Der Schmerz

, 25:445 | Cite as

Entspannungsverfahren bei chronischem Schmerz

CME Weiterbildung · Zertifizierte Fortbildung

Zusammenfassung

Entspannungsverfahren sind ein fester Bestandteil der Schmerzpsychotherapie und verfolgen gleichzeitig sehr unterschiedliche Ziele: Sie führen zu einer muskulären und vegetativen Stabilisierung, dienen der Ablenkung vom Schmerz, dem Aufbau einer internalen Kontrollüberzeugung und damit der Verbesserung der Selbstwirksamkeit. Zusätzlich werden Körperwahrnehmung und Stressbewältigung, Reizabschirmung und Phasenprophylaxe bei Migräne als Ziele verfolgt. Entspannungstechniken sind als Ein- und Durchschlafhilfe geeignet. Das am häufigsten angewandte und am besten untersuchte Verfahren ist die progressive Muskelentspannung, die aufgrund der leichten Erlernbarkeit und der hohen Plausibilität für den Patienten in der Regel beim Training auf eine gute Compliance stößt.

Schlüsselwörter

Entspannung Chronischer Schmerz Psychotherapie Selbstwirksamkeit Schmerzbewältigungsfähigkeit 

Relaxation techniques for chronic pain

Abstract

Relaxation techniques are an integral part of the psychological therapy of chronic pain and follow very different objectives. These techniques lead to muscular and vegetative stabilization, serve as distraction from pain, to build up the internal focus of control and thus to improve self-efficacy. Additional targets are improvement of body awareness and stress management, shielding from sensory stimuli and recurrence prevention of migraine as well a sleeping aid. The most commonly used and best studied method is progressive muscle relaxation which has a good compliance because it is easy to learn and has a high plausibility for patients.

Keywords

Relaxation Chronic pain Psychotherapy Self efficacy Coping skills 

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Bernstein DA, Borkovec TD (1975; 2002) Entspannungstraining. Handbuch der progressiven Muskelentspannung. Pfeiffer bei Klett-Cotta, StuttgartGoogle Scholar
  2. 2.
    Castel A, Perez M, Sala J et al (2007) Effect of hypnotic suggestion on fibromyalgic pain: comparison between hypnosis and relaxation. Eur J Pain (11):463–468Google Scholar
  3. 3.
    Dahl JC, Wilson KG, Luciano C, Hayes SC (2004) Acceptance and commitment therapy for chronic pain. Context Press, Reno Google Scholar
  4. 4.
    Glombiewski JA, Sawyer AT, Gutermann J et al (2010) Psychological treatments for fibromyalgia: a meta-analysis. Pain 151:280–295PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Hermann C, Flor H (2009) Chronische Rückenschmerzen. In: Martin A, Rief W (Hrsg) Wie wirksam ist Biofeedback? Huber, Bern Stuttgart Toronto, S125–S126Google Scholar
  6. 6.
    Jensen M, Patterson DR (2006) Hypnotic treatment of chronic pain. J Behav Med 29 (1):95–124PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Kabat-Zinn J, Lipworth L, Burney R, Sellers W (1986) Four-year follow-up of a meditation-based programm for self-regulation of chronic pain: treatment outcomes and compliance. Clin J Pain 2:159–173CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Kanji N, White AR, Ernst E (2006) Autogenic training for tension type headaches: a systematic review of controlled trials. Complement Ther Med (14):144–150CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Karjalaien K, Malmivaara A, Tulder M van et al (2001) Multidisciplinary biopsychosocial rehabilitation for neck and shoulder pain among working adults – a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group. Spine 26:174–181CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Lüking M, Martin A (2010) Entspannung, Imagination, Biofeedback und Meditation. In: Kröner-Herwig B, Frettlöh J, Klinger R, Nilges P (Hrsg) Schmerzpsychotherapie, 6. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 566–584Google Scholar
  11. 11.
    McCracken LM (2005) Contexual cognitive behavioral therapy for chronic pain. Progress in pain research and management, Bd 33. IASP Press, Seattle Google Scholar
  12. 12.
    Menzies V, Taylor AG, Bourguignon C (2006) Effects of guided imagery on outcomes of pain, functional status, and self-efficacy in persons diagnosed with fibromyalgia. J Altern Complement Med 12(1):23–30PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Morone NE, Greco CM, Weiner DK (2008) Mindfulness meditation for the treatment of chronic low back pain in older adults: a randomized controlled pilot study. Pain 134:310–319PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Nationale Versorgungsleitlinie Kreuzschmerz (2010) http://www.kreuzschmerz.versorgungsleitlinien.deGoogle Scholar
  15. 15.
    Nestoriuc AY, Martin A (2007) Efficacy of biofeedback for migraine: a meta-analyis. Pain 128:111–127PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Nestoriuc AY, Rief W, Martin A (2008) Meta-analysis of biofeedback for tension-type headache: efficacy, specifity, and treatment moderators. J Consult Clin Psychol 76:379–396PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Ostelo RW, Tulder MW van, Vlaeyen JW et al (2005) Behavioural treatment for chronic low-back pain. Cochrane Database Syst Rev 1:CD002014PubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Palermo TM, Eccleston C, Lewandowski AS, Williams AC (2010) Randomized controlled trials of psychological therapies for management of chronic pain in children and adolescents: an updated meta-analytic review. Pain 148:387–397PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Peter B (2010) Hypnose. In: Kröner-Herwig B, Frettlöh J, Klinger R, Nilges P (Hrsg) Schmerzpsychotherapie, 7. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 585–594Google Scholar
  20. 20.
    Thieme K, Häuser W, Batra A et al (2008) Psychotherapie bei Patienten mit Fibromyalgiesyndrom. Schmerz 22(3):295–312PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Trautmann E, Lackschewitz H, Kröner-Herwig B (2006) Psychological treatment of recurrent headache in children and adolescents – a meta-analysis. Cephalalgia 26:1411–1426PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Vaitl D (2009) Neurobiologische Grundlagen der Entspannungsverfahren In: Petermann F, Vaitl D (Hrsg) Entspannungsverfahren. Das Praxishandbuch, 4. Aufl. Beltz, Weinheim, S 18–35Google Scholar
  23. 23.
    Vowles KE, McCracken LM (2008) Acceptance and values-based action in chronic pain: a study of treatment effectiveness and process. J Consult Clin Psychol 76(3):397–407PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2011

Authors and Affiliations

  1. 1.Tagesklinik für interdisziplinäre SchmerztherapieDRK Schmerz-Zentrum MainzMainzDeutschland

Personalised recommendations