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What did we learn from Riata™?

Was haben wir von Riata™ gelernt?

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Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

The Riata™ 8 French (Fr) and Riata ST™ 7 Fr families of silicone leads have experienced a specific form of insulation abrasion characterized by externalization of conductor cables outside the lead body. Design differences between the 8 Fr and 7 Fr leads make conductor externalization less likely in the smaller diameter lead. The Riata Lead Evaluation Study (RLES) reported on the prevalence of externalized conductors (EC) in patients implanted with Riata™ and Riata ST™ silicone leads and provided details on the incidence of electrical abnormalities in Riata™ and Riata ST™ leads with and without EC. The prevalence of EC was significantly lower for the Riata ST™ leads (7 Fr) as compared with Riata™ leads (8 Fr) (24/259 (9.3 %) vs. 125/517 (24.2 %), P < 0.001), and the majority of leads with EC were not associated with electrical malfunction. The aim of this manuscript is to describe the design of the Riata™ and Riata ST™ families of leads, provide details regarding the mechanisms and rates of lead failure, and discuss recommendations for patient management.

Zusammenfassung

Bei den silikonbeschichteten Elektrodenfamilien Riata™ 8 French (Fr) und Riata ST™ 7 Fr ist es zu einer speziellen Form des Abriebs der Sondenisolation gekommen, die durch eine Freilegung der Leitungskabel außerhalb des Elektrodenkörpers charakterisiert ist. Aufgrund des unterschiedlichen Designs der 8 Fr- und 7 Fr-Elektroden sind freiliegende Sondenleiter bei Elektroden mit geringerem Durchmesser weniger wahrscheinlich. Die Riata Lead Evaluation Study (RLES) berichtete über die Prävalenz von freiliegenden Sondenleitern („externalized conductors“, EC) bei Patienten, denen Riata™- und Riata-ST™-Silikonelektroden implantiert worden waren und bietet Details zur Inzidenz elektrischer Abnormalitäten bei Riata™- und Riata-ST™-Elektroden mit und ohne EC. Die Prävalenz von EC war signifikant geringer bei RiataTM-ST-Elektroden 7 Fr verglichen mit Riata™-Elektroden 8 Fr [24/259 (9,3 %) vs. 125/517 (24,2 %); p < 0,001] und die Mehrzahl der Elektroden mit EC war nicht mit elektrischen Funktionsstörungen assoziiert. Ziel dieses Beitrags ist es, das Design der Riata™- und Riata-ST™-Elektroden zu beschreiben, Einzelheiten zu den Mechanismen und Raten von Elektrodenversagen aufzuführen sowie die Empfehlungen für das Patientenmanagement zu diskutieren.

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Correspondence to Avi Fischer MD, FACC, FHRS.

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A. Fischer and C. Jenney are both paid employees of St. Jude Medical.

This manuscript does not contain studies on humans or animals.

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Fischer, A., Jenney, C. What did we learn from Riata™?. Herzschr Elektrophys 26, 105–110 (2015). https://doi.org/10.1007/s00399-015-0367-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-015-0367-5

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