Advertisement

Der Schmerz

, Volume 19, Issue 5, pp 434–440 | Cite as

Risikofaktoren für Missbrauch und Abhängigkeit bei der Opioidtherapie chronischer nicht-tumorbedingter Schmerzen

  • J. JageEmail author
  • A. Willweber-Strumpf
  • C. Maier
Schwerpunkt: Opioide

Zusammenfassung

Opioide sind wertvolle Analgetika, die nicht nur bei tumorbedingten, sondern auch chronischen nicht-tumorbedingten Schmerzen zu Schmerzlinderung und funktioneller Verbesserung führen können. Aktuelle Daten zeigen jedoch, dass die zunehmende Verschreibung von Opioiden mit ansteigenden Zahlen missbräuchlichen Verhaltens verbunden ist. Dessen Ursache ist multifaktoriell. Pharmakotherapeutische Faktoren sind bekannt.

Besonderes Gewicht aber haben psychosoziale und ätiologische Risikofaktoren. Zunehmend spielen iatrogene Faktoren eine Rolle, so mangelndes Wissen über psychische Einflussfaktoren auf Schmerzen und fehlende Bereitschaft zur interdisziplinären Therapie. Liegen Risikofaktoren vor, ist die Indikation zur Opioidgabe nur nach interdisziplinärer Diagnostik im Konsens zu stellen. Die Integration in eine multimodale interdisziplinäre Therapie ist nötig, das Abfassen eines Behandlungsvertrages ist ratsam.

Zur Therapiekontrolle gehören analgetische Wirksamkeit, Nebenwirkungskontrolle, funktioneller Zustand und missbräuchliches Verhalten, gegebenenfalls einschließlich gelegentlicher Urinkontrollen. Bei mangelndem Therapieerfolg muss die Therapie beendet werden, andernfalls sind iatrogene Schädigung, Missbrauch und illegale Weitergabe des erfolglos verabreichten Opioids an Dritte möglich.

Schlüsselwörter

Chronische nicht-tumorbedingte Schmerzen Opioidtherapie Missbrauch Abhängigkeit Risikofaktoren 

Risk factors for substance abuse and dependence in opioid therapy for chronic noncancer-related pain

Abstract

Opioids are valuable analgesics, capable of providing pain relief and functional improvement not only in patients with cancer-related pain, but also in chronic noncancer-related pain patients. However, recent data have shown that the increasing prescription of opioids is associated with a rise in aberrant drug-related behaviour. The causes of this behaviour are multifactorial.

Some pharmacotherapeutic, but in particular psychosocial risk and etiologic pain factors have been identified. The indication for the prescription of opioids must be very carefully weighed in the presence of any risk factors. In these cases the integration into a multimodal, interdisciplinary therapy programme is mandatory. A contractual agreement on the opioid therapy including goals, side effects, controls including urine drug testing and criteria to finish the opioid therapy are advisable.

Assessment of the progress of therapy is based on the following factors: analgesic efficacy, adverse side effects, functional status and aberrant drug-related behaviour. In the absence of a successful opioid therapy, the treatment must be discontinued to avoid iatrogenic damage, substance abuse and illegal diversion. After discontinuation of the therapy, a comprehensive interdisciplinary re-evaluation is required.

Keywords

Chronic noncancer pain Opioid therapy Abuse Dependence Risk factors 

Notes

Danksagung

Die Autoren bedanken sich bei Herrn Prof. Dr. T.U. Egle und Herrn PD R. Nickel aus der Klinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie am Klinikum der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz für wertvolle Hinweise.

