Prävention und Gesundheitsförderung

, Volume 5, Issue 4, pp 319–325 | Cite as

Primäre Prävention des Typ-2-Diabetes

Patient und Therapeut – ihre wechselseitige Rolle in der Prävention
Konzepte der Gesundheitsförderung
  • 252 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund

Typ-2-Diabetes ist eine große Herausforderung im Public-Health-Sektor. Erfolgreiche Konzepte zur Prävention des Diabetes und Strategien, wie Barrieren und Schwierigkeiten in der Umsetzung von Präventionsmaßnahmen entgegengewirkt werden kann, sind dringend erforderlich.

Material und Methoden

Dieser Artikel beschreibt Barrieren und Schwierigkeiten bei der Implementierung von Präventionsmaßnahmen und ein Kommunikationsmodell, wie eine erfolgreiche Umsetzung einer primären Prävention von Diabetes in Bezug auf Kommunikation aussehen könnte. Es wird eine Strategie vorgestellt, die die Barrieren adressiert.

Ergebnisse

Die Autoren zeigen die verschiedenen Schritte eines Präventionsprogramms auf und gehen auf Barrieren in der primären Prävention ein. Die zentrale Rolle eines Präventionsmanagers sowie Konzepte und Erfahrungen bei der Implementierung von Interventionsprogrammen werden erläutert. Abschließend fasst dieser Artikel die Lösungen zur Überwindung von Barrieren in der Primärprävention zusammen.

Schlussfolgerung

Geschulte Präventionsmanager können eine Schlüsselrolle in der Umsetzung eines effektiven Konzepts einnehmen. Eine individuelle Betreuung, ein direktes Feedback und eine längerfristige Nachbetreuung stellen Schlüsselbausteine dar.

Schlüsselwörter

Prävention Diabetes Barrieren Motivation 

Primary prevention of type 2 diabetes

Patient and therapist – reciprocal role in prevention

Abstract

Background

Type 2 diabetes is a big challenge for public health. Successful concepts for the prevention of diabetes and strategies for addressing barriers and difficulties in prevention are urgently needed.

Materials and methods

This article describes barriers and difficulties in the implementation of prevention initiatives and a communication model of how a successful implementation of primary prevention of diabetes could look like. A strategy for addressing barriers is introduced.

Results

The authors describe different steps of a prevention programme and barriers. The central role of a prevention manager and concepts and experiences in the implementation of intervention programmes are explained. The article summarises solutions to overcome the barriers.

Conclusion

Trained prevention managers can fulfil a key position in the implementation of an effective concept. Individual support, direct feedback and longer-term follow-up are key concepts.

