Abstract
In Europe and North America, primary liver tumors are rare. Resection is the only means of cure, but is possible in only 20–30% of the patients affected, so that in all other patients, i.e. the vast majority, only palliative treatment is possible. In a retrospective analysis we investigated the 68 patients we had treated for hepatocellular or cholangiocellular carcinoma of the liver. In 14 patients resection was possible, while 28 patients were treated by chemoembolization and 26 by intraarterial regional chemotherapy to the liver. There was no difference in tumor stage between the two groups receiving different palliative treatments. The patients in whom resection was performed, in contrast, mostly had less advanced tumors. For chemoembolization we used a mixture of Ethibloc, mitomycin, Adriamycin and cisplatin. Up to 1986, the intraarterial chemotherapy was performed with mitomycin and 5-FU. Since 1986 we have used Adriamycin and cisplatin. The overall median survival time was 8 months: after resection 17 months, after chemoembolization 6.5 months, and after intraarterial chemotherapy 6.5 months. There was a significant difference in survival between patients with tumor stage II and those with tumor stages III and IV. On comparing the survival time achieved with our treatments and that ensuing in the natural course of patients with liver tumor we found no improvement.
Zusammenfassung
Primäre Lebertumoren sind in Europa und Nordamerika selten. Ihre einzige kurative Therapiemöglichkeit ist die Resektion. Da aber nor 20–30% der Tumore reseziert werden konnen, muß der große Rest palliativ behandelt werden. In einer retrospektiven Analyse wurden 68 Patienten mit einem hepatozellulären oder cholangiozellulären Karzinom, die seit 1983 an unserer Klinik behandelt wurden, untersucht. 14 Patienten konnten reseziert werden. Bei 28 Patienten führten wir eine Chemoembolisation und bei 26 Patienten eine intraarterielle Chemotherapie der Leber durch. Nach der UICC-Klassifikation bestanden keine Unterschiede zwischen den beiden palliativen Gruppen, aber bei den resezierten Patienten überwogen die niedrigen Stadien. Die Chemoembolisation erfolgte mit einem Gemisch aus Ethibloc, Mitomycin, Adriamycin und Cisplatin. Die intraarterielle Chemotherapie wurde bis 1987 mit Mitomycin und 5-FU und seitdem mit Adriamycin und Cisplatin durchgeführt. Die mediane Überlebenszeit für das Gesamtkollektiv betrug 8 Monate, fur die Chemoembolisation 6,5 Monate, fur die intraarterielle Chemotherapie 6 Monate und für die Resektion 17 Monate. Ein signifikanter Unterschied fand sich zwischen Patienten im Tumorstadium II und Tumorstadium III und IV. Im Vergleich mit den natürlichen Überlebenszeiten konnte in unserem Krankengut keine Verbesserung durch eine palliative Therapie nachgewiesen werden.
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Kelm, C., Henneking, K., Zimmermann, T. et al. Palliative therapie primärer Lebertumoren. Langenbecks Arch Chir 378, 195–199 (1993). https://doi.org/10.1007/BF00184360
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00184360