Interessenkonflikt:

Keine Angaben

Literatur

  1. 1.
    Adams LL, Gatchel RJ, Robinson RC et al. (2004) Development of a self-report screening instrument for assessing potential opioid medication misuse in chronic pain patients. J Pain Sympt Manage 27: 440–459CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Ballyntyne JC, Mao J (2003) Opioid therapy for chronic pain. N Engl J Med 349: 1943–1953CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Berndt S, Maier C, Schütz H-W (1993) Polymedication and medication compliance in patients with chronic non-malignant pain. Pain 52: 331–339CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Böger RH, Schmidt G (2004) Analgetika. In: Schwabe U, Paffrath D (Hrsg) Arzneiverordnungs-Report 2004. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 207–221Google Scholar
  5. 5.
    Bouckoms AJ, Masand P, Murray GB et al. (1992) Chronic non-malignant pain treated with long-term oral narcotic analgesics. Ann Clin Psychiatr 4: 185–192Google Scholar
  6. 6.
    Bruera E, Schoeller T, Wenk R et al. (1995) A prospective multicenter assessment of the Edmonton staging system for cancer pain. J Pain Sympt Manage 10: 348–355CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Butler SF, Budman SH, Fernandez K, Jamison RN (2004) Validation of a screener and opioid assessment measure for patients with chronic pain. Pain 112: 65–75CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Cami J, Farré M (2003) Drug addiction. N Engl J Med 349: 975-986CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Chabal C, Erjavec MK, Jacobson L et al. (1997) Prescription opiate abuse in chronic pain patients: clinical criteria, incidence, and predictors. Clin J Pain 13: 150–155CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Compton P, Darakjian J, Miotto K (1998) Screening for addiction in patients with chronic pain and „problematic“ substance use: evaluation of a pilot assessment tool. J Pain Sympt Manage 16: 355–363CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Craig AD (2002) How do you feel? Interoception: the sense of the physiological condition of the body. Nat Rev Neurosci 3: 655–666PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Davis MP, Varga J, Dickerson D et al. (2003) Normal-release and controlled-release oxycodone: pharmacokinetics, pharmacodynamics, and controversy. Support Care Cancer 11: 84–92Google Scholar
  13. 13.
    Dersh J, Polatin PB, Gatchel RJ (2002) Chronic pain and psychopathology: research findings and theoretical considerations. Psychosom Med 64: 773–786CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Dunbar SA, Katz NP (1996) Chronic opioid therapy for nonmalignant pain in patients with a history of substance abuse: Reports of 20 cases. J Pain Sympt Manage 11: 163–171CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Dworkin RH, Banks SM (1999) A vulnerability-diathesis-stress model of chronic pain: herpes zoster and the development of postherpetic neuralgia. In: Gatchel RJ, Turk DC (eds) Psychosocial factors in pain. Guilford Press, New York London, pp 247–269Google Scholar
  16. 16.
    Egle UT, Nickel R (2003) Diagnostik und Differenzialdiagnose aus biopsychosozialer Sicht. In: Egle UT, Hoffmann SO, Lehmann KA, Nix WA (Hrsg) Handbuch chronischer Schmerz. Schattauer, Stuttgart New York, S 163–173Google Scholar
  17. 17.
    Egle UT, Ecker-Egle M-L, Nickel R et al. (2003) Fibromyalgie als Störung der zentralen Schmerz- und Stressverarbeitung. Psychother Psych Med 53: 1–11Google Scholar
  18. 18.
    Fishbain DA, Cutler RB, Rosomoff HL, Steele Rosomoff R (1998) Comorbid psychiatric disorders in chronic pain patients with psychoactive substance use disorders. Pain Clin 11: 79–87Google Scholar
  19. 19.
