Advertisement

Der Schmerz

, Volume 19, Issue 4, pp 272–284 | Cite as

Psychische Veränderungen bei Patienten mit komplexem regionalem Schmerzsyndrom (CRPS)

  • O. Rommel
  • A. Willweber-Strumpf
  • P. Wagner
  • D. Surall
  • J.-P. Malin
  • M. Zenz
Originalien

Zusammenfassung

Fragestellung

Treten bei komplexem regionalem Schmerzsyndrom (CRPS) komorbide psychische Störungen, Störungen der Schmerzverarbeitung sowie der psychosozialen Schmerzbewältigung auf und zeigt sich ein Zusammenhang zwischen klinischen und psychischen Auffälligkeiten?

Methodik

Bei chronischem CRPS wurden neben Anamneseerhebung und klinisch-neurologischer Untersuchung das strukturierte klinische Interview (SKID), die Schmerzempfindungsskala (SES) und das Kieler Schmerzinventar (KSI) eingesetzt.

Ergebnisse

Bei 65% der CRPS-Patienten fanden sich im SKID Hinweise auf eine depressive Episode. Die Schmerzempfindung ist ähnlich wie bei neuropathischen Schmerzsyndromen und prämorbide zeigen sich etwas häufiger Angststörungen und affektive Störungen als in der Normalbevölkerung. Signifikant häufiger zeigte sich bei rechtsseitigem CRPS ein depressives Syndrom, sonst fanden sich keine signifikanten Korrelationen zwischen Anamnese, klinischer Untersuchung und der Häufigkeit psychischer Erkrankungen. Klinisch zeigte sich aber eine besondere psychische Belastung bei Patienten mit Allodynie.

Schlussfolgerung

Beim chronischen CRPS tritt gehäuft ein depressives Syndrom auf, eine psychologische Mitbehandlung dieser Patienten ist empfehlenswert.

Schlüsselwörter

Komplexes regionales Schmerzsyndrom Psychologie Depression Schmerzempfindung Allodynie 

Psychological abnormalities in patients with complex regional pain syndrome (CRPS)

Abstract

Question

Do comorbid psychological disorders, dysfunctional pain processing, and psychosocial pain coping occur with complex regional pain syndrome (CRPS) and is a connection between clinical and psychological manifestations apparent?

Methods

In addition to securing information on case histories and performing clinical neurological examinations of chronic CRPS patients, the structured clinical interview (SCID), pain perception scale, and the Kiel Pain Inventory were employed.

Results

The structured clinical interview revealed evidence of a depressive episode in 65% of CRPS patients. Pain perception is similar to neuropathic pain syndromes and patient history revealed a slightly increased frequency of anxiety and affective disorders. Depressive syndrome occurred significantly more often in right-sided CRPS; otherwise, there were no significant correlations between medical history, clinical examination, and frequency of psychological disorders. However, CRPS patients with allodynia manifest clinical signs of special psychological distress.

Conclusion

In chronic CRPS depressive syndrome frequently develops and psychological treatment can be recommended.

