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Prävention und Gesundheitsförderung

, Volume 12, Issue 3, pp 218–226 | Cite as

Schulung für Ärzte zur Bewegungsförderung bei Älteren

Bedarfsanalyse und Bewertung eines ersten Angebots
  • S. Peters
  • M. Schwab
  • H. Faller
  • K. Meng
Originalbeitrag

Zusammenfassung

Hintergrund

Trotz vieler positiver Gesundheitswirkungen von Bewegung sind Ältere häufig körperlich inaktiv. Hausärzte scheinen für die zielgruppenbezogene Bewegungsförderung in einer günstigen Position sein. Gegenüber ärztlicher Bewegungsberatung bestehen aber auch Barrieren. Im vorliegenden Projekt (PATEN im Rahmen von Capital4Health) zur Bewegungsförderung im Seniorenwohnstift soll u. a. ein entsprechendes Schulungsangebot für Ärzte bereitgestellt werden.

Ziele der Studie sind dafür die Feststellung der schulungsbezogenen Bedarfssituation und die Bewertung eines ersten Schulungsangebots. Die Fragestellungen lauten: (F1) Wie sind die bisherige Praxis, Meinungen und Barrieren sowie Wissen und Kompetenzen von Ärzten hinsichtlich der Bewegungsberatung ausgeprägt? (F2) Welcher subjektive Schulungsbedarf besteht bei Ärzten? (F3) Wie bewerten Ärzte einen initialen Schulungsvortrag?

Methoden

Es erfolgten eine Bedarfsanalyse sowie eine formative Evaluation des initialen Schulungsangebots mittels Fragebögen bei Hausärzten im Raum Würzburg. Für die Fragestellungen F1, F2 liegen Daten von 60, für F3 von 22 Ärzten vor.

Ergebnisse

Nach Meinung der befragten Ärzte sollten durchschnittlich 69 % der älteren Patienten körperlich aktiver sein. Bewegungsempfehlungen geben sie im Durchschnitt 54 % ihrer älteren Patienten. Als Barrieren der Bewegungsberatung werden neben Zeitmangel v. a. individuelle Faktoren der Patienten, wie z. B. Widerstände, genannt. Im Durchschnitt bestehen ein mittleres Wissen zu Aspekten der Gesundheitsförderung und ein hohes globales Fortbildungsinteresse zur Bewegungsförderung bei Älteren. Mit einem initialen Vortrag zeigen sich die Befragten im Durchschnitt zufrieden, berichten einen Wissens- und Kompetenzzuwachs und deuten ein hohes Interesse an weiteren Informationen an.

Diskussion

Es besteht eine leichte Diskrepanz darin, wie viele Ältere aus Sicht der Ärzte körperlich aktiver sein sollten und wie vielen sie Empfehlungen geben. Dies könnte in Zusammenhang mit den genannten Barrieren stehen. Gemeinsam mit dem hohen Interesse der Befragten und der Bewertung des initialen Vortrags verdeutlicht dies den potentiellen Nutzen eines diesbezüglichen Schulungsangebots. Eine zeitliche Ausweitung und der Einsatz interaktiver Methoden sollte zukünftig erprobt werden.

Schlüsselwörter

Bewegungsberatung Ältere Hausarzt Schulungsangebot Bedarfsanalyse 

Training for physicians for physical activity promotion in older adults

Needs assessment and formative evaluation of a first offer

Abstract

Background

Despite many positive effects of physical activity on health, older adults are often physically inactive. General practitioners seem to be in a good position for target-group-specific physical activity promotion. However, there are also existing barriers in regard to physical activity counseling by physicians. In the current project (PATEN as part of Capital4Health) about physical activity promotion in residential homes, a respective educational offer for physicians is planned.

The aims of the study are the assessment of needs with regard to education and the formative evaluation of an initial educational offer. The research questions are the following: (Q1) how can current practice, opinions, barriers as well as knowledge and competences of physicians regarding physical activity counseling be characterized? (Q2) What is the existing subjective need of physicians concerning education? (Q3) How do physicians mark an initial educational lecture?

