Advertisement

Management von Ziliopathien im Kindes- und Jugendalter

  • J. König
  • S. Habbig
  • M. C. LiebauEmail author
Leitthema
  • 13 Downloads

Zusammenfassung

Ziliopathien stellen eine genetisch und klinisch heterogene Gruppe hereditärer Erkrankungen dar, deren pathophysiologische Gemeinsamkeit in der Beeinträchtigung eines hochspezialisierten Zellorganells, des sog. Ziliums, liegt. Klinisch gehen Ziliopathien in vielen Fällen mit zystischen Nierenerkrankungen einher, die sich häufig bereits im Kindes- und Jugendalter manifestieren. Die korrekte Diagnose und das Management dieser Erkrankungsgruppe bei Kindern stellen Behandler vor große Herausforderungen, was der häufig oligosymptomatischen Präsentation, einem unvollständig ausgeprägten sonomorphologischen Phänotyp sowie deutlichen klinischen und genetischen Überschneidungen einzelner Krankheitsentitäten in dieser Patientengruppe geschuldet ist. Wir präsentieren hier wichtige Differenzialdiagnosen zystischer Ziliopathien des Kindes- und Jugendalters und weisen auf die besonderen Herausforderungen bei Diagnostik und Therapie in diesem Altersspektrum hin. Zudem präsentieren wir aktuelle Forschungskollaborationen zu Ziliopathien im Kindesalter.

Schlüsselwörter

ARPKD Nephronophthise Bardet-Biedl-Syndrom HNF1β-Nephropathie-Zilien Registerstudien 

Management of ciliopathies in childhood and adolescence

Abstract

Ciliopathies encompass a genetically and clinically heterogeneous group of disorders that share a common pathophysiology, i. e. the dysfunction of a highly specialized cellular organelle, the so-called cilium. Clinically, ciliopathies in many cases present with cystic kidney disease, which is often already manifested in childhood and adolescence. The correct diagnosis and management of this group of diseases represent a great challenge for treating physicians. This is due to the often oligosymptomatic presentation, an incompletely expressed sonographic morphological phenotype and clear clinical and genetic overlaps of individual disease entities in this patient group. This article describes the important differential diagnostics of cystic ciliopathies with renal involvement during childhood and adolescence and points to some of the special challenges in the treatment and diagnostics in this age group. In addition, current collaborative research approaches on pediatric ciliopathies are presented.

Keywords

Autosomal recessive polycystic kidney disease Nephronophthisis Bardet-Biedl syndrome HNF1β nephropathy cilia Registry studies 

Notes

Förderung

MCL wurde unterstützt durch das Köln-Fortune-Programm der Medizinischen Fakultät der Universitätsklinik Köln und die Marga und Walter Boll-Stiftung. MCL und JK wurden unterstützt durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (NEOCYST-Verbundprojekt, Förderkennzeichen 01GM1515).

