Advertisement

Der Gastroenterologe

, Volume 12, Issue 3, pp 223–230 | Cite as

Endoskopische Myotomie

Eine kritische Bestandsaufnahme
  • Y. B. Werner
  • T. Rösch
Schwerpunkt
  • 152 Downloads

Zusammenfassung

Neuartige submukosale endoskopische Behandlungsverfahren haben das Feld der interventionellen Endoskopie bereichert. Eine innovative Technik für die Behandlung von Erkrankungen der Speiseröhre ist die perorale endoskopische Myotomie (POEM). Sie wurde für die Behandlung der Achalasie und ihrer verwandten spastischen Speiseröhrenerkrankungen entwickelt und wird dafür vorrangig eingesetzt. Mit ihrer Hilfe können aber auch bestimmte submukosale Tumoren, die mit der Muscularis propria verbunden sind, endoskopisch entfernt werden. Die perorale endoskopische Pyloromyotomie, auch „gastric POEM“ (G-POEM) genannt, könnte zudem ein neues Anwendungsgebiet der POEM werden. Möglicherweise stellt sie eine langfristige Therapieoption für Patienten mit Gastroparese dar. Der Stellenwert des POEM-Verfahrens in der Behandlung der Achalasie wird derzeit in prospektiven randomisierten Vergleichsstudien mit den etablierten Behandlungsverfahren (Heller-Myotomie und Ballondilatation) ermittelt. Obwohl zum jetzigen Zeitpunkt sehr gute Behandlungsergebnisse der POEM und ihrer Ablegertechniken aus den hocherfahrenen Endoskopiezentren publiziert wurden, sind Langzeitdaten und die Ergebnisse aus prospektiven randomisierten Vergleichsstudien notwendig, um die Effektivität und Sicherheit dieser verschiedenen Verfahren und ihre Anwendung zu validieren.

Schlüsselwörter

Achalasie Gastroparese Tumoren Endoskopie des Verdauungstrakts POEM  

Endoscopic myotomy

A critical assessment

Abstract

Submucosal endoscopy has introduced new and important aspects into gastrointestinal endoscopic therapeutics. Innovative techniques for submucosal endoscopy in different esophageal diseases include peroral endoscopic myotomy (POEM) for idiopathic achalasia and related motility disorders and a resection technique for submucosal tumors arising from the muscularis propria. Peroral endoscopic pyloromyotomy, so-called gastric-POEM (G-POEM), might be a less invasive therapeutic option in gastroparesis. POEM for achalasia is currently evaluated in comparison to endoscopic and surgical standard therapies in randomized trials. Although preliminary results from expert endoscopic centers have been very encouraging, long-term data as well as prospective randomized controlled trials are needed to validate the efficacy and safety of the modalities.

