Abstract
An experimental study in animals was conducted to evaluate the motility patterns after total gastrectomy. Eight male beagle dogs (22.5–27.2kg) had total gastrectomy with standardized designs of gastric substitution: (1) jejunal interposition (JI, n=4); (2) Rouxen-Y reconstruction (RY, n=4). Motility patterns were detected with perfused manometry (eight measuring ports), sequential scintigraphic emptying studies of the gastric substitute (caloric and acaloric medium viscosity test meals), and a hydrogen breath test with lactulose. The preoperative studies of the same individuals served as controls (CO). To detect postgastrectomy adaptation processes the postoperative studies were conducted 6–8, 12–14, and 24–30 weeks after total gastrectomy. The emptying of the gastric substitutes was markedly accelerated compared with CO after 6 months (T50: 5.8–8.1 min). In contrast to the preoperative studies, caloric test meals caused a trend to increase the velocity of the evacuation. The intestinal transit time was accelerated too in the weeks immediately, after the operation. In JI dogs intestinal transit was then markedly slowed and to a highly significant difference after 6 months compared to RY animals (CO: 101±26min, JI: 104±18.2min, RY: 71.3±13.4min; p<0.01). Pathologic motility patterns could be identified as the cause of this observations: RY dogs showed a marked increase of the intestinal motility index in the proximal jejunum (p<0.0001) and a dissociation between the motility patterns of the duodenum and the gastric substitute. The observations gave rise for the supposition that this parts of the small bowel might generate two independent pacemarkers that both influence the lower intestinal parts after RY reconstruction. We conclude that the motility patterns of the entire small bowel highly influence the postoperative function of reconstruction procedures after total gastrectomy. The emptying velocity of the jejunal gastric substitute does not seem to have a major influence on the postoperative results. According to motility patterns jejunal interposition has a better outcome than Roux-en-Y reconstruction.
Zusammenfassung
Zur Klärung der intestinalen Motilitätsbedingungen nach Gastrektomie wurde eine tierexperimentelle Studie durchgeführt. Acht männliche Beaglehunde (22,5–27,2kg) wurden gastrektomiert und mit einer standardisierten Jejunuminterposition (JI, n = 4) oder Roux-Y-Ersatzmagenbildung (RY, n = 4) rekonstruiert. Als Meßmethoden kamen die 8-Kanalperfusionsmanometrie, nuklearmedizinische Entleerungsstudien der Ersatzmägen und der H2-Atemtest mit Laktulose zur intestinalen Passagezeitbestimmung zum Einsatz. Die präoperativen Untersuchungen der Versuchstiere dienten als Kontrollen (K). Zur Erfassung evtl. auftretender Adaptationsprozesse wurden die postoperativen Untersuchungen in der 6.–8., 12.–14. und 24.–30. Woche durchgeführt. Die Ersatzmagenentleerung war bei beiden Rekonstruktionsformen nach einem halben Jahr deutlich beschleunigt (T50:5,8–8,1min) und, im Gegensatz zu den Kontrollen, nach einer kalorischen Testmahlzeit eher schneller als nach einer akalorischen. Die intestinale Transitzeit zeigte frühpostoperativ deutlich beschleunigte Werte, wies jedoch im weiteren Verlauf eine signifikante Verlangsamung auf die bei JI deutlich ausgeprägter war (K: 101 ± 26min, JI: 104 ± 18,2min, RY: 71,3 ± 13,4min; p < 0,01). Als Erklärung konnten pathologische Motilitätsmuster by RY indentifiziert werden die insbesondere eine markante Erhöhung der Motilitätsindex (p < 0,0001) im proximalen Jejunum und die Dissoziation zwischen Ersatzmagen- und duodenaler Motilität beinhalteten. Die Beobachtungen legen die Vermutung nahe, daß Duodenum und Ersatzmagen nach RY-Rekonsturktion 2 unabhängig voneinander agierende de Schrittmacher generieren, die beide die unteren Dünndarmabschnitte beeinflussen. Wir folgern, daß Motilitätsphänomene in erheblichem Umfang die postoperative Funktion der Ersatzmagenbildung nach Gastrektomie beeinflussen, und daß die postoperative Funktion mehr von der Motorik des gesamten Intestinaltraktes abhängt als von den Parameters der Ersatzmagenentleerung. Die Jejunuminterposition scheint im Hinblick auf die intestinale Motilität Vorteile gegenüber der Roux-Y-Rekonstruktion zu haben.
