Summary
First descriptions of clinical courses after laparoscopic cholecystectomy indicate a shorter period of postoperative ileus in comparison to conventional cholecystectomy. Early postoperative motility was registered in dogs (n = 10) by implanted serosal electrodes. Furtheron clinical signs of postoperative motility were documented in patients (n = 100) after laparoscopic and conventional cholecystectomy. In animal experiments a significantly reduced period of postoperative ileus (5,5 ± 1 h) occured after laparoscopic cholecystectomy in comparison with the conventional technique (46 ± 5 h). Experimental data correlate well with earlier clinical signs of normal motility after laparoscopic cholecystectomy in patients. The shorter period of postoperative ileus is a further evidence for the minor abdominal trauma of laparoscopic techniques.
Zusammenfassung
Erste Beschreibungen klinischer Verläufe nach laparoskopischen Eingriffen lassen im Vergleich zur konventionellen Vorgehensweise eine verkürzte Periode der postoperativen Darmatonie vermuten. Die frühe postoperative Motilität wurde im Tierexperiment (Hund, n = 10) mittels implantierter Serosa-Elektroden verifiziert. Desweiteren wurden die klinischen Parameter der postoperativen Motilität nach laparoskopischer und konventioneller Cholezystektomie bei Patienten (n = 100) vergleichend erfa\t. Es zeigte sich eine signifikant verkürzte Periode der Darmatonie nach laparoskopischer Cholezystektomie (5,5 ± 1 h) im Vergleich zur konventionellen Technik (46 ± 5 h) im Tierexperiment. Dies korrelierte mit den deutlich früher einsetzenden klinischen Zeichen einer normalen Motilität bei Patienten nach einer laparoskopischen Cholezystektomie. Die kürzere Periode der postoperativen Darmatonie ist ein weiteres Indiz für das geringere Abdominaltrauma laparoskopischer Verfahren.
Similar content being viewed by others
Literatur
Altaparmakov I, Erckenbrecht JF, Wienbeck M (1984) Modulation of the adrenergic system in the treatment of postoperative bowel atonia. Scand J Gastroenterol 19:1104
Bueno L, Fioramonti J, Ruckebusch Y (1978) Postoperative intestinal motility in dogs and sheep. Dig Dis 23:682
Code CF, Marlett JA (1975) The interdigestive myoelectric complex of the stomach and small bowel of dogs. Am J Physiol 246:289
Coelho JC, Gouma DJ, Moody FG, Li YF (1985) Gastrointestinal myoelectric activity following abdominal operations in the opossum. World J Surg 9:612
Dubois A, Weise VK, Kopin IJ (1973) Postoperativ ileus in the rat: Physiopathology, etiology and treatment. Ann Surg 178:781
Dubois F, Berthelot G, Levard H (1989) Cholecystectomie par coelioskopie. Presse Med 18:980
Götz F (1988) Die endoskopische Appendektomie nach Semm bei der akuten und chronischen Appendicitis. Endoskopie 2:5
Götz F, Pier A, Bacher C (1990) Modified laparoscopic appendectomy in surgery. Surg Endosc 4:6
Morris IR, Darby CF, Hammond P, Taylor I (1983) Changes in small bowel myoelectrical activity following laparotomy. Br J Surg 70:547
Perissat JD, Collet D, Belliard R (1990) Gallstones. Laparoscopic treatment, cholecystectomy and lithotripsy. Our own technique. Surg Endosc 3:15
Schamaun M (1966) Experimentelle elektromyographische Untersuchungen zur Pathophysiologie der Dünndarmmotorik bei chirurgischen Krankheitsbildern. Z Gesamte Exp Med 141:89
Schaupp W, Menges HW, Schworm HD (1988) Die “ideale” Cholecystectomie. Chirurg 59:661
Schippers E, Braun J, Erhardt W, Schumpelick V (1990) Frühe postoperative Motilität nach abdominalchirurgischen Eingriffen im Tierexperiment. Langenbecks Arch Chir 374:175
Smith J, Kelly KA, Weinshilboum RM (1977) Pathophysiology of postoperative ileus. Arch Surg 112:203
Szurszewski JH (1969) A migrating electrical complex of the canine small intestine. Am J Physiol 217:1757
Tinckler LF (1965) Surgery and intestinal motility. Br J Surg 52:140
You CH, Chey W (1984) Study of electromechanical activity of the stomach in humans and in dogs with particular attention to tachygastria. Gastroenterology 86:1460
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schippers, E., Öttinger, A.P., Anurov, M. et al. Intestinale Motilität nach laparoskopischer vs. konventioneller Cholezystektomie. Langenbecks Arch Chir 377, 14–18 (1992). https://doi.org/10.1007/BF00186143
Received:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00186143