gynäkologie + geburtshilfe

, Volume 18, Issue 1, pp 30–37

Gynäkologische Aspekte

Schilddrüsenerkrankungen
  • Christoph Keck
  • Onno E. Janßen
Fortbildung
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Die Häufigkeit und Komplexität von Schilddrüsenerkrankungen erfordern eine interdisziplinäre Zusammenarbeit, bei der dem Gynäkologen eine besondere Rolle zukommt. Zum einen treten die meisten Thyreopathien häufiger bei Frauen als bei Männern auf, zum anderen manifestieren sie sich in einem für die Reproduktion und Frauengesundheit ganz wesentlichen Alter.

Literatur

  1. 1.
    Janssen OE, Mehlmauer N, Hahn S, Offner AH, Gärtner R. High prevalence of autoimmune thyroiditis in patients with polycystic ovary syndrome. Eur J Endocrinol. 150(3):363–369, 2004PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Baloch Z, Carayon P, Conte-Devolx B, Demers LM, Feldt-Rasmussen U, Henry JF, LiVosli VA, Niccoli-Sire P, John R, Ruf J, Smyth PP, Spencer CA, Stockigt JR. Laboratory medicine practice guidelines. Laboratory support for the diagnosis and monitoring of thyroid disease. Thyroid 13:3–126, 2003PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Mann K, Janssen OE. Subklinische Hypothyreose: Ab welchem TSH muss substituiert werden? MMW Fortschr Med. 148(9):26–29, 2006PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Janssen OE, Benker G. Systematik der Diagnostik und Therapie von Schilddrüsenerkrankungen. Gynäkologische Endokrinologie 7:234–246, 2009CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Janssen OE, Benker G, J. Reproduktionsmed. Endokrinol 2011; 8(1), 22–31Google Scholar
  6. 6.
    Roelfsema F et al., J Clin Endocrinol Metab. 2009; 94:3964–3967PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Führer D., Schilddrüsenerkrankungen in der Schwangerschaft. Internist 2011; 52: 1158–1166PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Gärtner R, Gasnier BC, Dietrich JW, et al: Selenium supplementation in patients with autoimmune thyroiditis decreases thyroid peroxidase antibodies concentrations. J Clin Endocrinol Metab 87: 1687–1691, 2002PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Toulis KA, Anastasilakis AD, Tzellos TG, et al: Selenium supplementation in the treatment of Hashimoto’s thyroiditis: a systematic review and a meta-analysis. Thyroid 20:1163–1173, 2010PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Rayman M.P. Selenium and human health. Lancet 379: 1256–1268, 2012PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Marcocci C, Kahaly GJ, Krassas GE, et al.: Selenium and the course of mild Graves’ orbitopathy. N Engl J Med. 364: 1920–1931, 2011PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Bruhn, R.L. et al.: Relationship between glaucoma and selenium levels in plasma and aqueous humor. Br J Ophthalmol 93, 1155–1158, 2009PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Negro R, Greco G, Mangieri T, et al: The influence of selenium supplementation on postpartum thyroid status in pregnant women with thyroid peroxidase autoantibodies. J Clin Endocrinol Metab. 92: 1263–1268, 2007PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Bonfig W, Gärtner R, Schmidt H. Selenium supplementation does not decrease thyroid peroxidase antibody concentration in children and adolescents with autoimmune thyroiditis. Scientific World Journal. 10:990–996, 2010PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Stranges S, Laclaustra M, Ji C, et al: Higher selenium status is associated with adverse blood lipid profile in British adults. J Nutr. 140(1):81–87, 2010PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Berthold HK, Michalke B, Krone W, et al: Influence of serum selenium concentrations on hypertension: the Lipid Analytic Cologne cross-sectional study. J Hypertens 30(7):1328–1335, 2012PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Lei XG, Vatamaniuk MZ. Two Tales of Antioxidant Enzymes on β Cells and Diabetes. Antioxid Redox Signal. 14(3): 489–503, 2011Google Scholar
  18. 18.
    Lahner H, Quadbeck B, Janssen OE, Mann K. Diagnostik und Therapie der Immunthyreoiditis. MMW-Fortschr. Med. 146(6):28–30, 2004PubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Abalovich M, et al., Management of thyroid dysfunction during pregnancy and postpartum: An Endocrine Society Clinical Practice Guideline. J Clin Endocrinol Metab 2007; 92: S1–S47PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Stagnaro-Green A, et al. Guidelines of the American Thyroid Association for the diagnosis and management of thyroid disease during pregnancy and postpartum. Thyroid 2011; DOI: 10,1136/bmj.d2616.:d2616Google Scholar
  21. 21.
    Barthel et al., Schilddrüse und Schwangerschaft. Dtsch Med Wochenschr 2012; 137: 171–174PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Thangaratinam S, et al. Detection of thyroid dysfunction in early pregnancy: universal screening or targeted high-risk case finding?. J. Clin Endocrinol Metab 2007; 92: 203–207Google Scholar
  23. 23.
    Gärtner R., Schilddrüsenerkrankungen in der Schwangerschaft. Dtsch Med Wochenschr 2009; 134: 83–86PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Janssen OE. Sterilität und Schilddrüse. Der Gynäkologe 42:639–646, 2009CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Stagnaro-Green A. Thyroid antibodies and miscarriage: where are we at a generation later? J Thyroid Res 2011 (2011), Article ID 841949, 7 pages, doi:10.4061/2011/841949Google Scholar
  26. 26.
    Yan J, Sripada S, Saravelos SH, Chen ZJ, Egner W, Li TC. Thyroid peroxidase antibody in women with unexplained recurrent miscarriage: prevalence, prognostic value, and response to empirical thyroxine therapy. Fertil Steril. 98:378–382, 2012PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Glinoer 1990 JCEM 71:276Google Scholar

Copyright information

© Urban & Vogel 2013

Authors and Affiliations

  • Christoph Keck
    • 1
  • Onno E. Janßen
    • 1
  1. 1.EndokrinologikumHamburgDeutschland

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