Advertisement

Wiener klinische Wochenschrift

, 121:719 | Cite as

Recurrent Pott's puffy tumor – atypical presentation of a rare disorder

  • Reinhard MoserEmail author
  • Gerolf Schweintzger
  • Martin Uggowitzer
  • Christian Urban
  • Heinz Stammberger
  • Hans Eder
  • Reinhold Kerbl
Case report

Summary

We report the case of a 14-year-old girl who presented with an 8-week history of unilateral pansinusitis. In the course of the disease a right-side frontal swelling was observed, which disappeared following antibiotic treatment. Four weeks later, however, the swelling reappeared and was now diagnosed as recurrent Pott's puffy tumor. Interestingly, C-reactive protein levels were in the normal range throughout. Following functional endoscopic frontal sinusotomy, antibiotic treatment with ceftriaxone was administered over 3 weeks and led to complete remission of the lesion. Pott's puffy tumor is a subperiostal abscess of the frontal bone, usually presenting as localized swelling of the soft tissue in the overlying region of the forehead, and is associated with localized osteomyelitis and occasionally with intracranial epidural abscess. The entity has been known since 1768, although recurrent cases with normal inflammation parameters have not been published previously.

Keywords

Recurrent Pott's puffy tumor Frontal sinusitis Unilateral pansinusitis Epidural abscess Functional endoscopic frontal sinusotomy 

Rezidivierender Pott's Puffy Tumor – eine untypische Präsentation einer seltenen Erkrankung

Zusammenfassung

Wir berichten den Fall eines 14-jährigen Mädchens mit achtwöchiger Anamnese einer einseitigen Pansinusitis. Im Krankheitsverlauf fiel eine rechtsseitige frontale Schwellung auf, die unter antibiotischer Therapie zunächst wieder verschwand. Vier Wochen später trat die Schwellung erneut auf und wurde als rezidivierender Pott's Puffy Tumor diagnostiziert. Interessanterweise war das C-reaktive Protein (CRP) zu keinem Zeitpunkt erhöht. Die funktionelle endoskopische frontale Sinusotomie und eine antibiotische Therapie mit Ceftriaxon über 3 Wochen führten zur vollständigen Remission. Pott's Puffy Tumor ist ein subperiostaler Abszess des Stirnbeins, der sich typischerweise als lokalisierte Weichteilschwellung an der Stirn präsentiert, begleitet von einer lokalisierten Osteomyelitis und gelegentlich einem intrakraniellen epiduralen Abszess. Die Entität ist seit 1768 bekannt. Rezidivierende Fälle mit normalen Entzündungsparametern wurden unseres Wissens bisher jedoch nicht publiziert.

References

  1. Flamm ES (1992) Percivall Pott: an 18th century neurosurgeon. J Neurosurg 76: 319–326CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. Chandy B, Todd J, Stucker, Nathan C (2001) Pott's puffy tumor and epidural abscess arising from dental sepsis: a case report. Laryngoscope 111: 1732–1734CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. Weinberg B, Gupta S, Thomas MJ, Stern H (2005) Pott's puffy tumor: sonographic diagnosis. J Clin Ultrasound 33: 305–307CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. Eggesbo HB (2006) Radiological imaging of inflammatory lesions in the nasal cavity and paranasal sinuses. Eur Radiol 16: 872–888CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. Gupta M, El Hakim H, Burgava R, Mehta V (2004) Pott's puffy tumor in a pre-adolescent child: the youngest reported in the post-antibiotic era. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 68: 373–378CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. Tudor RB, Carson J, Pulliam M, Hill A (1981) Pott's puffy tumor, frontal sinusitis, frontal bone osteomyelitis, and epidural abscess secondary to a wrestling injury. Am J Sports Med 9: 390–391CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. Raja V, Low C, Sastry A, Moriarty B (2007) Pott's puffy tumor following an insect bite. J Postgrad Med 53: 114–116CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. Kambogiorgas D, Solanki GA (2006) The Pott puffy tumor revisited: neurosurgical implications of this unforgotten entity. Case report and review of the literature. J Neurosurg 105: 143–149Google Scholar
  9. Matschke J, Kremer A, Uhl E, Leunig A (2008) Complications of acute frontal sinusitis: a retrospective study. Eur Arch Otorhinolaryngol 265 (1): 63–72CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. Strojik T, Roskar Z (2004) Brain abscess after milk tooth self-extraction. Wien Klin Wochenschr 116 [Suppl 2]: 87–89Google Scholar
  11. Guillèn A, Brell M, Cardona E, Claramunt E, Costa JM (2001) Pott's puffy tumor: still not an eradicated entity. Child's Nerv Syst 17: 359–362CrossRefGoogle Scholar
  12. Davidson L, McComb JG (2006) Epidural-cutaneous fistula in association with the Pott puffy tumor in an adolescent. Case report. J Neurosurg 105: 235–237CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. Stammberger H (1993) Komplikationen entzündlicher Nasennebenhöhlenerkrankungen einschließlich iatrogen bedingter Komplikationen. Eur Arch Otorhinolaryngol [Suppl] I: 62–69Google Scholar
  14. Adame N, Hedlund G, Byington C (2005) Sinogenic intracranial empyema in children. Pediatrics 116: 461–467CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2009

Authors and Affiliations

  • Reinhard Moser
    • 1
    Email author
  • Gerolf Schweintzger
    • 1
  • Martin Uggowitzer
    • 2
  • Christian Urban
    • 3
  • Heinz Stammberger
    • 4
  • Hans Eder
    • 5
  • Reinhold Kerbl
    • 1
  1. 1.Department of Pediatrics and Adolescent MedicineLandeskrankenhaus Leoben-EisenerzAustria
  2. 2.Institute of Medical Radiological DiagnosticsLandeskrankenhaus Leoben-EisenerzAustria
  3. 3.Division of Pediatric Hematology and OncologyMedical University GrazGrazAustria
  4. 4.Department of OtorhinolaryngologyMedical University GrazGrazAustria
  5. 5.Department of NeurosurgeryMedical University GrazGrazAustria

Personalised recommendations