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

J. König und S. Habbig geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. M. C. Liebau war im Rahmen verschiedener Veranstaltungen als Berater für die Uniklinik Köln für Otsuka Pharma GmbH und als Vortragender für Pfizer Pharma GmbH tätig.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Barr MM, Sternberg PW (1999) A polycystic kidney-disease gene homologue required for male mating behaviour in C. elegans. Nature 401:386–389.  https://doi.org/10.1038/43913 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Bergmann C (2017) Genetics of autosomal recessive polycystic kidney disease and its differential diagnoses. Front Pediatr 5:221.  https://doi.org/10.3389/fped.2017.00221 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Burgmaier K, Kunzmann K, Ariceta G et al (2018) Risk factors for early dialysis dependency in autosomal recessive polycystic kidney disease. J Pediatr 199:22–28.e6.  https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2018.03.052 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Ebner K, Liebau MC (2014) Autosomal-rezessive polyzystische Nierenerkrankung: Klinik, therapeutische Optionen und neue Entwicklungen. Nephrologe.  https://doi.org/10.1007/s11560-014-0887-8 CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Ebner K, Feldkoetter M, Ariceta G et al (2015) Rationale, design and objectives of ARegPKD, a European ARPKD registry study. BMC Nephrol 16:22.  https://doi.org/10.1186/s12882-015-0002-z CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  6. 6.
    Eckardt K‑U, Alper SL, Antignac C et al (2015) Autosomal dominant tubulointerstitial kidney disease: diagnosis, classification, and management—A KDIGO consensus report. Kidney Int 88:676–683.  https://doi.org/10.1038/ki.2015.28 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Forsythe E, Kenny J, Bacchelli C, Beales PL (2018) Managing Bardet-Biedl syndrome-now and in the future. Front Pediatr 6:23.  https://doi.org/10.3389/fped.2018.00023 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  8. 8.
    Gimpel C, Avni FE, Bergmann C et al (2018) Perinatal diagnosis, management, and follow-up of cystic renal diseases: a clinical practice recommendation with systematic literature reviews. JAMA Pediatr 172:74–86.  https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2017.3938 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Guay-Woodford LM, Bissler JJ, Braun MC et al (2014) Consensus expert recommendations for the diagnosis and management of autosomal recessive polycystic kidney disease: report of an international conference. J Pediatr.  https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2014.06.015 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  10. 10.
    Habbig S, Liebau MC (2015) Ciliopathies—from rare inherited cystic kidney diseases to basic cellular function. Mol Cell Pediatr 2:8.  https://doi.org/10.1186/s40348-015-0019-1 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  11. 11.
    Janssens P, Weydert C, De Rechter S et al (2018) Expanding the role of vasopressin antagonism in polycystic kidney diseases: from adults to children? Pediatr Nephrol 33:395–408.  https://doi.org/10.1007/s00467-017-3672-x CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Kempeneers C, Chilvers MA (2018) To beat, or not to beat, that is question! The spectrum of ciliopathies. Pediatr Pulmonol 53:1122–1129.  https://doi.org/10.1002/ppul.24078 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    König J, Kranz B, König S et al (2017) Phenotypic spectrum of children with nephronophthisis and related ciliopathies. Clin J Am Soc Nephrol 12:1974–1983.  https://doi.org/10.2215/CJN.01280217 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  14. 14.
    König JC, Titieni A, Konrad M, NEOCYST Consortium (2018) Network for early onset cystic kidney diseases-a comprehensive multidisciplinary approach to hereditary cystic kidney diseases in childhood. Front Pediatr 6:24.  https://doi.org/10.3389/fped.2018.00024 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  15. 15.
    Liebau MC, Müller D (2017) Syndromale und ziliäre Erkrankungen. In: Dötsch J, Weber LT (Hrsg) Nierenerkrankungen im Kindes- und Jugendalter, 1. Aufl. Springer, Heidelberg, S 151–168Google Scholar
  16. 16.
    Lu H, Galeano MCR, Ott E et al (2017) Mutations in DZIP1L, which encodes a ciliary-transition-zone protein, cause autosomal recessive polycystic kidney disease. Nat Genet 49:1025–1034.  https://doi.org/10.1038/ng.3871 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  17. 17.
    Marshall JD, Maffei P, Collin GB, Naggert JK (2011) Alström syndrome: genetics and clinical overview. Curr Genomics 12:225–235.  https://doi.org/10.2174/138920211795677912 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  18. 18.
    Okorn C, et al (2019) HNF1B nephropathy has a slow-progressive phenotype in childhood - with the exception of very early onset cases: results of the German Multicenter HNF1B Childhood Registry. Ped Nephrol.  https://doi.org/10.1007/s00467-018-4188-8 CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Otto EA, Schermer B, Obara T et al (2003) Mutations in INVS encoding inversin cause nephronophthisis type 2, linking renal cystic disease to the function of primary cilia and left-right axis determination. Nat Genet 34:413–420.  https://doi.org/10.1038/ng1217 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  20. 20.
    Pazour GJ (2004) Intraflagellar transport and cilia-dependent renal disease: the ciliary hypothesis of polycystic kidney disease. J Am Soc Nephrol 15:2528–2536.  https://doi.org/10.1097/01.ASN.0000141055.57643.E0 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Pazour GJ, Dickert BL, Vucica Y et al (2000) Chlamydomonas IFT88 and its mouse homologue, polycystic kidney disease gene tg737, are required for assembly of cilia and flagella. J Cell Biol 151:709–718CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Reiter JF, Leroux MR (2017) Genes and molecular pathways underpinning ciliopathies. Nat Rev Mol Cell Biol 18:533–547.  https://doi.org/10.1038/nrm.2017.60 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  23. 23.
    Snoek R, van Setten J, Keating BJ et al (2018) NPHP1 (Nephrocystin-1) gene deletions cause adult-onset ESRD. J Am Soc Nephrol 29:1772–1779.  https://doi.org/10.1681/ASN.2017111200 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Srivastava S, Molinari E, Raman S, Sayer JA (2017) Many genes-one disease? Genetics of nephronophthisis (NPHP) and NPHP-associated disorders. Front Pediatr 5:287.  https://doi.org/10.3389/fped.2017.00287 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Titieni A, König J (2018) Nephronophthise und assoziierte Ziliopathien. Med Genet.  https://doi.org/10.1007/s11825-018-0213-3 CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Verhave JC, Bech AP, Wetzels JFM, Nijenhuis T (2016) Hepatocyte nuclear factor 1β-associated kidney disease: more than renal cysts and diabetes. J Am Soc Nephrol 27:345–353.  https://doi.org/10.1681/ASN.2015050544 CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Allgemeine PädiatrieUniversitätsklinikum MünsterMünsterDeutschland
  2. 2.Klinik und Poliklinik für Kinder- und JugendmedizinUniversität zu Köln, Medizinische Fakultät und Uniklinik KölnKölnDeutschland
  3. 3.Nephrologisches Forschungslabor, Klinik II für Innere Medizin, Nephrologie, Rheumatologie, Diabetologie und Allgemeine Innere MedizinUniversität zu Köln, Medizinische Fakultät und Uniklinik KölnKölnDeutschland
  4. 4.Zentrum für Molekulare Medizin KölnUniversität zu Köln, Medizinische Fakultät und Uniklinik KölnKölnDeutschland

Personalised recommendations