    Fishbain DA, Cutler RB, Rosomoff HL, Rosomoff RS (1999) Validity of self-reported drug use in chronic pain patients. Clin J Pain15: 184–191Google Scholar
  20. 20.
    Fishbain DA, Goldberg M, Meagher R et al. (1986) Male and female chronic pain patients categorized by DSM-III psychiatric diagnostic criteria. Pain 26: 181–197CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Gatchel RJ, Polatin PB, Mayer TG, Garcy PD (1994) Psychopathology and the rehabilitation of patient with chronic low back pain disability. Arch Phys Med Rehabil 75: 666–670CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Gilson AM, Ryan KM, Joranson DE, Dahl JL (2004) A reassessment of trends in the medical use and abuse of opioid analgesics and implications for diversion control: 1997–2002. J Pain Sympt Manage 28: 176–188CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Glaeske G (2003) Psychotrope und andere Arzneimittel mit Missbrauch und Abhängigkeitspotenzial. In: Deutsche Hauptstelle für Suchtfragen e.V. (Hrsg) Jahrbuch Sucht 2003. Neuland, Geesthacht, S 62–78Google Scholar
  24. 24.
    Glier B (2004) Medikamentenmißbrauch und -abhängigkeit bei chronischen Schmerzstörungen: Entwicklung, Diagnostik und Therapie. In: Basler H-D, Franz C, Kröer-Herwig B, Rehfisch H-P, Seemann H (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie, 5. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 611–621Google Scholar
  25. 25.
    Hardt J (2003) Psychometrische Verfahren und standardisierte Interviews als Ergänzung zur schmerztherapeutischen Diagnostik. In: Egle UT, Hoffmann SO, Lehmann KA, Nix WA (Hrsg) Handbuch chronischer Schmerz. Schattauer, Stuttgart New York, S 198–213Google Scholar
  26. 26.
    Hariri AR, Drabant EM, Munoz KE et al. (2005) A susceptibility gene for affective disorders and the response of the human amygdala. Arch Gen Psychiatr 62: 146–152CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Hasenbring M, Hallner D, Klasen B (2001) Psychologische Mechanismen im Prozess der Schmerzchronifizierung. Unter- oder überbewertet? Schmerz 15: 442–447CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Heit HA, Gourlay DL (2004) Urine drug tesing in pain medicine. J Pain Sympt Manage 27: 260–267CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Henningsen P, Zimmermann T, Sattel H (2003) Medically unexplained physical symptoms, anxiety, and depression: a meta-analytic review. Psychosom Med 65: 528–533CrossRefPubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Hoffmann NG, Olofsson O, Salen B et al. (1995) Prevalance of abuse and dependency in chronic pain patients. Intern J Addict 30: 919–927Google Scholar
  31. 31.
    Jage J (2005) Opioid tolerance and dependence — do they matter? Eur J Pain 9: 157–162CrossRefPubMedGoogle Scholar
  32. 32.
    Kalso E, Allan L, Dellemijn PLI et al. (2003) Recommendations for using opioids in chronic non-cancer pain. Eur J Pain 7: 381–386CrossRefPubMedGoogle Scholar
  33. 33.
    Katon W, Lin E, Von Korff M, Russo J et al. (1991) Somatization: A spectrum of severity. Am J Psychiatr 148: 34–40PubMedGoogle Scholar
  34. 34.
    Katz NP, Sherburne S, Beach M et al. (2003) Behavioral monitoring and urine toxicology testing in patients receiving long-term opioid therapy. Anesth Analg 97: 1097–1102CrossRefPubMedGoogle Scholar
  35. 35.
    Keup W (1993) Mißbrauchsmuster bei Abhängigkeit von Alkohol, Medikamenten und Drogen. Lambertus, FreiburgGoogle Scholar
  36. 36.
    Koob GF, Ahmed SH, Boutrel B et al. (2004) Neurobiological mechanisms in the transition from drug use to drug dependence. Neurosci Biobehav Rev 27: 739–749CrossRefPubMedGoogle Scholar
  37. 37.
    Koyanou K, Pither CE, Rabe-Hesketh S, Wessely S (1998) A comparative study of iatrogenesis, medication abuse, and psychiatric morbidity in chronic pain patients with and without medically explained symptoms. Pain 76: 417–426CrossRefPubMedGoogle Scholar
