Zeitschrift für Epileptologie

, Volume 25, Issue 2, pp 83–87

Epileptogene Hirntumoren

Erkenntnisse aus neuropathologischen Untersuchungen
Leitthema

Zusammenfassung

Langzeitepilepsieassoziierte Hirntumoren stellen am Neuropathologischen Referenzzentrum für Epilepsie-Chirurgie in Erlangen nach der Hippocampussklerose mit 26,5% aller Fälle die zweithäufigste Läsion bei Patienten mit pharmakoresistenten fokalen Epilepsien und epilepsiechirurgischer Therapie dar. Gangliogliome (GG) und dysembryoplastische neuroepitheliale Tumoren (DNET) sind mit 66% die bei Weitem häufigsten Tumorsubtypen in unserem Patientenkollektiv. Diese Tumoren sind hauptsächlich im Temporallappen lokalisiert und durch einen biphasischen Aufbau mit glialer und neuronaler Differenzierung charakterisiert. Das Risko einer malignen Progression ist gering (entsprechend WHO-Grad I), und nur in 7% der Fälle musste eine höhere Graduierung (WHO-Grad II > III) vorgenommen werden. Im Schnitt wurden die Patienten im Alter von 25,4 Jahren operiert, und die Epilepsie dauerte im Mittelwert 12,6 Jahre. Vollständige Anfallsfreiheit kann in bis zu 80% aller operierten Patienten mit langzeitepilepsieassoziierten Hirntumoren beobachtet werden. Aktuelle Forschungen sollen helfen, die Entstehung dieser Tumoren zu verstehen. Bisherige Ergebnisse deuten v. a. auf eine Beteiligung entwicklungsneurobiologisch gesteuerter Signalkaskaden. Diese Pathogenese könnte möglicherweise auch zur Entstehung assoziierter kortikaler Dysplasien führen und wäre damit eine mögliche Erklärung für die häufige Assoziation mit therapierefraktären Epilepsien.

Schlüsselwörter

Epilepsie Gehirn Neuroepitheliale Tumoren Immunhistochemie Molekularpathologie 

Epileptogenic brain tumors

Knowledge from neuropathological studies

Abstract

A distinct group of brain neoplasias can be identified in 26.5% of all patients with chronic focal epilepsies undergoing epilepsy surgery. These tumors often present with an unusual histomorphological spectrum and have been designated as long-term epilepsy-associated tumors (LEAT), i.e., gangliogliomas and dysembryoplastic neuroepithelial tumors. Our series of patients were operated at a mean age of 25.4 years and had suffered from drug-resistant epilepsy for 12.6 years. Surgical tumor specimens open the possibility to address the origin and epileptogenicity of LEAT. Intriguingly, most studies failed to identify common tumor-associated genetic aberrations. In contrast, neurodevelopmentally regulated genes related to mammalian target of rapamycin (mTOR) or reelin signaling pathways are likely to play key roles and may also be involved in associated focal cortical dysplasias (FCD). Thus, research analysis of LEAT opens new avenues for understanding brain development under physiological as well as pathophysiological conditions.

Keywords

Epilepsy Brain Neuroepithelial tumors Immunohistochemistry Molecular pathology 

Literatur

  1. 1.
    Aronica E, Gorter JA, Redeker S et al (2005) Distribution, characterization and clinical significance of microglia in glioneuronal tumours from patients with chronic intractable epilepsy. Neuropathol Appl Neurobiol 31:280–291PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Barba C, Coras R, Giordano F et al (2011) Intrinsic epileptogenicity of gangliogliomas may be independent from co-occurring focal cortical dysplasia. Epilepsy Res 97:208–213PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Becker AJ, Blumcke I, Urbach H et al (2006) Molecular neuropathology of epilepsy-associated glioneuronal malformations. J Neuropathol Exp Neurol 65:99–108PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Becker AJ, Klein H, Baden T et al (2002) Mutational and expression analysis of the reelin pathway components CDK5 and doublecortin in gangliogliomas. Acta Neuropathol 104:403–408PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Becker AJ, Wiestler OD, Figarella-Branger D, Blümcke I (2007) Ganglioglioma and gangliocytoma. In: Louis DN, Ohgaki H, Wiestler OD, Cavenee W (Hrsg) WHO classification of tumours of the central nervous system. IARC, Lyon, S 103–105Google Scholar
  6. 6.
    Blumcke I, Thom M, Aronica E et al (2011) The clinico-pathological spectrum of focal cortical dysplasias: a consensus classification proposed by an ad hoc Task Force of the ILAE Diagnostic Methods Commission. Epilepsia 52:158–174PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Blumcke I, Wiestler OD (2002) Gangliogliomas: an intriguing tumor entity associated with focal epilepsies. J Neuropathol Exp Neurol 61:575–584PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Capper D, Reuss D, Schittenhelm J et al (2011) Mutation-specific IDH1 antibody differentiates oligodendrogliomas and oligoastrocytomas from other brain tumors with oligodendroglioma-like morphology. Acta Neuropathol 121:241–252PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Fassunke J, Majores M, Tresch A et al (2008) Array analysis of epilepsy-associated gangliogliomas reveals expression patterns related to aberrant development of neuronal precursors. Brain 131:3034–3050PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hoischen A, Ehrler M, Fassunke J et al (2008) Comprehensive characterization of genomic aberrations in gangliogliomas by CGH, array-based CGH and interphase FISH. Brain Pathol 18:326–337PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Kirschstein T, Fernandez G, Grunwald T et al (2003) Heterotopias, cortical dysplasias and glioneural tumors participate in cognitive processing in patients with temporal lobe epilepsy. Neurosci Lett 338:237–241PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Luyken C, Blumcke I, Fimmers R et al (2003) The spectrum of long-term epilepsy-associated tumors: long-term seizure and tumor outcome and neurosurgical aspects. Epilepsia 44:822–830PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Majores M, Lehe M von, Fassunke J et al (2008) Tumor recurrence and malignant progression of gangliogliomas. Cancer 113:3355–3363PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Platten M, Meyer-Puttlitz B, Blümcke I et al (1997) A novel splice site associated polymorphism in the tuberous sclerosis 2 (TSC2) gene may predispose to the development of sporadic gangliogliomas. J Neuropathol Exp Neurol 56:806–810PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Samadani U, Judkins AR, Akpalu A et al (2007) Differential cellular gene expression in ganglioglioma. Epilepsia 48:646–653PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Schramm J, Luyken C, Urbach H et al (2004) Evidence for a clinically distinct new subtype of grade II astrocytomas in patients with long-term epilepsy. Neurosurgery 55:340–347; discussion 347–348PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Wiebe S, Blume WT, Girvin JP et al (2001) A randomized, controlled trial of surgery for temporal-lobe epilepsy. N Engl J Med 345:311–318PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer 2012

Authors and Affiliations

  1. 1.Neuropathologisches InstitutUniversitätsklinikum ErlangenErlangenDeutschland

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