Kortikosteroid-induzierte spinale epidurale Lipomatose bei pädiatrischen Patienten
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Zusammenfassung
Wir beschreiben drei junge Patientinnen mit chronischen Autoimmunerkrankungen, die nach mehreren Monaten Glukokortikoid-Dauertherapie Rückenschmerzen und, in zwei Fällen, eine spinale Symptomatik entwickelten. Die Magnetresonanztomographie (MRT) zeigte in allen Fällen eine ausgeprägte spinale epidurale Lipomatose, eine seltene aber klassische Nebenwirkung einer chronischen Therapie mit Kortikosteroiden. Die Analyse dieser drei Fälle sowie von 11 weiteren pädiatrischen Fällen aus der internationalen Literatur zeigte, dass sich die spinale epidurale Lipomatose meist durch Rückenschmerzen und im Durchschnitt 1,3 Jahre (Spannbreite, 3 Monate bis 6,5 Jahre) nach Beginn der Kortikoidtherapie manifestiert. Sie bessert sich häufig durch Reduktion der Steroiddosis.
Schlüsselwörter
Systemischer Lupus erythematodes Sjögren-Syndrom Morbus Still Glukokortikoide LipomatoseSteroid-induced spinal epidural lipomatosis in pediatric patients
Abstract
We describe three adolescent patients with chronic autoimmune disorders who developed back pain and, in two cases, spinal symptoms several months after initiating chronic treatment with glucocorticoids. In all cases, MRI showed extensive spinal epidural lipomatosis, a rare but classic untoward effect of chronic glucocorticoid therapy. Analysis of these three, as well as 11 other pediatric cases extracted from the international literature, revealed that spinal epidural lipomatosis manifests most commonly with back pain and within a mean of 1.3 years (range, 3 month–6.5 years) after initiation of therapy with corticosteroids. It frequently remits after reduction of the corticosteroid dose.
Keywords
Systemic lupus erythematosus Sjögren’s syndrome Still’s disease Glucocorticoids LipomatosisNotes
Danksagung
Wir danken Akiko Kukita (Saga Medical School, Saga, Japan) für Übersetzung von Lit.-Nr. [11] aus dem Japanischen.
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Literatur
- 1.Lee M, Lekias J, Gubbay S, Hurst P (1975) Spinal cord compression by extradural fat after renal transplantation. Med J Aust 1:201–203PubMedGoogle Scholar
- 2.Gonzalez-Perez O, Luquin S, Garcia-Estrada J, Ramos-Remus C (2007) Deflazacort: a glucocorticoid with few metabolic adverse effects but important immunosuppressive activity. Adv Ther 24:1052–1060CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 3.Al-Khawaja D, Seex K, Eslick GD (2008) Spinal epidural lipomatosis – a brief review. J Clin Neurosci 15:1323–1326CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 4.Fogel GR, Cunningham PY 3rd, Esses SI (2005) Spinal epidural lipomatosis: case reports, literature review and meta-analysis. Spine J 5:202–211CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 5.Arroyo I, Barron K, Brewer EJ (1988) Spinal cord compression by epidural lipomatosis in juvenile rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 31:447–451CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 6.Vazquez L, Ellis A, Saint-Genez D (1988) Epidural lipomatosis after renal transplantation – complete recovery without surgery. Transplantation 46:773–774CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 7.Kano K, Kuwashima S, Kyo K et al (1996) Steroid-induced epidural lipomatosis in nephritic children: early recognition with MR imaging. Dokkyo J Med Sci 23:185–191Google Scholar
- 8.Munoz A, Barkovich J, Mateos F, Simon R (2002) Symptomatic epidural lipomatosis of the spinal cord in a child: MR demonstration of spinal cord injury. Pediatr Radiol 32:865–868CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 9.Kano K, Kyo K, Ito S et al (2005) Spinal epidural lipomatosis in children with renal diseases receiving steroid therapy. Pediatr Nephrol 20:184–189CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 10.Miller D, Blaser S, Laxer R (2002) Clinical images: epidural lipomatosis in a 14-year-old boy with systemic lupus erythematosus. Arthritis Rheum 46:1291CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 11.Shirai I, Ando K (1990) Spinal epidural lipomatosis during steroid therapy (in Japanese). Shoni Naika 22:795–799Google Scholar