References
Julius, Wolf, Der Geburtenrückgang. Die Rationalisierung des Sexuallebens in unserer Zeit (Jena: G. Fischer, 1912). For a recent historical treatment from a feminist perspective cf. Anneliese Bergmann, “Von der ‘unbefleckten Empfängnis’ zur ‘Rationalisierung des Geschlechtslebens.’ Gedanken zur Debatte um den Geburtenrückgang vor dem ersten Weltkrieg,” in press.
To mention only the more important book-length studies: Ernst, Klee, “Euthanasie” im NS-Staat. Die “Vernichtung lebensunwerten Lebens” (Frankfurt: Fischer, 1983), which, as the title indicates, deals with euthanasia and not with eugenics proper; Gerhard Baader and Ulrich Schultz, eds., Medizin und Nationalsozialismus (Berlin: Verlagsgesellschaft Gesundheit mbH, 1980), a collection of articles focusing on the role of the medical profession under the Nazis; Benno Müller-Hill, Tödliche Wissenschaft (Reinbek: Rowohlt, 1984), deals most directly with the role of anthropologists and eugenicists in the identification and selection of Jews, Gypsies, and mental patients between 1933 and 1945; the book contains interviews with collaborators and relatives of the prominent scientists involved; Sheila F. Weiss, Race Hygiene and the Rational Management of National Efficiency: Wilhelm Schallmayer and the Origins of German Eugenics, 1890–1920 (Ann Arbor, Mich.: University Microfilms International, 1983); this dissertation with its analytical approach surpasses the series of biographical studies of German eugenicists produced under the direction of Gunther Mann, and I owe many valuable references to it (including that to Ribot). Weiss's characterization of Schallmayer's work as following a “technocratic rationality” is in line with my own interpretation of the prebiogenetic phase of eugenics as following the rationale of a social technology, even though her focus is analytically and historically narrower; cf. Peter Weingart, “From Social Technology to Technological Fix: The Control of Procreative Behavior” (paper presented at the Seventeenth International Congress of History of Science, Berkeley, 1985). Jürgen Kroll, “Zur Entstehung und Institutionalisierung einer naturwissenschaftlichen und sozialpolitischen Bewegung: Die Entwicklung der Eugenik/Rassenhygiene bis zum Jahre 1933” (unpub. diss., University of Tübingen, 1983), the best and most comprehensive among a host of otherwise largely biographical dissertations; Kroll is now a collaborator in the author's history-of-eugenics project.
Wilhelm, Schallmayer, Über die drohende körperliche Entartung der Kulturmenschheit und die Verstaatlichung des ärztlichen Standes, (Berlin: Neuwied, 1891).
Alfred, Ploetz, Die Tüchtigkeit unserer Rasse und der Schutz der Schwachen (Berlin: S. Fischer 1985), p. 231.
Alfred, Ploetz, Die Tüchtigkeit unserer Rasse und der Schutz der Schwachen (Berlin: S. Fischer, 1985), p. 239
W., Schallmayer, Vererbung und Auslese im Lebenslauf der Völker. Eine staatswissenschaftliche Studie auf Grund der neueren Biologie (Jena: G. Fischer, 1903), pp. 245–246.
W., Schallmayer, Vererbung und Auslese im Lebenslauf der Völker. Eine staatswissenschaftliche Studie auf Grund der neueren Biologie (Jena: G. Fischer, 1903), pp. 242–243.
In erster Linie nach ihrer generativen Gedeihlichkeit ... in zweiter Linie nach ihrem sozialdienstlichen Nutzen für die Gegenwart und die nächste Zukunft ... und in dritter Linie nach ihrer Anpassung an das individualistische Verlangen nach Vermeidung von Unlustgefühlen und Bewirkung von Lustgefühlen” (W., Schallmayer, “Generative Ethik,” Arch. Rassen- u. Gesellschaftsbiol., 6 [1909], 241–242.
A, Ploetz, “Ableitung einer Gesellschaftshygiene und ihrer Beziehungen zur Ethik,” Arch. Rassen- u. Gesellschaftsbiol., 3 (1906), 253, 259.
Alfred, Ploetz, Die Tüchtigkeit unserer Rasse und der Schutz der Schwachen (Berlin: S. Fischer, 1985), p. 144–145.
Alfred, Ploetz, Die Tüchtigkeit unserer Rasse und der Schutz der Schwachen (Berlin: S. Fischer, 1985), p. 144.
Oscar, Hertwig, Zur Abwehr des ethischen, des sozialen, des politischen Darwinismus (Jena: G. Fischer, 1918), p. 87.
W., Schallmayer, Vererbung und Auslese, Grundriß der Gesellschaftsbiologie und der Lehre vom Rassedienst, 3rd rev. ed. (Jena: G. Fischer, 1918), p. 5. Schallmayer insisted on using the term “Rassehygiene” instead of Ploetz's “Rassenhygiene” in order to avoid the racist connotations engendered by the use of the plural world “races,” rather than the singular form, which was taken to refer to the human species. His anticipation proved to be correct: the Nazis later referred to Ploetz as the intellectual founder of race-hygiene, in contrast to Schallmayer who had not recognized the importance of the Nordic race. See Wolf Bohn, “Die Deutsche Gesellschaft für Rassenhygiene seit der Machtübernahme,” Allg. Z. Psychiat. Grenzgeb., 112 (1939), 463–469.
