Advertisement

Wiener klinische Wochenschrift

, 120:679 | Cite as

Die Wirkung von Glycopyrroniumbromid im Vergleich mit Scopolamin-Hydrobromicum beim terminalen Rasseln: Eine randomisierte, doppelblinde Pilotstudie

  • Rudolf LikarEmail author
  • Ernst Rupacher
  • Hans Kager
  • Mario Molnar
  • Wofgang Pipam
  • Reinhard Sittl
Originalarbeit

Zusammenfassung

HINTERGRUND: Terminales Rasseln ist ein für den Patienten und für die Umgebung äußerst belastendes Symptom am Ende des Lebens. Das Ziel dieser Studie war es, die Wirksamkeit von Glycopyrroniumbromid im Vergleich mit Scopolamin-Hydrobromicum zur Erleichterung des terminalen Rasselns bei bewusstseinsgetrübten sterbenden Tumorpatienten zu überprüfen. METHODEN: In einem doppelblinden, randomisierten Studiendesign wurden die Patienten zwei Gruppen zugeteilt. Gruppe A erhielt Scopolamin-Hydrobromicum 0,5 mg intravenös alle sechs Stunden, Gruppe B erhielt Glycopyrroniumbromid 0,4 mg alle sechs Stunden. Der Beobachtungszeitraum war 12 Stunden. Wenn notwendig, wurde eine Sedierung standardisiert verabreicht, die analgetische Therapie wurde beibehalten, bzw. wenn sie oral nicht mehr möglich war, auf die äquipotente Dosis subkutan bzw. intravenös umgestellt. Terminales Rasseln wurde zweistündlich an einer Skala von 1 bis 5 (1 = geräuschvolles Atmen, 5 = sehr starkes Rasseln) beurteilt. Außerdem wurden Unruhe und Schmerzäußerung an einer Skala von 1 bis 3 (1 = gering ausgeprägt, 3 = stark ausgeprägt) dokumentiert. ERGEBNISSE: Es wurden 13 Patienten eingeschlossen, 7 Patienten in Gruppe A und 6 Patienten in Gruppe B. Es gab keine Unterschiede in Bezug auf demographische Daten, Alter, Gewicht und Diagnosenverteilung. In Gruppe B, behandelt mit Glycopyrroniumbromid, konnte in den ersten 12 Stunden im Vergleich zu Scopolamin-Hydrobromicum eine signifikante Reduktion des Todesrasselns gezeigt werden (p = 0,029). Die Nebenwirkungen (Unruhe, Schmerzäußerungen) betreffend gab es zwischen beiden Gruppen keine Unterschiede. SCHLUSSFOLGERUNG: Glycopyrroniumbromid 0,4 mg alle sechs Stunden verabreicht zeigt eine deutlich stärkere Verringerung des Todesrasselns im Vergleich zu Scopolamin-Hydrobromicum. Hinsichtlich Nebenwirkungen (Unruhe, Schmerzäußerungen) ist zwischen den beiden Substanzen kein Unterschied feststellbar.

Schlüsselwörter

Glycopyrroniumbromid Scopolamin-Hydrobromicum Tumorpatienten Terminales Rasseln 

Efficacy of glycopyrronium bromide and scopolamine hydrobromide in patients with death rattle: a randomized controlled study

Summary

BACKGROUND: Death rattle is an extremely distressing symptom for the dying patient and for his environment. The aim of this study was to assess the efficacy of glycopyrronium bromide as compared with scopolamine hydrobromide in alleviating death rattle in terminal cancer patients with cognitive impairment. METHODS: In a randomized, controlled study design patients were allocated in two groups. Group A received scopolamine hydrobromide in a dose of 0.5 mg intravenously every 6 hours for a period of 12 hours, group B received glycopyrronium bromide 0.4 mg every 6 hours for a period of 12 hours. In addition, standardized sedatives were administered as required and the analgesic therapy continued either orally or, if necessary, subcutaneously or intravenously in equipotent doses. Every 2 hours death rattle was assessed and rated on a scale of 1 to 5 (1 = audible breathing noises, 5 = very severe rattling noises). In addition, restlessness and expressions of pain were assessed and rated on a scale of 1 to 3 (1 = mild, 2 = moderate, 3 = severe). RESULTS: 13 patients were included in the study, 7 patients were allocated to group A and 6 patients to group B. There were no significant differences in demographic data, age, weight and diagnosis distribution between the two groups. Group B demonstrated a significant reduction of death rattle in the first 12 hours (p = 0.029) in comparison to group A. There were no significant differences concerning the side effects (restlessness, expressions of pain) in both groups. CONCLUSION: Glycopyrronium bromide given in a dose of 0,4 mg every six hours demonstrated a significant reduction of death rattle compared to scopolamine hydrobromide. Concerning side effects (restlessness, expressions of pain) there was no difference between both substances.

