Wiener klinische Wochenschrift

, Volume 125, Issue 23–24, pp 736–749 | Cite as

Austrian National CathLab Registry (ANCALAR): cardiac catheterization, coronary angiography (CA), and percutaneous coronary intervention (PCI) in Austria during the year 2011 (Registry Data with Audit including 2012)

  • Volker Mühlberger
  • Conrad Kobel
  • Lalit Kaltenbach
  • Otmar Pachinger
original article

Summary

Concerning international comparison for the year 2011, Austria is situated under the top nations with

  • 6,383 diagnostic coronary angiographies (CA),

  • 2,407 percutaneous coronary interventions (PCI), and

  • 47 transarterial aortic valve implantations (TAVI)

per 1 million inhabitants in Europe. Although the number of TAVI increases rapidly since its first introduction in 2007 (47 TAVI per 1 million inhabitants in 2011, not including surgical cases from the transapical route), the data for CA and PCI remained constant during the past years.

The rates of stent (91 %) and drug-eluting stent implantations (78 % of stents) also remained constant on a high level. Little fluctuation is also reflected in the complication data (including mortality evaluation). An increased morality is well known, especially in patients with the so-called ST-segment elevation myocardial infarction and consecutive shock (19–35 % in the past years).

The application of certain special devices increased (clot catcher) or decreased (glycoprotein IIb/IIIa receptor antagonist) in 2011 or were finally unused (Laser).

Interestingly, not only in Austria, it was observed several times that scientific knowledge, recommended as Class I Indications in the guidelines, takes several years to establish itself nationwide.

Our independent, purely academic activity is located in the area of health services research, and has also the option to generate benchmarks for individual centers. Participation in our surveys is voluntary. Since 1992, every year, without interruption (no missing center!), 90–100 parameters are applicable. The questionnaire will be optimized and adapted to current conditions. This is done in cooperation with the participating centers. To provide comparability, we make only minimal and absolutely most necessary modifications.

The data are collected and summarized at the end of the year by each center itself. During the year, the centers are visited to perform audits and to keep personal contact to them.

The data for 2011 were presented in Linz (November 23, 2012) at the autumn meeting of the working group “Interventional Cardiology of the Austrian Society of Cardiology” (ÖKG), as a basis for discussion. The presentation can be viewed by using private access code to the ÖKG video presentation page (http://oekg.medroom.at/); the publication will also be placed under the website http://iik.i-med.ac.at.

Keywords

Austrian National CathLab Registry (ANCALAR) PCI CA Diagnostic coronary angiography Percutaneous coronary intervention Heart catheterization Cardiology Statistics Austria 

Austrian National CathLab Registry (ANCALAR): Herzkathetereingriffe in Österreich im Jahr 2011 (mit Audit bis 2012)

Zusammenfassung

Im internationalen Vergleich für das Jahr 2011 liegt Österreich (A) mit

  • 6.383 diagnostischen Koronarangiographien (CA)

  • 2.407 perkutanen koronaren Interventionen (PCI)

  • 47 transarteriellen Aortenklappen Implantationen (TAVI)

bezogen auf 1 Mio. Einwohner im Europäischen Spitzenfeld.

Während die Anzahl der TAVI seit der Ersteinführung im Jahr 2007 rapide zunimmt (noch nicht inkludiert sind dabei die zusätzlich rein chirurgischen transapikalen Implantationen), blieben die Daten für die CA und die PCI in den letzten Jahren konstant.

Die Raten der Stent- (91 %) und Drug Eluting Stent (DES)-Implantationen (78 % der Stents), blieben ebenfalls konstant. Wenig Fluktuation zeigt sich auch bei den Komplikationsdaten (inklusive erhobener Mortalität). Eine erhöhte Mortalität ist vor allem bei Patienten mit sogenannten ST-Hebungsinfarkten (STEMI) und konsekutivem Schock (19–35 % in den letzten Jahren) festzustellen.

Gewisse Nischenprudukte nahmen 2011 in der Anwendung zu (Gerinnsel-Fänger-Entferner) oder ab (Glykoprotein IIb/IIIa Rezeptorantagonisten) oder wurden endgültig nicht mehr (Laser) verwendet.

Interessanterweise konnte mehrfach beobachtet werden, dass wissenschaftliche Erkenntnisse, die ihrerseits als Klasse I Indikationen in den Richtlinien empfohlen werden, mehrere Jahre benötigen, um sich flächendeckend zu etablieren.

Unsere unabhängige, rein akademische Aktivität ist im Bereich der Versorgungsforschung anzusiedeln und verfügt zusätzlich über die Option, Benchmarks für einzelne Zentren zu generieren. Die Teilnahme an unseren Erhebungen ist freiwillig. Seit 1992 werden jährlich ohne Unterbrechung, flächendeckend (kein Zentrum fehlt!) zwischen 90 und 100 Parametern erhoben. Der Fragenkatalog wird laufend optimiert und den aktuellen Gegebenheiten angepasst. Dies geschieht in Kooperation mit den teilnehmenden Zentren. Um die Vergleichbarkeit zu gewähren erfolgen allerdings nur minimalste und absolut notwendigste Modifikationen.

Die Daten werden gesammelt und summiert am Jahresende von den einzelnen Zentren übermittelt. Unterjährig erfolgen Audits vor Ort um auch den persönlichen Kontakt zu pflegen.

Die Daten für 2011 dienten in Linz (23.11.2012) im Rahmen der Herbsttagung der Arbeitsgruppe „Interventionelle Kardiologie” der “Österreichischen Kardiologischen Gesellschaft“ (ÖKG) unter anderem als Diskussionsgrundlage. Die Präsentation ist mittels eigenem Zugangscode auf der ÖKG-Videovortragsseite (http://oekg.medroom.at/) einsehbar, die Publikation erfolgte bisher im Journal für Kardiologie sowie unter http://iik.i-med.ac.at.

Schlüsselwörter

Austrian National CathLab Registry (ANCALAR) PCI CA Diagnostische Koronarangiographien, perkutanen Koronaren Interventionen Herzkathetereingriffe Kardiologie Statistik Österreich 

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Copyright information

© Springer-Verlag Wien 2013

Authors and Affiliations

  • Volker Mühlberger
    • 1
  • Conrad Kobel
    • 2
  • Lalit Kaltenbach
    • 2
  • Otmar Pachinger
    • 1
  1. 1.Department of Internal Medicine III (Cardiology)Medical University of InnsbruckInnsbruckAustria
  2. 2.Department of Medical Statistics, Informatics and Health EconomicsMedical University of InnsbruckInnsbruckAustria

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