Keywords

Achalasia Gastroparesis Tumors Endoscopy, digestive system  POEM  

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

Y.B. Werner und T. Rösch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Barbieri LA et al (2015) Systematic review and meta-analysis: efficacy and safety of POEM for achalasia. United European Gastroenterol J 3:325–334CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  2. 2.
    Bhayani NH et al (2014) A comparative study on comprehensive, objective outcomes of laparoscopic Heller myotomy with per-oral endoscopic myotomy (POEM) for achalasia. Ann Surg 259:1098–1103CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Cai MY et al (2014) Thoracic CT after peroral endoscopic myotomy for the treatment of achalasia. Gastrointest Endosc 80:1046–1055CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Costamagna G et al (2012) Peroral endoscopic myotomy (POEM) for oesophageal achalasia: preliminary results in humans. Dig Liver Dis 44:827–832CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Endoscopy Campus. www.endoscopy-campus.de. Zugegriffen: 27. März 2017
  6. 6.
    Familiari P et al (2016) Peroral endoscopic myotomy for esophageal achalasia: outcomes of the first 100 patients with short-term follow-up. Ann Surg 263:82–87CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Gonzalez JM et al (2017) Gastric per-oral endoscopic myotomy with antropyloromyotomy in the treatment of refractory gastroparesis: clinical experience with follow-up and scintigraphic evaluation (with video). Gastrointest Endosc 85:132–139CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Inoue H et al (2012) Submucosal endoscopic tumor resection for subepithelial tumors in the esophagus and cardia. Endoscopy 44:225–230CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Inoue H et al (2010) Peroral endoscopic myotomy (POEM) for esophageal achalasia. Endoscopy 42:265–271CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Inoue H et al (2015) Per-oral endoscopic myotomy: a series of 500 patients. J Am Coll Surg 221:256–264CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Jones EL et al (2016) Prior treatment does not influence the performance or early outcome of per-oral endoscopic myotomy for achalasia. Surg Endosc 30:1282–1286CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Khashab MA et al (2015) International multicenter experience with peroral endoscopic myotomy for the treatment of spastic esophageal disorders refractory to medical therapy (with video). Gastrointest Endosc 81:1170–1177CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Khashab MA et al (2017) Gastric per-oral endoscopic myotomy for refractory gastroparesis: results from the first multicenter study on endoscopic pyloromyotomy (with video). Gastrointest Endosc 85:123–128CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Moonen A et al (2016) Long-term results of the European achalasia trial: a multicentre randomised controlled trial comparing pneumatic dilation versus laparoscopic Heller myotomy. Gut 65:732–739CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Ngamruengphong S et al (2017) Efficacy and safety of peroral endoscopic myotomy for treatment of achalasia after failed heller myotomy. Clin Gastroenterol Hepatol. doi: 10.1016/j.cgh.2017.01.031 Google Scholar
  16. 16.
    Ngamruengphong S et al (2016) Long-term outcomes of per-oral endoscopic myotomy in patients with achalasia with a minimum follow-up of 2 years: an international multicenter study. Gastrointest Endosc: 2016 Sep 20. [Epub ahead of print]Google Scholar
  17. 17.
    Ngamruengphong S et al (2016) Intraoperative measurement of esophagogastric junction cross-sectional area by impedance planimetry correlates with clinical outcomes of peroral endoscopic myotomy for achalasia: a multicenter study. Surg Endosc 30:2886–2894CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Onimaru M et al (2015) Greater curvature myotomy is a safe and effective modified technique in per-oral endoscopic myotomy (with videos). Gastrointest Endosc 81:1370–1377CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Pasricha PJ et al (2007) Submucosal endoscopic esophageal myotomy: a novel experimental approach for the treatment of achalasia. Endoscopy 39:761–764CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Patel KS et al (2015) The light at the end of the tunnel: a single-operator learning curve analysis for per oral endoscopic myotomy. Gastrointest Endosc 81:1181–1187CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Sharata AM et al (2015) Peroral endoscopic myotomy (POEM) for esophageal primary motility disorders: analysis of 100 consecutive patients. J Gastrointest Surg 19:161–170CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Shlomovitz E et al (2015) Early human experience with per-oral endoscopic pyloromyotomy (POP). Surg Endosc 29:543–551CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Swanstrom LL et al (2012) Long-term outcomes of an endoscopic myotomy for achalasia: the POEM procedure. Ann Surg 256:659–667CrossRefPubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Tyberg A et al (2016) A multicenter international registry of redo per-oral endoscopic myotomy (POEM) after failed POEM. Gastrointest Endosc: 2016 Oct 15. [Epub ahead of print]Google Scholar
  25. 25.
    Von Renteln D et al (2013) Peroral endoscopic myotomy for the treatment of achalasia: an international prospective multicenter study. Gastroenterology 145:309–311CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Von Renteln D et al (2012) Peroral endoscopic myotomy for the treatment of achalasia: a prospective single center study. Am J Gastroenterol 107:411–417CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Werner YB et al (2016) Clinical response to peroral endoscopic myotomy in patients with idiopathic achalasia at a minimum follow-up of 2 years. Gut 65:899–906CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Werner YB et al (2016) Early adverse events of per-oral endoscopic myotomy. Gastrointest Endosc. doi: 10.1016/j.gie.2016.08.033 PubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Xu MD et al (2012) Submucosal tunneling endoscopic resection: a new technique for treating upper GI submucosal tumors originating from the muscularis propria layer (with videos). Gastrointest Endosc 75:195–199CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH 2017

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Interdisziplinäre EndoskopieUniversitätsklinikum Hamburg-EppendorfHamburgDeutschland

Personalised recommendations