Der Schmerz

, 25:440 | Cite as

Präfrontale Kontrolle von Erwartungen bei der Placebo-Analgesie

Neues aus der Forschung

Zusammenfassung

Erwartungen und Überzeugungen modulieren das Schmerzempfinden. Dies wird besonders deutlich bei der Placebo-Analgesie. Der dorsolaterale präfrontale Kortex (DLPFC) wird mit Prozessen der Schmerzregulation sowie mit Aspekten der Erzeugung, Aufrechterhaltung und Manipulation von kognitiven Repräsentationen in Verbindung gebracht. In einem Hitzeschmerzreiz-Paradigma wurde eine nichtinvasive niederfrequente repetitive transkranielle Magnetstimulation (rTMS) eingesetzt, um vorübergehend die Funktion des rechten und linken DLPFC zu stören oder um das rTMS-Gerät selbst als Placebo einzusetzen, bevor eine erwartungsinduzierte Placebo-Analgesie angewendet wurde. Die Ergebnisse zeigen, dass die Scheinbehandlung signifikant Schmerzschwelle und -toleranz erhöhen konnte. Während die rTMS das Schmerzempfinden nicht beeinträchtigte, hob sie doch vollständig die Placebo-Analgesie auf. Diese Ergebnisse lassen vermuten, dass die erwartungsinduzierte Placebo-Analgesie vom präfrontalen Kortex beider Hemisphären vermittelt wird. Mögliche Implikationen für die praktische Medizin und klinische Forschung werden im Artikel diskutiert.

Schlüsselwörter

Placebo-Analgesie Präfrontaler Kortex Schmerz Erwartung Transkranielle Magnetstimulation 

Prefrontal cortex mediated control of expectations in placebo analgesia

Abstract

Expectations and beliefs modulate the experience of pain, which is particularly evident in placebo analgesia. The dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) has been associated with pain regulation and with the generation, maintenance and manipulation of cognitive representations. In a heat-pain paradigm, we employed non-invasive low-frequency repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) to transiently disrupt left and right DLPFC function or used the TMS device itself as a placebo, before applying an expectation-induced placebo analgesia. The results demonstrated that placebo significantly increased pain threshold and pain tolerance. While rTMS did not affect pain experience, it completely blocked placebo analgesia. These findings suggest that expectation-induced placebo analgesia is mediated by symmetric prefrontal cortex function. Possible implications for medical practice and clinical trial research will be discussed in the article.

Keywords

Placebo analgesia Prefrontal cortex Pain Expectation Transcranial magnetic stimulation 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Wager TD et al (2004) Placebo-induced changes in FMRI in the anticipation and experience of pain. Science (New York, N.Y.) 303(5661):1162–1167Google Scholar
  2. 2.
    Kong J et al (2006) Brain activity associated with expectancy-enhanced placebo analgesia as measured by functional magnetic resonance imaging. J Neurosci 26(2):381–388PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Basbaum AI, Fields HL (1984) Endogenous pain control systems: brainstem spinal pathways and endorphin circuitry. Annu Rev Neurosci 7:309–338PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Miller EK, Cohen JD (2001) An integrative theory of prefrontal cortex function. Annu Rev Neurosci 24:167–202PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Ridding MC, Rothwell JC (2007) Is there a future for therapeutic use of transcranial magnetic stimulation? Nature reviews 8(7):559–567PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Herwig U, Satrapi P, Schonfeldt-Lecuona C (2003) Using the international 10–20 EEG system for positioning of transcranial magnetic stimulation. Brain Topogr 16(2):95–99PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Steyer R, Schwenkmezger P, Notz P, Eid M (1997) MDBF – Mehrdimensionaler Befindlichkeitsfragebogen, Hogrefe, Göttingen, DeutschlandGoogle Scholar
  8. 8.
    Krummenacher P, Candia V, Folkers G et al (2010) Prefrontal cortex modulates placebo analgesia. Pain 148(3):368–374PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Benedetti F (2010) No prefrontal control, no placebo response. Pain 148(3):357–358PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Benedetti F et al (2006) Loss of expectation-related mechanisms in Alzheimer’s disease makes analgesic therapies less effective. Pain 121(1–2):133–144Google Scholar
  11. 11.
    Eippert F et al (2009) Activation of the opioidergic descending pain control system underlies placebo analgesia. Neuron 63(4):533–543PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Amanzio M, Benedetti F (1999) Neuropharmacological dissection of placebo analgesia: expectation-activated opioid systems versus conditioning-activated specific subsystems. J Neurosci 19(1):484–494PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Levine JD, Gordon NC, Fields HL (1978) The mechanism of placebo analgesia. Lancet 2(8091):654–657PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Petrovic P, Kalso E, Petersson KM, Ingvar M (2002) Placebo and opioid analgesia – imaging a shared neuronal network. Science 295(5560):1737–1740PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Enck P, Benedetti F, Schedlowski M (2008) New insights into the placebo and nocebo responses. Neuron 59(2):195–206PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Benedetti F, Carlino E, Pollo A (2011) How placebos change the patient’s brain. Neuropsychopharmacology 36(1):339–354PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Finniss DG, Kaptchuk TJ, Miller F, Benedetti F (2010) Biological, clinical, and ethical advances of placebo effects. Lancet 375(9715):686–695PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Bingel U (2010) Mechanisms of endogenous pain modulation illustrated by placebo analgesia: functional imaging findings. Schmerz 24(2):122–129PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Wiech K, Ploner M, Tracey I (2008) Neurocognitive aspects of pain perception. Trends Cogn Sci 12(8):306–313PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Schedlowski M, Rief W, Enck P (2010) Placebo- und Noceboeffekte: Die große Herausforderung für die Verhaltenswissenschaften in der Medizin. Z Med Psychol 19:1–3Google Scholar
  21. 21.
    Colloca L, Lopiano L, Lanotte M, Benedetti F (2004) Overt versus covert treatment for pain, anxiety, and Parkinson’s disease. Lancet Neurol 3(11):679–684PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2011

Authors and Affiliations

  1. 1.Collegium HelveticumETH Zürich & Universität ZürichZürichSchweiz

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