Advertisement

Pädiatrie & Pädologie

, Volume 49, Supplement 1, pp 36–41 | Cite as

Mit Kindern und Jugendlichen reden

Kommunikation als Chance für Partizipation
  • L. Damm
  • U. Habeler
  • W. Habeler
  • U. Leiss
Leitthema

Zusammenfassung

Ausgehend von den rechtlichen Grundlagen, die die Teilhabe von Kindern regeln, werden die Gründe für das Auseinanderklaffen zwischen den Empfehlungen zur Partizipation und ihrer Umsetzung im ärztlichen Praxisalltag dargelegt und diskutiert. Unser Überblick über die zahlreichen wissenschaftlichen Untersuchungen der Arzt-Kind-Eltern-Triade zeigt, dass die fehlende fachliche Ausbildung von Ärzten in der angemessenen Kommunikation mit Kindern und Jugendlichen einer der Faktoren ist, die den Transfer von der Theorie in die Praxis am stärksten einschränken. Entsprechend wird eine fortdauernde spezifische Schulung von Ärzten in der kindgerechten Kommunikation mit jungen Patienten empfohlen, um deren Partizipation und in der Folge sowohl die Qualität der medizinischen Versorgung als auch die Behandlungsergebnisse zu verbessern.

Schlüsselwörter

Haltung des medizinischen Personals Arzt-Patienten-Beziehung Pädiatrie Gemeinsame Entscheidungsfindung Medizinische Ausbildung 

Speaking with children and adolescents

Communication − an opportunity for participation

Abstract

Based on the legal framework governing participation of children, the causes of the gap between recommendations on participation and the implementation of these into practice are presented and discussed. In our review of the numerous studies on the triade of “child–parent–care-giver”, the lack of specific training of physicians on adequate communication with children and adolescents was identified as one of the main factors limiting the transfer of theory into practice. In conclusion, continuous special training in child-friendly communication with young patients is recommended for care-givers to improve participation of patients and subsequently both quality of care and outcome of medical treatment.

