Advertisement

Pädiatrie & Pädologie

, Volume 50, Issue 1, pp 12–19 | Cite as

Langzeitmorbidität Frühgeborener mit extremer Unreife

  • C. SommerEmail author
  • A. Molnar
  • U. Maurer-Fellbaum
  • B. Resch
  • B. Urlesberger
Originalien
  • 166 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Grenze der Überlebensfähigkeit bei kleinen Frühgeborenen hat sich in den letzten Jahren stets weiter nach unten verschoben. Aufgrund der Variabilität der kindlichen Entwicklung in den ersten Lebensjahren sind regelmäßige Entwicklungskontrollen notwendig.

Methodik

Es erfolgte eine retrospektive Analyse der entwicklungsneurologischen Daten im Alter von 6–8 Jahren und ein Vergleich mit bereits vorhandenen Daten im Alter von 2 Jahren. Die entwicklungsneurologische Beeinträchtigung wurde in 4 Stufen eingeteilt (normal, mild, moderat und schwer), die Einstufung der Zerebralparese (CP) erfolgte gemäß dem Gross-Motor-Function-Classification-System(GMFCS)-Score. Eingeschlossen wurden 43 Frühgeborene, die im Zeitraum von 1996 bis 2001 zwischen 23 + 0 und 26 + 6 Schwangerschaftswochen (SSW) geboren und auf der neonatologischen Intensivstation Graz betreut worden waren.

Ergebnisse

Im Alter von 6–8 Jahren zeigten 30 % eine normale Gesamtentwicklung, 39 % einen milden, 5 % einen moderaten und 26 % einen schweren Entwicklungsrückstand. Im Vergleich zum Alter von 2 Jahren haben sich 33 % verbessert, hauptsächlich vom moderaten zum milden Entwicklungsrückstand. Fünf Kinder (12 %) hatten im Alter von 6–8 Jahren eine CP (GMFCS I–V), wobei 2 Kinder bei Diagnosestellung älter als 2 Jahre waren. 38 % wurden in die reguläre Grundschule eingeschult, 13 % besuchten ein weiteres Jahr den Kindergarten oder eine Vorschule, 36 % wurden in eine Integrationsklasse eingeschult und 13 % besuchten eine Sonderschule bzw. wurden nach Sonderschullehrplan unterrichtet.

Schlussfolgerung

Zusammenfassend weist der überwiegende Teil der ehemals extremen Frühgeborenen eine normale Gesamtentwicklung bzw. einen leichten Entwicklungsrückstand auf mit Einschulung überwiegend in eine normale Grundschule, sodass die Lebensqualität beim Großteil der Kinder insgesamt als gut einzustufen ist.

Schlüsselwörter

Frühgeburt Langzeitmorbidität Entwicklungsneurologie Beeinträchtigung der Entwicklung Beschulung 

Long-term morbidity of extremely preterm born infants

Abstract

Background

The limit of viability in extremely preterm born infants has decreased over the last few years. However, the focus on treatment concepts has now been put on life quality and morbidity. Due to a great variability of development in early childhood, follow-up tests are necessary.

Methods

The data of 6–8 year olds were collected retrospectively and compared to existing follow-up data at the age of 24 months. Neurodevelopmental disability was categorized into four groups (normal, mild, moderate, severe); cerebral palsy was assessed according to the GMFCS (Gross Motor Function Classification System) score. A total of 43 preterm infants born at 23 (0/7) to 26 (6/7) weeks gestational age were included. They were born between 1996 and 2001 and admitted to the neonatal intensive care unit in Graz.

Results

At the age of 6–8 years, 30 % showed normal development, 39 % mild, 5 % moderate, and 26 % severe developmental delay. Compared to the age of 2 years, 33 % of the children improved in development from a moderate to a mild developmental delay. Five children (12 %) were diagnosed with a cerebral palsy (GMFCS I–IV) at the age of 6–8 years. However, in two of them diagnosis was confirmed only after the age of 2 years. 38 % of the children attended an elementary school, 13 % remained an extra year in the kindergarten or at preschool level. In all, 36 % attended an integrative school class and 13 % were sent to a school for mentally and physically disabled children.

Conclusion

The majority of extremely preterm born infants showed normal development or a mild developmental delay with, however, good quality of life and normal school enrollment.

Keywords

Premature birth Long-term morbidity Developmental neurology Developmental disability School enrollment 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. C. Sommer, A. Molnar, U. Maurer-Fellbaum, B. Resch und B. Urlesberger geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Palisano R, Rosenbaum P, Walter S et al (1997) Development and reliability of a system to classify gross motor function in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 39(4):214–223CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Sommer C, Urlesberger B, Maurer-Fellbaum U et al (2007) Neurodevelopmental outcome at 2 years in 23 to 26 weeks old gestation infants. Klin Padiatr 219(1):23–29CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Mikkola K (2005) Neurodevelopmental outcome at 5 years of age of a national cohort of extremely low birth weight infants who were born in 1996–1997. Pediatrics 116(6):1391–1400CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Cust AE, Darlow BA, Donoghue DA (2003) Outcomes for high risk New Zealand newborn infants in 1998–1999: a population based, national study. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 88(1):F15–F22CrossRefPubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Rapp M, Thyen U, Müller-Steinhardt K, Kohl M (2005) Morbidity and mortality of extremely low gestational age infants in Schleswig-Holstein. Follow-up at three to six years corrected age of infants < 27 + 0 weeks gestation in Schleswig-Holstein, Germany. Z Geburtshilfe Neonatol 209(4):135–143Google Scholar
  6. 6.
    Costeloe K, Hennessy E, Gibson AT et al (2000) The EPICure study: outcomes to discharge from hospital for infants born at the threshold of viability. Pediatrics 106(4):659–671CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Chan K, Ohlsson A, Synnes A et al (2001) Survival, morbidity, and resource use of infants of 25 weeks‘ gestational age or less. Am J Obstet Gynecol 185(1):220–226CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Hoekstra RE, Ferrara TB, Couser RJ et al (2004) Survival and long-term neurodevelopmental outcome of extremely premature infants born at 23–26 weeks‘ gestational age at a tertiary center. Pediatrics 113(1 Pt 1):e1–e6CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Marlow N, Wolke D, Bracewell MA, Samara M (2005) Neurologic and developmental disability at six years of age after extremely preterm birth. N Engl J Med 352(1):9–19Google Scholar
  10. 10.
    Huddy CL, Johnson A, Hope PL (2001) Educational and behavioural problems in babies of 32–35 weeks gestation. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 85(1):F23–F28CrossRefPubMedCentralPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Wien 2015

Authors and Affiliations

  • C. Sommer
    • 1
    Email author
  • A. Molnar
    • 1
  • U. Maurer-Fellbaum
    • 1
  • B. Resch
    • 1
  • B. Urlesberger
    • 1
  1. 1.Abteilung für Neonatologie, Universitätsklinik für Kinder- und JugendheilkundeMedizinische Universität GrazGrazÖsterreich

Personalised recommendations