Methods

Needs assessment and formative evaluation of the initial educational offer were carried out via questionnaires with general practitioners in the area of Würzburg, Germany. For research questions Q1 and Q2, data from 60 physicians are available and for Q3, data from 22 physicians.

Results

According to the participating physicians, on average 69% of older patients should be more physically active. They give physical activity recommendations to on average 54% of their older patients. As barriers regarding physical activity counseling, in addition to a lack of time, mainly individual patient factors are stated (e. g. resistance of patients). Physicians on average indicate to have medium knowledge concerning aspects of health promotion and a high global interest in advanced education about physical activity promotion in older adults. On average, the respondents reveal to be satisfied with an initial lecture. They report an increase in knowledge and competences and show high interest in additional information.

Discussion

There is a slight discrepancy in how many older adults the physicians believe should be more physically active, and how many they provide with recommendations. This could be linked to the cited barriers. Together with the high interest of respondents and the formative evaluation of the initial lecture, this illustrates the potential benefit of a respective educational offer. A longer duration and the use of interactive methods should be tried out prospectively.

Keywords

Physical activity counseling Older adults General practitioner Educational offer Needs analysis 

Notes

Danksagung

Der Beitrag entstand im Rahmen des Teilprojekts PATEN im Forschungsverbund Capital4Health. Projektleiter des Teilprojekts ist Herr Prof. Dr. Dr. Winfried Banzer (Universität Frankfurt). Wir danken der Stiftung Bürgerspital zum Hl. Geist in Würzburg für die Teilnahme als Praxispartner im Projekt.