Ibid.
Alfred, Ploetz, Die Tüchtigkeit unserer Rasse und der Schutz der Schwachen (Berlin: S. Fischer, 1985), p. v-vi.
W. Schallmayer, Vererbung und Auslese, 3rd ed., title page.
Hermann, Muckermann, Vererbung und Entwicklung (Berlin: Bonn, 1973), I, v-vi.
Ernst, Baur, Eugen, Fischer, and Fritz, Lenz, Menschliche Erblichkeitslehre und Rassenhygiene, 4th ed, 2 vols. (Munich: J. F. Lehmanns, 1932), I, v.
A., Ploetz, “Gesellschaften mit rassenhygienischen Zwecken,” Arch. Rassen- und Gesellschaftsbiol., 6 (1909), 227.
Ibid.
“Statzung der Deutschen Gesellschaft für Rassenhygiene,” Arch. Rassen-u. Gesellschaftsbiol., 12 (1916/1918), 405.
F., Lenz, “Aus der Gesellschaft für Rassenhygiene,” Arch. Rassen- u. Gesellschaftsbiol., 11 (1914/1915), 561, 705.
See J. Kroll, “Zur Entstehung” p. 205.
“Leitsätze der Deutschen Gesellschaft für Rassenhygiene zur Geburtenfrage,” Arch. Rassen- u. Gesellschaftsbiol., 11 (1914/15), 134.
“Leitsätze der Deutschen Gesellschaft für Rassenhygiene,” Arch. Rassen-u. Gesellschaftsbiol., 14 (1922), 372–375.
Berliner Gesellschaft für Rassenhygiene, ed., Über den gesetzlichen Austausch von Gesundheitszeugnissen vor der Eheschließung und über rassenhygienische Eheverbote (Munich: J. F. Lehmanns, 1917), p. 52.
H., Muckermann, “Ursprung und Entwicklung der Eheberatung (Tatsächliches und Kritisches),” Komm. Geschlecht, 6, no. 1/2 (1931), 7.
Ibid., p. 11.
“Die Ordnungsgesetze der SS,” SS-Oberabschnitt West, Düsseldorf, 1938.
To this day the race-hygienic origins of these two laws are neglected by historians, primarily because of their reliance on the account of B. Lösener, the race expert in the Ministry of the Interior of the Reich. In his declaration before the Nuremberg Tribunal and in his postwar autobiographical description, Lösener has claimed that the laws were passed without any prior preparation. Lothar Gruchmann merely points to an early origin in the form of the demand for the “purity of the race” in the National Socialist Party's program of February 26, 1920, and of a bill submitted by the NS faction in the Reichstag on March 13, 1930 — “Law for the Protection of the German Nation” — which provided for the punishment of those who “through miscegenation with members of the Jewish blood community (Blutsgemeinschaft) or colored races contribute or threaten to contribute to the racial degeneration and decay (Zersetzung) of the German people” Gruchmann thereby gives the impression that the law is an outgrowth of National-Socialist ideology only, and beyond this he relies on Lösener (Lothar, Gruchmann, “‘Blutschutzgesetz’ und Justiz. Entsehung und Anwendung des Nürnberger Gesetzes vom 15. September 1935” Aus Politik und Zeitgeschichte, Beilage zur Wochenzeitung Das Parlament, B 48/85, 30 November 1985, pp. 28–38). O. D. Kulka challenges the common interpretation by uncovering contradictions between Lösener's account and new archival material that shows a more thorough preparation of the laws. His explanation focuses on the perception of public opinion by the party (Otto D. Kulka, “Die Nürnberger Rassengesetze und die deutsche Bevölkerung im Lichte geheimer NS-Lage- und Stimmungsberichte,” Vierteljahresh. Zeitgesch., 4 (1984), 582–624.
Allgemeine Zeitung, 221 (June 5, 1936), cited in B. Müller-Hill, “Geheimnis und Vernichtung. Bemerkungen zur deutschen Anthropologie und Psychiatrie” (unpubl. ms.).
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See Kroll, Zur Entstehung, pp. 187–188.
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Minutes of the boardmeeting of the KWI für Anthropologie, menschliche Erblehre und Eugenik, July 5, 1933, files of the General Administration of the KWG, Sign. AI-2400.
See Georg, Lilienthal, “Rassenhygiene im Dritten Reich, Krise und Wende,” Medizinhist. J., 14, no. 1/2 (1979), 114–134.
For a first account of this research see P. Weingart and H. Kranz, “Eugenics under the Nazi Regime” (paper presented at the Seventeenth International Congress of History of Science, Berkeley, 1985).
“Der Erbarzt” — Zur Einführung,” B. deutsch. Ärztebl., I (1934); Eugen Fischer, “Erblehre-Erbklinik, Erbarzt,” ibid., pp.
See Friedrich, Vogel, “Zukünftige Aufgaben der Populations- und Verhaltensgenetik in der modernen Gesellschaft,” in Bevölkerungsbiologie (Stuttgart: G. Fischer, 1974), pp. 701–707; Arno Motulsky, “Brave New World(?),” Science, 185 (1974), 654.
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Weingart, P. The rationalization of sexual behavior: The institutionalization of eugenic thought in Germany. J Hist Biol 20, 159–193 (1987). https://doi.org/10.1007/BF00138436
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00138436