Advertisement

Revolution in der Systemtherapie des metastasierten Nierenzellkarzinoms

  • S. ZschäbitzEmail author
  • P. Ivanyi
  • S. Delecluse
Leitthema
  • 22 Downloads

Zusammenfassung

Durch zahlreiche Neuzulassungen in den vergangenen Jahren hat sich die Therapielandschaft des metastasierten Nierenzellkarzinoms (NZK) signifikant gewandelt. Neben der zielgerichteten Therapie mittels Tyrosinkinaseinhibitoren spielt die Immun-Checkpoint-Inhibition eine bedeutende Rolle in den frühen Therapielinien. Seit September 2019 steht in Europa auch die Kombinationstherapie beider Therapieformen für die Erstlinientherapie zur Verfügung. Die Chance auf ein optimales Ansprechen und eine langanhaltende Remission durch die neuen Therapeutika geht auch weiterhin mit einer hohen Rate an Nebenwirkungen einher. Deren Behandlung erfordert aufgeklärte Patienten und gut abgestimmte interdisziplinäre Behandlungsteams. Der Artikel gibt einen Überblick über aktuelle Behandlungsstrategien für das klarzellige NZK.

Schlüsselwörter

Nierenkrebs Angiogenesehemmung Immuntherapie Immun-Checkpoint-Hemmung Tyrosinkinaseinhibitor 

Revolution in systemic treatment of metastatic renal cell carcinoma

Abstract

Due to the approval of multiple drugs for the treatment of metastatic renal cell carcinoma (RCC) in recent years, the treatment landscape has significantly changed. Besides targeted treatment with tyrosine kinase inhibitors (TKI), immune checkpoint inhibition (CPI) plays an important role in the early stages of treatment. The combination of TKI and CPI was approved by the European Medicines Agency (EMA) for first-line treatment in September 2019. The chance for improved response rates and long-term remission using the new drugs is also associated with high rates of side effects. Therefore, treatment with these drugs also requires patients to be well-informed and well-coordinated multidisciplinary healthcare providers. This article provides an overview of current treatment strategies for clear cell RCC.

Keywords

Kidney neoplasms Angiogenesis inhibitors Immunotherapy Immune checkpoint inhibition Tyrosine kinase inhibitor 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S. Zschäbitz erhielt Honorare für Beratungstätigkeiten, Vorträge und Reisekostenübernahmen von folgenden Firmen: EISAI, EUSA, GlaxoSmithKline, Merck, MSD, Pfizer, Roche. P. Ivanyi: Advisory Role or Expert Testimony: BMS, Bayer, Ipsen, Merck, Novartis, Pfizer, Roche; Lecture Honoraria: Arbeitsgemeinschaft interdizisziplinäre Medizin (AIM), AstaZeneca, BMS, Bayer, DKG-Onko, EISAI, EUSA, Ipsen, Merck, MedKom, MedWiss, NewConceptOncology, Novartis, Pfizer, Roche, StreamedUP!, Onkowissen; Financing of Scientific Research (Clinical Trials): BMS, Bayer, Lilly, Merck, Novartis, EISAI, Pfizer, MSD, AstraZeneca, Roche, Ipsen; Other Financial Relationships: Travel Grands: BMS, EUSA, Novartis, Merck, Ipsen, Bayer. S. Delecluse gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Choueiri TK et al (2015) Cabozantinib versus everolimus in advanced renal-cell carcinoma. N Engl J Med 373(19):1814–1823CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Choueiri TK, Halabi S, Sanford BL et al (2017) Cabozantinib versus sunitinib as initial targeted therapy for patients with metastatic renal cell carcinoma of poor or intermediate risk: the alliance A031203 Cabosun trial. J Clin Oncol 35(6):591–597CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Escudier B et al (2019) Renal cell carcinoma: esmo clinical practice guidelines for diagnosis, treatment and follow-up†. Ann Oncol 30(5):706–720CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Ferlay J et al (2018) Cancer incidence and mortality patterns in Europe: estimates for 40 countries and 25 major cancers in 2018. Eur J Cancer 103:356–387CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Gago-Dominguez M et al (2001) Family history and risk of renal cell carcinoma. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 10(9):1001–1004PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Gudas LJ et al (2014) The role of Hif1α in renal cell carcinoma tumorigenesis. J Mol Med 92(8):825–836CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Haanen JBAG et al (2018) Management of toxicities from immunotherapy: esmo clinical practice guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 29(Supplement_4):iv264–iv66CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Heng DY et al (2013) External validation and comparison with other models of the international metastatic renal-cell carcinoma database consortium prognostic model: a population-based study. Lancet Oncol 14(2):141–148CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Motzer RJ et al (2015) Nivolumab versus everolimus in advanced renal-cell carcinoma. N Engl J Med 373(19):1803–1813CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Motzer RJ, Nosov D, Eisen T et al (2013) Tivozanib versus sorafenib as initial targeted therapy for patients with metastatic renal cell carcinoma: results from a phase iii trial. J Clin Oncol 31(30):3791–3799CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Motzer RJ, Penkov K, Haanen J et al (2019) Avelumab plus axitinib versus sunitinib for advanced renal-cell carcinoma. N Engl J Med 380(12):1103–1115CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Motzer RJ, Tannir NM, McDermott DF et al (2018) Nivolumab Plus Ipilimumab Versus Sunitinib in Advanced Renal-Cell Carcinoma. N Engl J Med 378(14):1277–1290CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Rini BI et al (2019) Pembrolizumab plus axitinib versus sunitinib for advanced renal-cell carcinoma. N Engl J Med 380(12):1116–1127CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Robert-Koch-Institut (2016) Bericht Zum Krebsgeschehen in Deutschland 2016Google Scholar
  15. 15.
    Tahbaz R, Schmid M, Merseburger AS (2018) Prevention of kidney cancer incidence and recurrence: lifestyle, medication and nutrition. Curr Opin Urol 28(1):62–79CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Tsuzuki T et al (2018) Renal tumors in end-stage renal disease: a comprehensive review. Int J Urol 25(9):780–786CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Wang Y et al (2019) Treatment-related adverse events of Pd‑1 and Pd-L1 inhibitors in clinical trials: a systematic review and meta-analysis. JAMA Oncol. 5(7):1008–1019.  https://doi.org/10.1001/jamaoncol.2019.0393 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    InFo Hämatologie + Onkologie 03 2019, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs15004-019-6419-y.pdf. Zugegriffen: 03.12.2019

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Nationales Centrum für TumorerkrankungenUniversitätsklinikum HeidelbergHeidelbergDeutschland
  2. 2.Hämatologie, Hämostasiologie, Onkologie und StammzelltransplantationMedizinische Hochschule HannoverHannoverDeutschland
  3. 3.Nierenzentrum HeidelbergUniversitätsklinikum HeidelbergHeidelbergDeutschland

Personalised recommendations