Keywords

Prevention Diabetes Communication barriers Motivation 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Azjen I (1991) The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process 50(2):179–211CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Bandura A (1986) Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJGoogle Scholar
  3. 3.
    Ilanne-Parikka P, Eriksson JG, Lindström J et al (2008) Effect of lifestyle intervention on the occurrence of metabolic syndrome and its components n the Finnish Diabetes Prevention Study. Diabetes Care 31:805–807CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    IMAGE Study Group (2010) IMAGE – Improving diabetes prevention in Europe. DOI: http://www.image-project.euGoogle Scholar
  5. 5.
    Li G, Zhang P, Wang J et al (2008)The long-term effect of lifestyle interventions to prevent diabetes in the China Da Qing Diabetes Prevention Study: a 20-year follow-up study. Lancet 371:1783–1789CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Kosaka K, Noda M, Kuzuya T (2005) Prevention of type 2 diabetes by lifestyle intervention: a Japanese trial in IGT males. Diabetes Res Clin Pract 67:152–162CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Kulzer B, Hermanns N, Gorges D et al (2009) Efficacy of a behavioral lifestyle intervention group program (PREDIAS) for the prevention of type 2 diabetes. Diabetes Care 32(7):1143–1146CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Leventhal H, Nerenz DR, Steele DJ (1984) Illness representations and coping with health threats. In: Baum A, Taylor SE, Singer JE (eds) Handbook of psychology and health, vol 4. Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ, pp 219–252Google Scholar
  9. 9.
    Lindström J, Ilanne-Parikka P, Peltonen M et al (2006) Sustained reduction in the incidence of type 2 diabetes by lifestyle intervention: The follow-up results of the Finnish Diabetes Prevention Study. Lancet 368:1673–1679CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Lindström J, Neumann A, Sheppard KE et al (2010) Take action to prevent diabetes – The IMAGE toolkit for the prevention of type 2 diabetes in Europe. Horm Metab Res 42(Suppl 1):37–55CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Lindström J, Neumann A, Sheppard KE et al (2010) Take action to prevent diabetes – A toolkit for the prevention of type 2 diabetes in Europe. Exeter 67Google Scholar
  12. 12.
    Miller WR, Rollnick S (2002) Motivational interviewing: Preparing people for change, 2. edn. Guildford, New YorkGoogle Scholar
  13. 13.
    Neumann A, Schwarz PE (2010) Evaluation of a lifestyle intervention programme to prevent type 2 diabetes mellitus in Saxony, Germany – Preliminary results. World Congress on Prevention of Diabetes and its Complications, DresdenGoogle Scholar
  14. 14.
    Orchard T, Temprosa M, Goldberg R et al (2005) The effect of metformin and intensive lifestyle intervention on the metabolic syndrome: the Diabetes Prevention Program randomized trial. Ann Intern Med 142:611–619PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Oxman AD, Guyatt GH (1991) Validation of an index of the quality of review articles. J Clin Epidemiol 44:1271–1278CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Pajunen P, Landgraf R, Muylle F et al (2010) Quality indicators for prevention of type 2 diabetes in Europe – IMAGE quality indicators. Horm Metab Res 42(Suppl 1):56–63CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Pajunen P, Landgraf R, Muylle F et al (2010) Quality and outcome indicators for prevention of type 2 diabetes in Europe – IMAGE. Report 14/2010, ed. National Institute for Health and Welfare. Helsinki University Printing House, Helsinki, p 40Google Scholar
  18. 18.
    Pan X, Li GW, Hu YH et al (1997) Effects of diet and exercise in preventing NIDDM in people with impaired glucose tolerance. The Da Qing IGT and Diabetes Study. Diabetes Care 20:537–544CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Paulweber B, Valensi P, Lindström J et al (2010) A European evidence-based guideline for the prevention of type 2 diabetes – IMAGE-guideline for diabetes prevention. Horm Metab Res 42(Suppl 1):3–36CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Ramachandran A, Snehalatha C, Mary S et al (2006) The Indian diabetes prevention programme shows that lifestyle modification and metformin prevent type 2 diabetes in Asian Indian subjects with impaired glucose tolerance (IDPP-1). Diabetologia 49:289–297CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Ramachandran A, Snehalatha C, Satyavani K et al (2007) Metabolic syndrome does not increase the risk of conversion of impaired glucose tolerance to diabetes in Asian Indians – Results of Indian diabetes prevention programme. Diabetes Res Clin Pract 76:215–218CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Schwarz P (2008) Zwischenbericht: Evaluation eines in die Versorgung integrierten Programms zur Prävention des Diabetes mellitus Typ 2. Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in der Bundesrepublik Deutschland, BerlinGoogle Scholar
  23. 23.
    Schwarz P, Peltonen M (2007) Prevention of type 2 diabetes – lessons we have learnt for implementation. Horm Metab Res 39:636–641CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Schwarz P, Schwarz J, Schuppenies A et al (2007) Development of a diabetes prevention management program for clinical practice. Public Health Rep 122:258–263PubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    The Diabetes Prevention Program Research Group (2002) Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or metformin. N Engl J Med 346(6):393–403CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Tuomilehto J, Lindström J, Eriksson JG et al (2001) Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose tolerance. N Engl J Med 344(18):1343–1350CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2010

Authors and Affiliations

  1. 1.Abteilung Prävention und Versorgung des Diabetes, Medizinische Klinik IIIUniversitätsklinikum Carl Gustav Carus, Technische Universität DresdenDresdenDeutschland
  2. 2.Department of Public Health and Clinical MedicineUmeå UniversityUmeåSchweden

Personalised recommendations