Skip to main content
Log in

Hangen gamen en sociale-mediagebruik samen met schoolverzuim?

Gaming and using social media, associated with school absenteeism?

  • Wetenschappelijk Artikel
  • Published:
Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen Aims and scope

Samenvatting

Voor sommige jongeren kunnen gamen en het gebruik van sociale media een risico voor de sociaal-emotionele of lichamelijke ontwikkeling vormen. We hebben onderzocht of er een verband bestaat tussen gamen en schoolverzuim en tussen het gebruik van sociale media en schoolverzuim. Ruim 16.000 jongeren vulden een digitale vragenlijst (E-MOVO) in naar sociaal-emotionele en lichamelijke gezondheid. Voor 3793 leerlingen (23 % respons) zijn de antwoorden op E‑MOVO gekoppeld aan verzuimstaten. De uitkomstmaten zijn het aantal lesuren ziekteverzuim en ongeoorloofd verzuim. We hebben korte vragenlijsten gebruikt, gebaseerd op de Video game Addiction Test, naar zowel gamen als sociale-mediagebruik. We vinden geen samenhang tussen gamen of het gebruik van sociale media en ziekteverzuim. Problematisch gamegedrag blijkt na correctie voor sociale demografie en psychosociale factoren samen te hangen met ongeoorloofd verzuim. Er lijkt sprake van een groep jongeren met problematisch gamegedrag die meer spijbelt. De verzuimstaat van jongeren met problematisch gamegedrag of gebruik van sociale media kan klinisch nuttig zijn. Prospectief onderzoek naar het beloop van problematisch gamegedrag/sociale-mediagebruik, psychosociale problemen en schoolverzuim verdient overweging.

Abstract

Online/video games and the use of social media may harm the psychosocial and physical wellbeing of some children. This study investigates whether there is an association between gaming and social media use and school absenteeism. A questionnaire assessing psychosocial and physical wellbeing was filled out by 16,132 teens in 2013–2014 and subsequently linked to lists of school absence of 3793 of those teens. The amount of hours of sickness absence and truancy was taken as result for measurement. Reduced scales were made of gaming and use of social media based on the Video game Addiction Test. Gaming and use of social media are not associated with sickness absence. After correction for social demographic and psychosocial factors, we find an association between problematic gaming and truancy. This finding suggests that there are teens with problematic gaming behavior who cut class frequently. Therefore, inquiring after school absence for children who score on problematic gaming, might prove to be clinically useful. Prospective research into the development of problematic gaming, problematic use of social media, (other) psychosocial problems and school absenteeism is advisable.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Figuur 1

Literatuur

  1. Rooij AJ van. Online video game addiction. Exploring a new phenomenon. Proefschrift, Rotterdam: Erasmus University Rotterdam; 2011.

  2. Bruner O. Playstationnation: protect your child from video game addiction. New York: Hachette Book Group; 2006.

    Google Scholar 

  3. Haagsma M. Understanding problematic game behavior. Proefschrift, Enschede: Universiteit Twente; 2012.

  4. Andreassen CS. Online social network site addiction: a comprehensive review. Curr Addict Rep. 2015;2:175–84.

    Article  Google Scholar 

  5. Ryan T, Chester A, Reece J, et al. The uses and abuses of Facebook: a review of Facebook addiction. J Behav Addict. 2014;3:133–48.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Lemmens JS. Causes and consequences of pathological gaming, computers in human behaviour. Proefschrift, Amsterdam: Universiteit van Amsterdam; 2011.

  7. Salmela-Aro K, Upadyaya K, Hakkarainen K, et al. The dark side of internet use: two longitudinal studies of excessive internet use, depressive symptoms, school burnout and engagement among Finnish early and late adolescents. J Youth Adolesc. 2017;46:343–57.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Lee JY, Kwon Y, Yang S, et al. Differences in friendship networks and experiences of cyberbullying among Korean and Australian adolescents. J Genet Psychol. 2017;178:44–57.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Kuss DJ, Griffiths MD. Online gaming addiction in adolescence: a literature review of empirical research. J Behav Addict. 2012;1:3–22.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Barnett J, Coulson M. Virtually real: a psychological perspective on massively multiplayer online games. Rev Gen Psychol. 2010;22:1195–210.

    Google Scholar 

  11. Petry NM, Rehbein F, Gentile DA, et al. An international consensus for assessing internet gaming disorder using the new DSM-5 approach. Addiction. 2014;109:1399–406.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Kardefeld-Winther D. Assessing the diagnostic contribution of internet gaming disorder criteria requires improved content, construct and face validity – a response to Rehbein and colleagues. Addiction. 2015;110:1359–60.

    Article  Google Scholar 

  13. Griffiths MD, Rooij AJ van, Kardefelt-Winther D, et al. Working towards an international consensus on criteria for assessing internet gaming disorder: a critical commentary on Petry et al. Addiction. 2014;111:167–75.