Keywords

Glycopyrronium bromide Scopolamine hydrobromide Cancer patients Death rattle 

Literatur

  1. Dalal S, Del Fabbro E, Bruera E (2006) Symptom control in palliative care – Part I: oncology as a paradigmatic example. J Palliativ Med 9 (2): 391–408CrossRefGoogle Scholar
  2. Ellershaw JE, Sutcliffe JM, Saunders CM (1995) Dehydration and the dying patient. J Pain Symptom Manage 10: 192–197PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. Bennett MI (1996) Death rattle: an audit of hyoscine (scopolamine) use and review of management. J Pain Symptom Manage 12: 229–233PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. Lichter I, Hunt E (1990) The last 48 hours of life. J Palliat Care 6: 7–15PubMedGoogle Scholar
  5. Bausewein C, Twycross R (1995) Comparative cost of hyoscine injections. Palliat Med 9: 256PubMedGoogle Scholar
  6. Wee BL, Coleman PG, Hillier R, Holgate SH (2006) The sound of death rattle I: are relatives distressed by hearing this sound? Palliative Medicine 20: 171–175PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. Wee BL, Coleman PG, Hillier R, Holgate SH (2006) The sound of death rattle II: ho do relatives interpret the sound? Palliative Medicine 20: 177–181PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. Power D, Daerney M (1992) Management of the final 24 hours. Ir Med J 85: 93–95PubMedGoogle Scholar
  9. Bennet M, Lucas V, Brennan M, Hughes A, O'Donnell V, Wee B (2002) Using anti-muscarinic drugs in the management of death rattle: evidence-based guidelines for palliative care. Palliative Medicine 16: 369–374CrossRefGoogle Scholar
  10. Hughes A, Wilcock A, Corcoran R, Lucas V, King A (2000) Audit of three antimuscarinic drugs for managing retained secretions. Palliative Medicine 14: 221–222PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. Likar R, Molnar M, Rupacher E, Pipam W, Deutsch J, Mörtl M, Baumgartner J, Grießinger N, Sittl R (2002) Klinische Untersuchung über die Wirkung von Scopolamin-Hydrobromicum beim terminalen Rasseln (randomisierte, doppelblinde, placebokontrollierte Studie). Z Palliativmed 3: 15–19CrossRefGoogle Scholar
  12. Morita T, Tsunada J, Inoue S, Chihara S (2000) Risk factors death rattle in terminally ill cancer patients: a prospective exploratory study. Palliative Medicine 14: 19–23PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. Morita T, Tsunada J, Inoue S, Chihara S (1999) Contributing factors of physical symptoms in terminally ill cancer patients. J Pain Symptom Manage 18: 338–346PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. Back IN, Jenkins K, Blower A, Beckhelling J (2001) A study comparing hyoscine hydrobromide and glycopyrrolate in the treatment of death rattle. Palliative Medicine 15: 329–336PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. Lawrey H (2005) Hyoscine vs glycopyrronium for drying respiratory secretions in dying patients. Br J Community Nurs 10 (9): 421–424, 426PubMedGoogle Scholar
  16. Wee B, Hillier R (2008) Interventions for noisy breathing in patients near to death. Cochrane Database Syst Rev Jan 23; (1): CD005177Google Scholar
  17. Ali Melkhila T, Kanto J, Ilsalo E (1993) Pharmacokinetics and related pharmacodynamics and anticholinergic drugs. Acta Anaesthesiol Scand 37: 633–642CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2008

Authors and Affiliations

  • Rudolf Likar
    • 1
    Email author
  • Ernst Rupacher
    • 1
  • Hans Kager
    • 1
  • Mario Molnar
    • 1
  • Wofgang Pipam
    • 1
  • Reinhard Sittl
    • 2
  1. 1.Schmerzklinik, Abteilung für Anästhesie und IntensivmedizinLKH KlagenfurtAustria
  2. 2.Schmerzklinik, Abteilung für Anästhesie und IntensivmedizinUniversität ErlangenGermany

Personalised recommendations