Keywords

Complex regional pain syndrome Psychology Depression Pain perception Allodynia 

Notes

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Literatur

  1. 1.
    Apkarian AV, Thomas PS, Krauss BR, Szeverenyi NM (2001) Prefrontal cortical hyperactivity in patients with sympathically mediated chronic pain. Neurosci Lett 5:193–197CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Baron R (1997) Komplexe regionale Schmerzsyndrome (CRPS)—sympathische Reflexdystrophie und Kausalgie. In: Diener HC, Felgenhauer K, Reichmann H, Wallesch CW, Wiegand F (Hrsg) Neurologie ‚97. Fortbildungsakademie der 70. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. Thieme, StuttgartGoogle Scholar
  3. 3.
    Birbaumer N, Schmidt RF (1999) Biologische Psychologie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 642–674Google Scholar
  4. 4.
    Boas RA (1996) Complex regional pain syndromes: symptoms, signs, and differential diagnosis. In: Jänig W, Stanton-Hicks M (eds) Reflex sympathetic dystrophy: a reappraisal. IASP Press, Seattle, pp 79–92Google Scholar
  5. 5.
    Bruehl S (2001) Do psychological factors play a role in the onset and maintenance of CRPS I? In: Harden RN, Baron R, Jänig W (eds) Complex regional pain syndrome. IASP Press, Seattle, pp 279–290Google Scholar
  6. 6.
    Ciccone DS, Bandilla EB, Wu WH (1997) Psychological dysfunction in patients with reflex sympathetic dystrophy. Pain 71:323–333CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Covington EC (1996) Psychological issues in reflex sympathetic dystrophy. In: Jänig W, Stanton-Hicks M (eds) Reflex sympathetic dystrophy: a reappraisal. IASP Press, Seattle, pp 191–216Google Scholar
  8. 8.
    DeGood DE, Cundiff GW, Adams LE, Shutty MS (1993) A psychosocial and behavioural comparison of reflex sympathetic dystrophy, low back pain, and headache patients. Pain 54:317–322CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    DeLeo D, Magni G, Rossi F, Rosetto F (1983) Psychologische Faktoren beim Sudeck-Syndrom. Dtsch Med Wochenschr 108:719Google Scholar
  10. 10.
    Drucker WR, Hubay CA, Holden WD, Bukovnic JA (1959) Pathogenesis of posttraumatic sympathetic dystrophy. Am J Surg 97:454–464CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Egle UT, Hoffmann SO (1990) Psychosomatische Zusammenhänge der Sympathischen Reflexdystrophie (M. Sudeck). Psychother Psychosom Med Psychol 40:123–135PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Egle UT, Hoffmann SO (1992) Ist die sympathische Reflexdystrophie wirklich „insgesamt als neurologische Störung zu definieren“? Nervenarzt 63:120–122PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Geertzen JH, de Bruijn-Kofman AT, de Bruijn HP, van de Weil HB, Dijkstra PU (1998) Stressful life events and psychological dysfunction in complex regional pain syndrome type I. Clin J Pain 14:143–147CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Geissner E (1995) Die Schmerzempfindungs-Skala (SES). Hogrefe, GöttingenGoogle Scholar
  15. 15.
    Grunert BK, Devine CA, Sanger JR, Matloub HS, Green D (1990) Thermal self regulation for pain control in reflex sympathetic dystrophy syndrome. J Hand Surg 15A:615–618Google Scholar
  16. 16.
    Haddox JD, Abram SE, Hopwood MH (1988) Comparison of psychometric data in RSD and radiculopathy. Reg Anesth 13:27Google Scholar
  17. 17.
    Harden RN, Bruehl S, Stanos S, Brander V, Chung OY, Saltz S, Stulberg SD (2003) Prospective examination of pain related and psychological predictors of CRPS-like phenomena following total knee arthroplasty: a preliminary study. Pain 106:393–400CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Hasenbring M, Marienfeld G, Ahrens S, Soyka D (1990) Chronifizierende Faktoren bei Patienten mit Schmerzen durch einen lumbalen Bandscheibenvorfall. Schmerz 4:138–150Google Scholar
  19. 19.
    Hasenbring M (1992) Chronifizierung bandscheibenbedingter Schmerzen. Schattauer, StuttgartGoogle Scholar
  20. 20.
    Hasenbring M (1994) Das Kieler Schmerz-Inventar (KSI). Huber, BernGoogle Scholar
  21. 21.
    Haythorntwaite JA, Benrud-Larson LM (2000) Psychological aspects of neuropathic pain. Clin J Pain 16 [suppl 2]:101–105Google Scholar