  38. 38.
    Koyanou K, Pither CE, Wessely S (1997) Medication misuse, abuse and dependence in chronic pain patients. J Psychosoma Res 43: 497–504CrossRefGoogle Scholar
  39. 39.
    Lawlor P, Walker P, Bruera E, Mitchell S (1997) Severe opioid toxicity and somatization of psychosocial distress in a cancer patient with a background of chemical dependence. J Pain Sympt Manage 13: 356–361CrossRefGoogle Scholar
  40. 40.
    Mahowald ML, Singh JA, Majewski P (2005) Opioid use by patients in an orthopedics spine clinic. Arthrit Rheum 52: 312–321CrossRefGoogle Scholar
  41. 41.
    Maier C, Hildebrandt J, Klinger R et al. (2002) Morphine responsiveness, efficacy and tolerability with chronic non-tumor associated pain- results of a double-blind placebo-controlled trial (MONTAS). Pain 97: 225–233CrossRefGoogle Scholar
  42. 42.
    Manning BH, Merin NM, Meng ID, Amaral DG (2001) Reduction in opioid- and cannabinoid-induced antinociception in rhesus monkeys after bilateral lesions of the amygdaloid complex. J Neurosci 21: 8238–8246PubMedGoogle Scholar
  43. 43.
    Merskey H (1986) Classification of chronic pain. Pain 3 [Suppl]: 1–255Google Scholar
  44. 44.
    Meyer C, Rumpf HJ, Hapke U et al. (2000) Lebenszeitprävalenz psychischer Störungen in der erwachsenen Allgemeinbevölkerung. Ergebnisse der TACOS-Studie. Nervenarzt 71: 535–542CrossRefPubMedGoogle Scholar
  45. 45.
    Michna E, Ross EL, Hynes WL (2004) Predicting aberrant drug behavior in patients treated for chronic pain: importance of abuse history. J Pain Sympt Manage 28: 250–258CrossRefGoogle Scholar
  46. 46.
    Neugebauer V, Li W, Bird GC, Han JS (2004) The amygdala and persistent pain. Neuroscience 10: 221–234CrossRefGoogle Scholar
  47. 47.
    Nickel R, Egle UT, Schwab R (2002) Diagnostische Subgruppen und psychosoziale Charakterisierung von Patienten einer universitären Schmerzambulanz. Psychother Psych Med 52: 378–385CrossRefGoogle Scholar
  48. 48.
    Nickel R, Raspe HH (2001) Chronischer Schmerz: Epidemiologie und Inanspruchnahme. Nervenarzt 72: 897–906CrossRefPubMedGoogle Scholar
  49. 49.
    Passik SD (2001) Responding rationally to recent reports of abuse/diversion of Oxycontin R. J Pain Sympt Manage 21: 359–360CrossRefGoogle Scholar
  50. 50.
    Passik SD, Kirsh KL, McDonald MV et al. (2000) A pilot survey of abberant drug-taking attitudes and behaviors in samples of cancer and AIDS patients. J Pain Sympt Manage 19: 274–286CrossRefGoogle Scholar
  51. 51.
    Passik SD, Kirsh KL, Whitcomb L et al. (2004) A new tool to assess and document pain outcomes in chronic pain patients receiving opioid therapy. Clin Ther 26: 552–561CrossRefPubMedGoogle Scholar
  52. 52.
    Passik SD, Schreiber J, Kirsh KL et al. (2000) A chart review of the ordering and documentation of urine toxicology screens in a Cancer Center: do they influence patient management? J Pain Sympt Manage 19: 40–44CrossRefGoogle Scholar
  53. 53.
    Polatin PB, Kinney RK, Gatchel RJ et al. (1993) Psychiatric illness and chronic low-back pain. The mind and the spine — which goes first? Spine 18: 66–71PubMedGoogle Scholar
  54. 54.
    Portenoy RK (1996) Opioid therapy for chronic non-malignant pain: a review of the critical issues. J Pain Sympt Manage 11: 203–217CrossRefGoogle Scholar
  55. 55.
    Porter J, Jick H (1980) Addiction rare in patients treated with narcotics. N Engl J Med 302: 123Google Scholar
  56. 56.
    Price DD (2000) Psychosocial and neural mechanisms of the affective dimension of pain. Science 288: 1769–1772CrossRefPubMedGoogle Scholar
  57. 57.
    Radat F, Salch D, Lutz G et al. (1998) Psychiatric comorbidity is related to headache induced by chronic substance use in migraineurs. Headache 39: 477–480CrossRefGoogle Scholar