Förderung

Der Forschungsverbund Capital4Health und das zugehörige Teilprojekt PATEN (Förderkennzeichen: 01EL1421I) werden gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S. Peters, M. Schwab, H. Faller und K. Meng geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Zur beschriebenen Befragung von Ärzten liegt die Zustimmung der Ethikkommission der Universität Frankfurt vor (Beschluss vom 06.04.2015). Alle Teilnehmer erhielten ausführliche Projektinformationen sowie Hinweise zur Freiwilligkeit und zum Datenschutz. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Arciniegas Calle MC, Lobelo F, Jimenez MA et al (2016) One-day workshop-based training improves physical activity prescription knowledge in Latin American physicians: a pre-test post-test study. BMC Public Health 16:1224CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  2. 2.
    Berkhof M, Van Rijssen HJ, Schellart AJ et al (2011) Effective training strategies for teaching communication skills to physicians: an overview of systematic reviews. Patient Educ Couns 84:152–162CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Bize R (2012) Bewegungsförderung über die Arztpraxis. Handbuch für Hausärztinnen und Hausärzte. Schweizerische Gesellschaft für Sportmedizin SGSM, Institut für Sozial- und Präventivmedizin der Universität Zürich, LausanneGoogle Scholar
  4. 4.
    Bize R, Cornuz J, Martin B (2007) Opinions and attitudes of a sample of swiss physicians about physical activity promotion in a primary care setting. Schweiz Z Sportmed Sporttraumatol 55:97–100Google Scholar
  5. 5.
    Bleich SN, Bennett WL, Gudzune KA et al (2012) Impact of physician BMI on obesity care and beliefs. Obesity (Silver Spring) 20:999–1005CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Booth FW, Roberts CK, Laye MJ (2012) Lack of exercise is a major cause of chronic diseases. Compr Physiol 2:1143–1211PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  7. 7.
    BZgA (2015) Aktiv im Alltag, aktiv im Leben. Fit und eigenständig bleiben: Anregungen für Menschen mit Bewegungseinschränkungen. BZgA, KölnGoogle Scholar
  8. 8.
    Carroll JK, Winters PC, Sanders MR et al (2014) Clinician-targeted intervention and patient-reported counseling on physical activity. Prev Chronic Dis 11:E89CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  9. 9.
    Cottrell E, Roddy E, Rathod T et al (2015) Maximising response from GPs to questionnaire surveys: do length or incentives make a difference? BMC Med Res Methodol 15:3CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  10. 10.
    Diehl K, Gansefort D, Herr RM et al (2015) Physician gender and lifestyle counselling to prevent cardiovascular disease: a nationwide representative study. J Public Health Res 4:534CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  11. 11.
    Frank E, Dresner Y, Shani M et al (2013) The association between physicians’ and patients’ preventive health practices. CMAJ 185:649–653CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  12. 12.
    Gabrys L, Jordan S, Behrens K et al (2016) Prävalenz, zeitliche Trends und regionale Unterschiede ärztlicher Bewegungsberatung in Deutschland. Dtsch Z Sportmed 67:53–58CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Grimstvedt M (2011) Physical activity counseling knowledge, attitudes, and practices among nurse practitioners and physician assistants. Arizona State University, TempeGoogle Scholar
  14. 14.
    Hinrichs T, Brach M (2012) The general practitioner’s role in promoting physical activity to older adults: a review based on program theory. Curr Aging Sci 5:41–50CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Hinrichs T, Moschny A, Klaassen-Mielke R et al (2011) General practitioner advice on physical activity: analyses in a cohort of older primary health care patients (getABI). BMC Fam Pract 12:26CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  16. 16.
    Joy EL, Blair SN, Mcbride P et al (2013) Physical activity counselling in sports medicine: a call to action. Br J Sports Med 47:49–53CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Krug S, Jordan S, Mensink GB et al (2013) Körperliche Aktivität. Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56:765–771CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Meng K, Peters S, Schultze A et al (2014) Bedarfsorientierte Entwicklung und Teilnehmerbewertung von zwei Implementierungsinterventionen für eine standardisierte Rückenschulung in der stationären medizinischen Rehabilitation. Prax Klin Verhaltensmed Rehabil 94:218–231Google Scholar
  19. 19.
    Moschny A, Platen P, Klaassen-Mielke R et al (2011) Barriers to physical activity in older adults in Germany: a cross-sectional study. Int J Behav Nutr Phys Act 8:121CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  20. 20.
    Orrow G, Kinmonth AL, Sanderson S et al (2012) Effectiveness of physical activity promotion based in primary care: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ 344:e1389CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  21. 21.
    Rehman L, Thompson A, Campagna P et al (2003) Physical activity counselling by healthcare professionals in Nova Scotia: the need for a consistent message. Nova Scotia Alliance for Healthy Eating and Physical Activity, HalifaxGoogle Scholar
  22. 22.
    Rütten A, Pfeifer K (2016) Nationale Empfehlungen für Bewegung und Bewegungsförderung. FAU Erlangen-Nürnberg, ErlangenGoogle Scholar
  23. 23.
    Rütten A, Wolff A, Streber A (2016) Nachhaltige Implementierung evidenzbasierter Programme in der Gesundheitsförderung: Theoretischer Bezugsrahmen und ein Konzept zum interaktiven Wissenstransfer. Gesundheitswesen 78:139–145PubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Schneider S, Diehl K, Bock C et al (2014) Modifying health behavior to prevent cardiovascular diseases: a nationwide survey among German primary care physicians. Int J Environ Res Public Health 11:4218–4232CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  25. 25.
    Sparling PB, Howard BJ, Dunstan DW et al (2015) Recommendations for physical activity in older adults. BMJ 350:h100CrossRefPubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Stevens Z, Barlow C, Kendrick D et al (2014) Effectiveness of general practice-based physical activity promotion for older adults: systematic review. Prim Health Care Res Dev 15:190–201CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    WHO (2010) Global recommendations on physical activity for health. WHO, GenfGoogle Scholar
  28. 28.
    WHO (2016) Physical activity strategy for the WHO European Region 2016–2025. WHO Europe, GenfGoogle Scholar
  29. 29.
    WHO (2015) World report on ageing and health. WHO, GenfGoogle Scholar
  30. 30.
    Windt J, Windt A, Davis J et al (2015) Can a 3-hour educational workshop and the provision of practical tools encourage family physicians to prescribe physical activity as medicine? A pre-post study. BMJ Open 5:e007920CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2017

Authors and Affiliations

  1. 1.Abteilung für Medizinische Psychologie, Medizinische Soziologie und RehabilitationswissenschaftenJulius-Maximilians-Universität WürzburgWürzburgDeutschland
  2. 2.Geriatriezentrum WürzburgStiftung Bürgerspital zum Heiligen GeistWürzburgDeutschland

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