  22. 22.
    Hemler DE, McAuley RA, Belandres PV (1988) Common clinical pesentations among active duty personnel with traumatically induced reflex sympathetic dystrophy. Mil Med 153:493–495PubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Holden WD (1948) Sympathetic dystrophy. Arch Surg 57:373–384Google Scholar
  24. 24.
    Horowitz SH (1981) Iatrogenic causalgia: classification, clinical findings, and legal ramifications. Arch Neurol 41:821–824Google Scholar
  25. 25.
    Hübner L (1957) Das Sudeck-Syndrom. Landarzt 3:651–657Google Scholar
  26. 26.
    Lynch ME (1992) Psychological aspects of reflex sympathetic dystrophy: a review of the adult and paediatric literature. Pain 49:337–347CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Meyer C, Rumpf HJ, Hapke U et al. (2000) Lifetime prevalence of mental disorders in general adult population. Results of TACOS study. Nervenarzt 71:535–542CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Moberg E (1955) The shoulder-hand-finger syndrome as a whole. Acta Chir Scand 109:289–297Google Scholar
  29. 29.
    Monti DA, Herring CL, Schwartzman RJ, Marchese M (1998) Personality assessment of patients with complex regional pain syndrome type I. Clin J Pain 14:295–302CrossRefPubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Ochoa JL (1999) Truths, errors, and lies around „reflex sympathetic dystrophy“ and „complex regional pain syndrome“. J Neurol 246:875–879CrossRefPubMedGoogle Scholar
  31. 31.
    Pleger B, Tegenthoff M, Schwenkreis P et al. (2004) Mean sustained pain levels are linked to hemispherical side-to-side differences in the complex regional pain syndrome. Exp Brain Res 155:115–119CrossRefPubMedGoogle Scholar
  32. 32.
    Rommel O, Malin J-P, Zenz M, Jänig W (2001) Quantitative sensory testing, neurophysiological and psychological examination in patients with complex regional pain syndrome and hemisensory deficits. Pain 93:279–293CrossRefPubMedGoogle Scholar
  33. 33.
    Rommel O, Malin JP, Jänig W, Zenz M (2004) Klinische Auffälligkeiten bei Patienten mit chronischem komplexem regionalem Schmerzsyndrom (Sympathische Reflexdystrophie/Kausalgie). Anaesthesist (im Druck)Google Scholar
  34. 34.
    Rommel O, Thimineur M (2001) Clinical evidence of central sensory disturbances in CRPS. In: Harden RN, Baron R, Jänig W (eds) Complex regional pain syndrome. IASP Press, Seattle, pp 193–208Google Scholar
  35. 35.
    Saß H, Wittchen HU, Zaudig M (1996) Diagnostisches und statistisches Manual psychischer Störungen. Hogrefe, GöttingenGoogle Scholar
  36. 36.
    Schwenkreis P, Janssen F, Rommel O et al. (2003) Bilateral motor cortex disinhibition in complex regional pain syndrome type I of the hand. Neurology 61:515–519PubMedGoogle Scholar
  37. 37.
    Stanton-Hicks M, Jänig W, Hassenbusch S, Haddox JD, Boas R, Wilson P (1995) Reflex sympathetic dystrophy: changing concepts and taxonomy. Pain 63:127–133CrossRefPubMedGoogle Scholar
  38. 38.
    Subbarao J, Stillwell GK (1981) Reflex sympathetic dystrophy syndrome of the upper extremity: analysis of total outcome of management of 125 cases. Arch Phys Med Rehab 62:549–554Google Scholar
  39. 39.
    Tamoush AJ (1981) Causalgia: redefinition as a clinical pain syndrome. Pain 10:187–197CrossRefPubMedGoogle Scholar
  40. 40.
    Verdugo RJ, Ochoa JL (2000) Abnormal movements in complex regional pain syndrome: Assessment of their nature. Muscle Nerve 23:198–205CrossRefPubMedGoogle Scholar
  41. 41.
    Zachariae L (1965) Posttraumatic reflex dystrophy. Manedsskr Prakt Laegegem 43:377–389Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2004

Authors and Affiliations

  • O. Rommel
    • 1
    • 4
  • A. Willweber-Strumpf
    • 2
  • P. Wagner
    • 3
  • D. Surall
    • 1
  • J.-P. Malin
    • 1
  • M. Zenz
    • 2
  1. 1.Neurologische Klinik und PoliklinikBG-Kliniken Bergmannsheil der Ruhr-Universität Bochum
  2. 2.Klinik für Anästhesiologie, Intensiv- und SchmerztherapieBG-Kliniken Bergmannsheil der Ruhr-Universität Bochum
  3. 3.Westfälisches Zentrum für PsychiatrieRuhr-Universität Bochum
  4. 4.Abteilung für Neurologie und neurologische SchmerztherapieRommel-KlinikBad Wildbad

Personalised recommendations