Similar content being viewed by others
Literatur
Armbrecht U, Lundell L, Lindstedt G, Stockbruegger RW (1988) Causes of malabsorption after total gastrectomy with Roux-en-Y reconstruction. Acta Chir Scand 154:37–41
Auguste LJ, Mavor E, Citrin P, Stein TA, Mandell C, Wise L (1985) Nutritional effects of postgastrectomy reconstructions. Am J Surg 150:537–542
Bradley III EL, Isaacs JT, Hersh T, Davidson ED, Millikan W (1975) Nutritional consequences of total gastrectomy. Ann Surg 182, 4:415–428
Code CF, Marlett JA (1975) The interdigestive migrating complex of the stomach and small bowel of dogs. J Physiol 246:289–309
Code CF, Szurszewski JH (1970) The effect of duodenal and mid small bowel transection on the frequency gradient of the pacesetter potential in the canine small intestine. J Physiol 207:281–289
Cohn M (1913) Röntgenuntersuchung einer Frau, welcher der Magen und beide Nervi vagi reseziert worden sind. Berl Klin Wochenschr 50:1393–1395
Edelman G (1974) Traitment des troubles oesophagiennes: la correction chirurgicale du reflux. Actualitées Chirurgicales. Olivier, Paris, pp 787–789
Ehrlein H-J, Bühner S, Thoma G, Schemann M, Keinke O, Tsiamitas C, Schumpelick V (1987) Gastric emptying after Roux-Y and Billroth-I gastrectomy depends on viscosity of mean and contractile patterns of small intestine in dogs. Dig Dis Sci 32/5:529–537
Faß J, Bares R, Schumpelick V (1988) Funktionsanalyse der intestinalen Motilität nach Gastrektomie. In: Haring R (Hrsg) Postoperative Folgezustände — Pathogenese, Diagnostik, Therapie. Ueberreuther, Wien, S. 155–160
Faß J, Dreuw B, Schäfer S, Schumpelick V (1981) Motilitätsmuster im jejunalen Ersatzmagen nach totaler Gastrektomie. Langenbecks Arch Chir [Suppl] Chirurgisches Forum '91 f. exp. u. klin. Forschung 423–428
Galligan JJ, Furness JB, Costa M (1989) Migration of the myolectric complex after interruption of the myenteric plexus: Intestinal transection and regeneration of enteric nerves in the guinea pig. Gastroenterology 97:1135–1146
Gustavsson S, Kelly KA (1987) Total gastrectomy for benign disease. Surg Clin Am 57/3:539–550
Herfarth C, Schlag P, Buhl K (1987) Surgical procedures for gastric substitution. World J Surg 11:689–698
Huguier M, Lancret JM, Bernard PF, Baschet C, Le Henand F (1976) Functional results of different reconstructive procedures after total gastrectomy. Br J Surg 63:704–708
Kotler DP, Sherman D, Bloom R, Holt PR (1985) Malnutrition after gastric surgery —association with exaggerated distal intestinal hormone release. Dig Dis Sci 30/3:193–199
Lawrence P, Vanamee P, Peterson AS, McNeer G, Levin S, Randall HT (1960) Alterations in fat and nitrogen metabolism after total and subtotal gastrectomy. Surg Gynecol Obstet 110:601–616
Mathias JR, Fernandez A, Sninsky CA, Clench MH, Davis RH (1985) Nausea, vomitting and abdominal pain after Roux-en-Y-anastomosis: Motility of the jejunal limb. Gastroenterology 88:101–107
Miholic J, Meyer H-J, Kotzerke J, Balks J, Aebert H, Jähne J, Weimann A, Pichelmayr R (1989) Emptying of the gastric substitute after total gastrectomy. Ann Surg 210/2:165–172
Olbe L, Lundell L (1987) Intestinal function after total gastrectomy and possible consequences of gastric replacement. World J Surg 11:713–719
Pellegrini CA, Deveney CW, Patti MG, Lewin M, Way LW (1986) Intestinal transit of food after total gastrectomy and Roux-Y-esophagojejunostomy. Am J Surg 151:117–125
Staël von Holstein C, Walther B, Ibrahimbegovic E, Åkesson B (1991) Nutrition status after total and partial gastrectomy with Roux-en-Y reconstruction. Br J Surg 78:1084–1087
Szurszewski JH (1969) A migrating electric complex of the canine small intestine. Am J Physiol 217:1757–1763
Thiede A (1991) Magenersatzoperationen und Lebensqualität. In: Fuchs K-H, Hamelmann H (Hrsg) Blackwell, Berlin, S 222–228
Tonelli F, Corazziari E, Spinelli F (1978) Evaluation of “alkaline” reflux esophagitis after total gastrectomy in Henley and Roux-en-Y reconstructive procedures. World J Surg 2:233–237
Troidl H, Kusche J, Vestweber K-H, Eypasch E, Maul U (1987) Pouch versus esophagojejunostomy after total gastrectomy: A randomized clinical trial. World J Surg 11:699–712
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Faß, J., Bares, R., Hermsdorf, V. et al. Die intestinale Motilität nach Jejunuminterposition und Roux-Y-Rekonstruktion — eine tierexperimentelle Studie. Langenbecks Arch Chir 378, 239–248 (1993). https://doi.org/10.1007/BF00184366
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00184366