktnaht der Aorta und Verschluß der Darmläsion mit anschlieBender Netzinterposition wurde bei einem weiteren Patienten durchgeführt. Zwei Kranke, unter Notfallbedingungen im Volumenmangelschock operiert, starben innerhalb der ersten 6 postoperativen Tage. Die anderen Patienten überlebten einen Zeitraum von mindestens einem Viertel bis zu einem Jahr.

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Literatur

  1. Bätz W, Gamstätter G, Neher M (1985) Aorto-duodenale Fistel nach Aortenersatz — Ursache massiver oberer gastrointestinaler Blutung. Chirurg 56: 117–119

    Google Scholar 

  2. Böttger T, Schäfer W, Junginger T (1991) Blutungen aus Dünn-und Dickdarm. In: Biinte H, Junginger T (Hrsg) Jahrbuch der Chirurgie. Biermann, Zülpich, S 89

    Google Scholar 

  3. Breuer N, Erhard J, Balzer K, Müller MK, Nahser HC (1988) Aorto-duodenale Fistel als Ursache einer akuten Gastrointestinalblutung. Med Klin 83/22: 750–752

    Google Scholar 

  4. Dahm M, Steegmüller KW, Junginger T (1991) Diagnostik und Therapie der aorto-duodenalen Fistel. Chir Prax 43: 283–288

    Google Scholar 

  5. Fesmire FM (1987) Aortoenteric fistula. Ann Emerg Med 16/4: 475–476

    Google Scholar 

  6. Hannig C, Allgayer B, Risch M, Holzmann T, Dörrler J, Strässle M (1986) Duodenal fistula — A rare complication following the removal of an infected aortic graft: case report. Cardiovasc Intervent Radiol 9: 33–36

    Google Scholar 

  7. Ibrahim IM, Raccuia JS, Micale J, Zafar A (1989) Primary aortoduodenal fistula. Arch Surg 124: 870–871

    Google Scholar 

  8. Jaroch MT, Diehl JT, Zippert AM (1985) Primary aortoduodenal fistula without abdominal aortic aneurysm. Cleve Clin Q 52: 579–581

    Google Scholar 

  9. King RM, Sterioff S, Engen DE (1985) Renal artery graft-toduodenum fistula: Unusual presentation of a recurrent flank abscess. Cardiovasc Surg 26: 509–511

    Google Scholar 

  10. Königsrainer A, Pointner R, Reissigl H, Weimann S (1987) Endoscopic aspects of aortointestinal fistula. Surg Endosc 1: 37–40

    Google Scholar 

  11. Mollerup CL, Strand L (1987) Gastrointestinal hemorrhage due to fistula from aortic aneurysm. Acta Chir Scand 153: 631–632

    Google Scholar 

  12. O'Donnell TF, Scott G, Shepard A, Mackey W, Deterling RA, Callow AD (1985) Improvements in the diagnosis and management of aortoenteric fistula. Am J Surg 149: 481–486

    Google Scholar 

  13. Perdue GD, Smith RB, Ansley JD, Costantino MJ (1980) Impending aortoenteric hemorrhage: The effect of early recognition on improved outcome. Ann Surg 192: 237–243

    Google Scholar 

  14. Pritchett DB, Dragutsky MS (1989) Primary aortoduodenal fistula: successful diagnosis and treatment. South Med J 82: 393–394

    Google Scholar 

  15. Simelière T, Chevalier JM, Enon B, Lescalie F, Simard C, Lhoste P, Pillet J (1987) Fistule aorto-duodénale primaire d'origine tuberculeuse. J Chir (Paris) 124: 464–466

    Google Scholar 

  16. Thomas WEG, Baird RN (1986) Secondary aorto-enteric fistulae: towards a more conservative approach. Br J Surg 73: 875–878

    Google Scholar 

  17. Tilanus HW, Terpstra OT, De Smit P, Van Urk H, Veen HIT (1988) Diagnosis and management of graft-enteric fistulae. Br J Surg 75: 915–916

    Google Scholar 

  18. Umpleby HC, Britton DC, Turnball AR (1987) Secondary aorto-enteric fistulae: a surgical challenge. Br J Surg 74: 256–259

    Google Scholar 

  19. Walker WE, Cooley DA, Duncan JM, Hallman GL, Ott DA, Reul GJ (1987) The management of aortoduodenal fistula by in situ-replacement of the infected abdominal aortic graft. Ann Surg 205: 727–731

    Google Scholar 

  20. Wolfe JHN, Grigg MJ (1988) Protection of the infected aortic stump: submucosal mesenteric pedicle grafts. Br J Surg 75: 1200

    Google Scholar 

  21. Zahradka W, Grundmann W Wernicke CM (1988) Aortointestinale Fistel nach Bypassoperation — seltene Ursache der Gastrointestinalblutung. Z Ges Inn Med 43: 286–287

    Google Scholar 

  22. Ziihlke H-V, Harnoss BM (1988) Septische Gef-dBchirurgie. Ueberreuter, Wien Berlin

    Google Scholar 

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Kirsch, D., Böttger, T. & Junginger, T. Die aortoduodenale fistel. Langenbecks Arch Chir 379, 197–203 (1994). https://doi.org/10.1007/BF00186358

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