  58. 58.
    Rayport M (1954) Experience in the management of patients medically addicted to narcotics. JAMA 156: 684–691Google Scholar
  59. 59.
    Regier DA, Farmer ME, Rae DS et al. (1980) Comorbidity of mental disorders with alcohol and other drug abuse. JAMA 264: 2511–2518CrossRefGoogle Scholar
  60. 60.
    Savage SR, Joranson DE, Covingston EC et al. (2003) Definitions related to the medical use of opioids: evaluation towards universal agreement. J Pain Sympt Manage 26: 655–667CrossRefGoogle Scholar
  61. 61.
    Schofferman J (1993) Long-term use of opioid analgesics fort he treatment of chronic pain of nonmalignant origin. J Pain Sympt Manage 8: 279–288CrossRefGoogle Scholar
  62. 62.
    Schulzeck S, Gleim M, Maier C (1993) Morphintabletten bei chronischen nicht-tumorbedingten Schmerzen. Anaesthesist 42: 545–556PubMedGoogle Scholar
  63. 63.
    Simon GE, VonKorff M (1991) Somatization and psychiatric disorder in the NMDH Epidemiologic Catchment Area Study. Am J Psychiatr 148: 1494–1500PubMedGoogle Scholar
  64. 64.
    Sorgatz H, Hege-Scheuing G, Kopf A et al. (2002) Langzeitanwendung von Opioiden bei nichttumorbedingten Schmerzen. Dtsch Ärztebl B 99:1851–1854Google Scholar
  65. 65.
    Soyka M, Backmund M, Hasemann S (2004) Tramadol use and dependence in chronic noncancer pain patients. Pharmacopsychiatry 37: 191–192CrossRefPubMedGoogle Scholar
  66. 66.
    Treede H-D (2001) Physiologische Grundlagen der Schmerzentstehung und Schmerztherapie. In: Zenz M, Jurna I (Hrsg) Lehrbuch der Schmerztherapie, 2. Aufl. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart, S 39–63Google Scholar
  67. 67.
    Turk DC, Okifuji A (1997) What factors affect physicians decisions to prescribe opioids for chronic noncancer pain patients? Clin J Pain 13: 330–336CrossRefPubMedGoogle Scholar
  68. 68.
    VonKorff M, Dworkin SF, Le Resche L, Kruger A (1988) An epidemiologic comparison of pain compliants. Pain 32: 173–183CrossRefPubMedGoogle Scholar
  69. 69.
    Wambach S, Rohr P, Häuser W (2001) Opioidtherapiemissbrauch bei anhaltender somatoformer Schmerzstörung. Schmerz 15: 254–264CrossRefPubMedGoogle Scholar
  70. 70.
    Weissman DE, Haddox JD (1989) Opioid pseudoaddiction — an iatrogenic syndrome. Pain 36: 363–366CrossRefPubMedGoogle Scholar
  71. 71.
    Willweber-Strumpf A (2001) Missbrauch, Abhängigkeit. In: Zenz M, Jurna (Hrsg) Lehrbuch der Schmerztherapie, 2. Aufl. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart, S 875–885Google Scholar
  72. 72.
    Wittchen H-U, Jacobi F (2001) Die Versorgungssituation psychischer Störungen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitschutz 44: 993–1000CrossRefGoogle Scholar
  73. 73.
    Zacny J, Bigelow G, Comptom P et al. (2003) College on problems of drug dependence taskforce on prescription opioid non-medical use and abuse: position statement. Drug Alc Depend 69: 215–232CrossRefGoogle Scholar
  74. 74.
    Zenz M, Strumpf M, Tryba M (1992) Long-term opioid therapy in patients with chronic non-malignant pain. J Pain Sympt Manage 7: 69–77CrossRefGoogle Scholar
  75. 75.
    Zenz M, Willweber-Strumpf A (1993) Opioidphobia and cancer pain in Europe. Lancet 341(8852): 1075–1976CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2005

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für AnästhesiologieKlinikum der Johannes-Gutenberg-UniversitätMainz
  2. 2.Universitätsklinik für Anaesthesiologie, Intensiv- und SchmerztherapieBerufsgenossenschaftliche Kliniken BergmannsheilBochum
  3. 3.Abteilung für Schmerztherapie, Universitätsklinik für Anaesthesiologie, Intensiv- und SchmerztherapieBerufsgenossenschaftliche Kliniken BergmannsheilBochum
  4. 4.Klinik für AnästhesiologieKlinikum der Johannes-Gutenberg-UniversitätMainz

Personalised recommendations