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Septischer Schock und multiples Organversagen in der chirurgischen Intensivmedizin

Septic shock and multiple organ failure during surgical intensive care. Evaluation of pulmonary and intestinal dysfunction assessment in a porcine model

Ein tierexperimentelles Modell zur Analyse pulmonaler und intestinaler Dysfunktion

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Abstract

The study deals with an animal model for the problems of surgical intensive care patients. Following repeated applications of E. coli endotoxin W0111:134 under standard conditions, specific hemodynamic and biochemical (TNF, TXA2, PGI2, IL-6, PAF) and morphological (endothelium of the lung) alterations were detected. ARDS patterns induced by the sepsis were analyzed by high-frequency measurement of pressure and flow (385 measurements per breathing cycle). The role of the intestine in sepsis was investigated by ion-selective monitoring of surface potassium activity comparing mucosa and serosa. Every injection of endotoxin was followed by a selective increase of the potassium activity revealing relative ischemia induced by the endotoxin. The profile of the potassium levels on the surface correlates both with the cardiac output and with the prostacyclin levels. The continuous narrowing of the difference between mucosa and serosa, potassium during the period of investigation can be regarded as evidence for pathologic change in permeability fostering the septic course.

Zusammenfassung

Beschrieben wird ein tierexperimentelles Sepsismodell, das der Problematik chirurgischer Intensivpatienten entspricht. Nach rezidivierender Applikation von E.-coli-Endotoxin W0111:134 unter standardisierten Bedingungen konnten spezifische hämodynamische, biochemische (TNF, TXA2, PG I2, IL-6, PAF) und morphologische Veränderungen (pulmonales Endothel) nachgewiesen werden. Die sepsisinduzierten ARDS-Veränderungen werden mit einer Hochfrequenzdruck-und-flowmessung mit 385 Meßpunkten fiber einem Atemzyklus analysiert. Die Rolle des Darms in der Sepsis wurde mit ionenselektivem Kaliummonitoring vergleichend auf der Mukosa and Serosa untersucht. Jede Endotoxingabe wurde vom Dünndarm mit selektiven Anstiegen der Kaliumaktivität als Ausdruck einer Endotoxin-induzierten relativen Ischämie beantwortet. Das Profil der Oberflächenkaliumwerte korreliert sowohl mit dem „cardiaco output” als auch mit den Prostazyklinspiegeln. Die während der Versuchsdauer kontinuierlich abnehmende Mukosa-Serosa-Kaliumdifferenz kann als Nachweis einer die Sepsis katalysierenden intestinalen Permeabilitätsstörung interpretiert werden.

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Töns, C., Klosterhalfen, B., Klinge, U. et al. Septischer Schock und multiples Organversagen in der chirurgischen Intensivmedizin. Langenbecks Arch Chir 378, 217–232 (1993). https://doi.org/10.1007/BF00184364

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