Allergo Journal

, Volume 22, Issue 6, pp 366–373

Allergic disorders of the respiratory tract — findings from a large patient sample in the German statutory health insurance system

  • Janine Biermann
  • Hans F. Merk
  • Wolfgang Wehrmann
  • Ludger Klimek
  • Jürgen Wasem
Original article Original

Summary

Background: Worldwide, the number of patients with allergic diseases is global increasing, especially in the industrialized nations. Experts estimate that only about 10 % of allergic patients are treated according to the latest guidelines. The aim of this study is to map the medical care situation of patients with allergic respiratory diseases under the German statutory health insurance system and to investigate the impact on patient care since January 1, 2009, when ceilings for service volumes in allergology were implemented.

Therefore, we analyzed the diagnostic and therapeutic behaviour of physicians between 2007 and 2010 by using claims data from the National Association of Statutory Health Insurance Physicians.

Methods: The claims data was from the national four-birthday sample, including more than 9 million patients (13 % of the population). From this, the study cohort was extracted, including 725,000 patients with allergic rhinitis and 260,000 patients with allergic asthma. Analyzes refer to diagnostic codes and fee schedule items, e. g., as for specific immunotherapy.

Results: The average number of total coded diagnoses per patient and per physician’s office has generally increased, while the number of physician’s offices encoding allergological diagnoses is decreasing. In contrast, the number of claimed allergological fee schedule items (especially specific immunotherapy) diminished. 7 % of patients with rhinitis and 5 % of patients with allergic asthma receive specific immunotherapy, mostly performed by specialists.

Conclusion: The analysis shows an increase in the total number of allergic patients in the studied cohort. In contrast, the ratio of patients receiving specific immunotherapy seems disproportionately low. One consequence could be additional health care costs arising from the progression of these diseases, e. g., by an increase of allergic asthma.

Key words

Allergy asthma claims data rhinitis specific immunotherapy 

Abbreviations

EBM

Uniform Value Scale (Einheitlicher Bewertungsmaßstab)

GOP

Fee schedule item (Gebührenordnungsposition)

GKV

Statutory health insurance (Gesetzliche Krankenversicherung)

ICD

International Classification of Diseases

ICD J 30.0

Vasomotor rhinitis

ICD J 30.1

Allergic rhinitis due to pollen

ICD J 30.2

Other seasonal allergic rhinitis

ICD J 30.3

Other allergic rhinitis

ICD J 30.4

Unspecified allergic rhinitis

ICD J 45.0

Predominantly allergic asthma

ICD J 45.8

Mixed asthma

KBV

National Association of Statutory Health Insurance Physicians (Kassenärztliche Bundesvereinigung)

SIT

Specific immunotherapy

SCIT

Subcutaneous immunotherapy

SLIT

Sublingual immunotherapy

Allergische Erkrankungen der Atemwege — Ergebnisse einer umfassenden Patientenkohorte in der deutschen gesetzlichen Krankenversicherung

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Zahl der Patienten mit allergischen Erkrankungen nimmt weltweit, vor allem in den Industrienationen, zu. Experten schätzen, dass nur etwa 10 % der allergischen Patienten entsprechend den aktuellen Leitlinien behandelt werden. Das Ziel der vorliegenden Studie ist es, die Versorgungssituation von gesetzlich versicherten Patienten mit allergischen Atemwegserkrankungen abzubilden und diese im Hinblick auf potenzielle Einflüsse zu untersuchen, die durch die zum 1. Januar 2009 eingeführten Regelleistungsvolumina entstanden sind. Hierzu wurde das Diagnose- und Therapieverhalten allergologisch tätiger Ärzte anhand der Abrechnungsdaten der Kassenärztlichen Bundesvereinigung von 2007 bis 2010 analysiert.

Methoden: Die Datengrundlage stellt die nationale Vier-Geburtstagsstichprobe dar, die mehr als 9 Millionen Patienten (13 % der Bevölkerung) einschließt. Aus dieser wurde die Studienkohorte extrahiert, welche 725.000 Patienten mit allergischer Rhinitis und 260.000 Patienten mit allergischem Asthma umfasst. Die Analysen beziehen sich auf Diagnose- und Abrechnungskodes, z. B. für die spezifische Immuntherapie.

Ergebnisse: Die durchschnittliche Gesamtzahl der kodierten Diagnosen pro Patient und pro Arztpraxis hat insgesamt zugenommen, während die Zahl der Arztpraxen abnimmt, die allergologische Diagnosen kodieren. Im Gegensatz dazu sinkt die Zahl der abgerechneten allergologischen Gebührenordnungsziffern (insbesondere die spezifische Immuntherapie). 7 % der Patienten mit Rhinitis und 5 % der Patienten mit allergischem Asthma erhalten eine spezifische Immuntherapie, welche meist von Fachärzten durchgeführt wird.

Schlussfolgerung: Die Analyse zeigt einen Anstieg der Gesamtzahl von allergischen Patienten in der untersuchten Kohorte. Im Gegensatz dazu scheint der Anteil der Patienten, die eine spezifische Immuntherapie erhalten, unterproportional. Infolge dessen könnten zusätzliche Kosten im Gesundheitswesen durch die Progredienz der Erkrankungen entstehen, z. B. durch eine Zunahme des allergischen Asthmas.

Schlüsselwörter

Allergie Asthma Abrechungsdaten Rhinitis spezifische Immuntherapie 

Copyright information

© Urban & Vogel 2013

Authors and Affiliations

  • Janine Biermann
    • 1
    • 5
  • Hans F. Merk
    • 2
  • Wolfgang Wehrmann
    • 3
  • Ludger Klimek
    • 4
  • Jürgen Wasem
    • 1
  1. 1.Institute for Health Care Management and Research, University of Duisburg-Essen, Campus EssenEssenGermany
  2. 2.Department of Dermatology and Allergology, University Hospital RWTH AachenAachenGermany
  3. 3.Dermatology PracticeMuensterGermany
  4. 4.Rhinology and Allergology CenterWiesbadenGermany
  5. 5.Institute for Health Care Management and ResearchUniversity of Duisburg-EssenEssenGermany

Personalised recommendations