    Article  Google Scholar 

  14. Petry NM, Rehbein F, Gentile DA, et al. Comments on the international consensus statement of internet gaming disorder: furthering consensus of hindering progress? Addiction. 2016;111:175–8.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Rooij AJ van, Prause N. A critical review of ‘Internet addiction’ criteria with suggestions for the future. J Behav Addictions. 2014;3:203–13.

    Article  Google Scholar 

  16. Aarseth E, Bean AM, Boonen H, et al. Scholars’ open debate paper on the World Health Organization ICD-11 gaming disorder proposal. J Behav Addict. 2016;5:1–4.

    Article  Google Scholar 

  17. Rooij AJ van, Schoenmakers TM, Eijnden RJJM van den, et al. Video game addiction test: validity and psychometric characteristics. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2012;15:507–11.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Meerkerk GJ, Eijnden RJJM van den, Vermulst AA, et al. The Compulsive Internet Use Scale (CIUS): some psychometric properties. Cyberpsychol Behav. 2009;12:1–6.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Griffiths MD, Kuss DJ, Demetrovics Z. Social networking addiction: an overview of preliminary findings. Behavioral addictions: criteria, evidence and treatment 2014. http://www.mettatheatre.co.uk/wp-content/uploads/2016/11/SNS-Addiction-Chapter-2014.pdf.

    Google Scholar 

  20. Eijnden RJJM van den, Lemmens JS, Valkenburg PM. The Social Media Disorder Scale, validity and psychometric properties. Comput Human Behav. 2016;12:478–87.

    Article  Google Scholar 

  21. https://www.ncj.nl/themadossiers/uitvoeringskader/basispakket-jgz/. Geraadpleegd op: 19.06.2017.

  22. Vanneste Y, Rots C, Goor I van de, et al. Medische Advisering Ziekgemelde Leerling door de jeugdarts (M@ZL). Ontwikkeling van een interventie. TSG. 2012;90:412–9.

    Article  Google Scholar 

  23. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vsv/inhoud/minder-voortijdig-schoolverlaters. Geraadpleegd op: 19.06.2017.

  24. Rooij AJ van, Ferguson CJ, Mheen D van de, et al. Time to abandon internet addiction? Predicting problematic internet, game, and social media use from psychosocial well-being and application use. Clin Neuropsychiatry. 2017;14:113–21.

    Google Scholar 

  25. Mérelle SYM, Kleiboer AM, Schotanus M, et al. Which health-related problems are associated with problematic video-gaming or social media use in adolescents? A large-scale cross-sectional public health study. Clin Neuropsychiatry. 2017;14:11–9.

    Google Scholar 

  26. Esch P, Bocquet V, Pull C, et al. The downward spiral of mental disorders and educational attainment: a systematic review on early school leaving. BMC Psychiatry. 2014;14:237.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  27. Egger HL, Costello EJ, Angold A. School refusal and psychiatric disorders: a community study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2003;42:797–807.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Jimerson S, Egeland B, Sroufe LA, et al. A prospective longitudinal study of high school dropouts examining multiple predictors across development. J School Psychol. 2000;38:525–49.

    Article  Google Scholar 

  29. Havik T, Bru E, Ertesvåg SK. School factors associated with school refusal- and truancy-related reasons for school non-attendance. Soc Psychol Educ. 2015;18:221–40.

    Article  Google Scholar 

  30. Levy DE, Winickoff JP, Rigotti NA. Schoolabsenteism among children living with smokers. Pediatrics. 2011;128:650–6.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  31. Sanderse C, Verweij A. Etniciteit: definitie en gegevens. Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Nationaal Kompas Volksgezondheid 2012. Bilthoven: RIVM; 2012.

    Google Scholar 

  32. Goodman R, Ford T, Simmons R, et al. Using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to screen for child psychiatric disorders in a community sample. Br J Psychiatry. 2000;177:534–9.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Hoofs H, Jansen NW, Mohren DC, et al. Toepassing van anonieme onderzoeksgegevens over de SDQ binnen de JGZ, bruikbaarheid en valkuilen. TSG. 2016;94:182–8.

    Article  Google Scholar 

Download references

Dankbetuiging

Dit onderzoek is verricht in het kader van de opleiding arts Maatschappij en Gezondheid van de eerste auteur. Hierbij danken wij de leer-werkgroep van de NSPOH onder leiding van Willy-Anne van Stiphout, en Marrit Nijman, Daan Uitenbroek en Claudia Verhagen van de GGD Amsterdam voor hun begeleiding en adviezen. Bijzonder erkentelijk zijn we Wouter Veldboer (vova Amsterdam) voor de hulp bij het opvragen van de verzuimstaten en alle scholen voor hun medewerking.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. A. C. D. Veerman.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Veerman, C.A.C.D., van Vuuren, C.L. & Verhoeff, A.P. Hangen gamen en sociale-mediagebruik samen met schoolverzuim?. Tijdschr Gezondheidswet 95, 169–179 (2017). https://doi.org/10.1007/s12508-017-0049-2

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s12508-017-0049-2

Trefwoorden

Keywords

Navigation