Keywords

Attitude of health personnel Physician-patient relations Pediatrics Shared decision making Medical education 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. L. Damm, U. Habeler, W. Habeler und U. Leiss erklären, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    4. Bundesverfassungsgesetz über die Rechte von Kindern BGBl I Nr. 4/2011 vom 15. Februar 2011Google Scholar
  2. 2.
    Alderson P (2007) Competent children? Minors‘ consent to health care treatment and research. Soc Sci Med 65:2272–2283PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Ashraf H (1999) UK judge decides for transplant patient. Lancet 354:316CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Blades R et al (2013) Children’s commissioner we would like to make a change – children and young people’s participation in strategic health decision making. http://www.childrenscommisioner.gov.uk. Zugegriffen: 13. Apr. 2014Google Scholar
  5. 5.
    Cahill P, Papageorgiou A (2007) Triadic communication in the primary care paediatric consultation: a review of the literature. Br J Gen Pract 57:904–911PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  6. 6.
    Council of Europe: Declaration at the 9th Conference of Health Ministers in Lisbon 2011 Child Friendly Health Care (CFHC). https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1821049. Zugegriffen: 14. März 2014Google Scholar
  7. 7.
    Damm L et al (2013) Besonderheiten der Kommunikation mit Kindern. In: Frischenschlager O, Hladschik-Kermer B (Hrsg) Gesprächsführung in der Medizin lernen, lehren, prüfen. Facultas wuv Verlag, WienGoogle Scholar
  8. 8.
    Damm L (2013) Child public health – ein missing link in der Primärversorgung? Padiatr Padol 48:(Suppl 1):48–56 (Springer Verlag Wien)Google Scholar
  9. 9.
    Damm L et al (2014) Ärztliche Kommunikation mit Kindern und Jugendlichen. LIT, Wien (in press)Google Scholar
  10. 10.
    De Lourdes Levy M, Larcher V, Kurz R (2003) Informed consent/assent in children. Statement of the Ethics Working Group of the Confederation of European Specialists in Paediatrics (CESP) Eur J Pediatr 162:629–633Google Scholar
  11. 11.
    Dixon-Woods M et al (1999) Partnership with children. BMJ 319(7212):778–780PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  12. 12.
    Erhart M et al (2008) Empowerment bei Kindern und Jugendlichen: die Bedeutung personaler und sozialer Ressourcen und persönlicher Autonomie für die subjektive Gesundheit. Gesundheitswesen 70:721–729 (Georg Thieme Verlag KG Stuttgart)PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    European Association for Children in Hospital (EACH) Österreich. http://www.kib.or.at/files/each_web.pdf. Zugegriffen: 13. März 2014Google Scholar
  14. 14.
    Gabe J et al (2004) ‚It takes three to tango’: a framework for understanding patient partnership in paediatric clinics. Soc Sci Med 59:1071–1079PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Gadomski A et al (2010) Training clinicians in mental health communication skills: impact on primary care utilization. Acad Pediatr 10(5):346–352PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  16. 16.
    Kilkelly U, Donnelly M (2006) The Child’s right to be heard in the healthcare setting: perspectives of children, parents and health professionals The National Children’s Strategy Research Series Office of the Minister for Children Dublin. http://www.omc.gov.ie. Zugegriffen: 13. Apr. 2014Google Scholar
  17. 17.
    Kurz R, Mosler T (2006) Die Achtung der Würde in der Kommunikation mit behinderten Kindern und ihren Familien. Padiatr Padol 5:22–25. (Springer Wien)Google Scholar
  18. 18.
    Levetown M, American Academy of Pediatrics Committee on Bioethics (2008) Communicating with children and families: from everyday interactions to skill in conveying distressing information. Pediatrics 121:e1441-1160PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Lohaus A, Ball J (2006) Gesundheit und Krankheit aus der Sicht von Kindern, 2. Aufl. Hogrefe, GöttingenGoogle Scholar
  20. 20.
    Mårtenson EK, Fägersköld AM (2008) A review of children’s decision-making competence in health care. J Clin Nurs 17(23):3131–3141PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Miller WR, Rollnick S (2009) Motivierende Gesprächsführung, 3. Aufl. Lambertus-Verlag, Freiburg im BreisgauGoogle Scholar
  22. 22.
    Niethammer D (2010) Wenn ein Kind schwer krank ist. Über den Umgang mit der Wahrheit, MedizinHuman, Original-Ausg, Bd 11. Suhrkamp, BerlinGoogle Scholar
  23. 23.
    Nova C et al (2005) The physician-patient-parent communication: a qualitative perspective on the child’s contribution. Patient Educ Couns 58:327–333PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Participation Works Partnership. http://www.participationworks.org.uk. Zugegriffen: 15. Apr. 2014Google Scholar
  25. 25.
    Royal College of Paediatrics and Child Health (RCPCH) (2010) Not just a phase. A guide to the participation of children and young people in health services. http://www.rcpch.ac.uk. Zugegriffen: 13. Apr. 2014Google Scholar
  26. 26.
    Rylance G (1996) Making decisions with children: a child’s right to share in health decisions can no longer be ignored. BMJ 312:794PubMedCrossRefPubMedCentralGoogle Scholar
  27. 27.
    Saaltink R et al (2012) Protection, participation and protection through participation: young people with intellectual disabilities and decision making in the family context. J Intellect Disabil Res 56:1076–1086PubMedCrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Skeen JE, Webster ML (2004) Speaking to children about serious matters. In: Kreitler S, Weyl Ben Arush M (Hrsg) Psychosocial aspects of pediatric oncology. John Wiley & Sons, Ltd, Chichester, S 281–312Google Scholar
  29. 29.
    Stivers T (2012) Physician-child interaction: when children answer physicians’questions in routine medical encounters. Patient Educ Couns 87:3–9PubMedCrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Tates K et al (2002) Doctor-parent-child relationships: a ‚pas de trois’. Patient Educ Couns 48:5–14PubMedCrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Taub S (2003) Learning to decide: involving children in their health care decisions. Virtual Mentor 5. DOI 10.1001/virtualmentor.2003.5.8.pfor3-0308Google Scholar
  32. 32.
    Turner T et al (2009) Pediatricians and health literacy: descriptive results from a national survey. Pediatrics 124:S299–S305PubMedCrossRefGoogle Scholar
  33. 33.
    UNICEF – UN-Kinderrechtskonvention. http://www.unicef.org/crc/Letzter. Zugegriffen: 16. Apr. 2014Google Scholar
  34. 34.
    United Nations (2012) CRC/C/Aut/CO/3-4 Committee on the rights of the child, 61. Session consideration of reports submitted by States parties under article 44 of the Convention, Concluding observations: AustriaGoogle Scholar
  35. 35.
    Weltärztebund Deklaration von Ottawa (1998) http://www.bundesaerztekammer.de. Zugegriffen: 15. Apr. 2014Google Scholar
  36. 36.
    World Health Organization WHO (2005) European strategy for child and adolescent health and development Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/document/E87710.pdf. Zugegriffen: 13. Apr. 2014Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Wien 2014

Authors and Affiliations

  1. 1.Institut für Umwelthygiene – Forschungseinheit für Child Public Health, Zentrum für Public HealthMedizinische Universität WienWienÖsterreich
  2. 2.St. Anna Kinderspital, Universitätsklinik für Kinder- und JugendheilkundeMedizinische Universität WienWienÖsterreich
  3. 3.Universität WienWienÖsterreich
  4. 4.Universitätsklinik für Kinder-und Jugendheilkunde, NeuroonkologieMedizinische Universität WienWienÖsterreich

Personalised recommendations