Zeitschrift für Rheumatologie

, Volume 67, Issue 8, pp 653–657

Mechanismen des Muskelschmerzes

Bedeutung von Trigger points und Tender points
Leitthema

Zusammenfassung

Das Fibromyalgiesyndrom (FMS) und das myofasziale Schmerzsyndrom („myofascial pain syndrome“, MPS) sind die bekanntesten Vertreter der Gruppe der chronischen nichtentzündlichen Schmerzen im Bereich der Muskulatur und Sehnenübergänge. Wichtige Kriterien in der Diagnose dieser Erkrankungen sind dabei die „tender points“ und die „trigger points“. Während Tender points, entsprechend den ACR-Kriterien, unbedingt für die Diagnose eines FMS notwendig sind, sind die Trigger points das typische Zeichen des MPS.

Ein wesentlicher Unterschied besteht darin, dass Tender points bisher nur durch ihre Lokalisation definiert werden konnten, während Trigger points durch Palpation ertastet werden können und auf Reizung mit einer lokalisierten Schmerzreaktion antworten können. Weiter zeigten Untersuchungen mittels Mikrodialyse, dass diese Punkte eine erhöhte Konzentration an schmerzvermittelten Substanzen besitzen. Darüber hinaus spielen Trigger points im Gegensatz zu Tender points in der Therapie als Ziel lokaler manueller oder medikamentöser Interventionen eine große Rolle in der Beseitigung der Beschwerden.

Schlüsselwörter

Tender points Trigger points Definition Charakterisierung 

Mechanisms of muscle pain

Significance of trigger points and tender points

Abstract

Fibromyalgia syndrome (FMS) and myofascial pain syndrome (MPS) belong to the group of chronic non-inflammatory pain syndromes affecting muscles and tendinous insertions. Important criteria in the diagnosis of both diseases are the presence of “tender points” and “trigger points”. According to ACR criteria FMS is characterized by the presence of tender points whereas trigger points are typically found in MPS.

The main difference is that until now tender points could only be defined in terms of their localization, whereas trigger points can be found upon palpation which may cause a specific referred pain pattern. In addition, analysis of trigger points by microdialysis demonstrated elevated levels of pro-inflammatory substances at these sites. Moreover, local treatment of trigger points either by manipulative therapy or injection appears to be most effective for prompt relief of symptoms.

Keywords

Tender points Trigger points Definition Characterization 

Literatur

  1. 1.
    Wolfe F, Smythe HA, Yunus MB et al. (1990) The American College of Rheumatology 1990 Criteria for the classification of fibromyalgia. Report of the Multicenter Criteria Committee. Arthritis Rheum 33: 160–172PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Reynolds MD (1983) The development of the concept of fibrositis. J Hist Med Allied Sci 38: 5–35PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Borg-Stein J, Stein J (1996) Trigger points and tender points: one and the same? Does injection treatment help? Rheum Dis Clin North Am 22: 305–322PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Croft P, Schollum J, Silman A (1994) Population study of tender point counts and pain as evidence of fibromyalgia. BMJ 309: 696–699PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Gupta A, McBeth J, Macfarlane GJ et al. (2007) Pressure pain thresholds and tender point counts as predictors of new chronic widespread pain in somatising subjects. Ann Rheum Dis 66: 517–521PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Eich W, Hauser W, Friedel E et al. (2008) Definition, classification and diagnosis of fibromyalgia syndrome. Schmerz 22: 255–266PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Travell JG (1951) Pain mechanisms in connective tissues. In: Ragan C (ed) Connective tissues: transactions of the second conference. New York, p 86–124Google Scholar
  8. 8.
    Cummings M, Baldry P (2007) Regional myofascial pain: diagnosis and management. Best Pract Res Clin Rheumatol 21: 367–387PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Lavelle ED, Lavelle W, Smith HS (2007) Myofascial trigger points. Med Clin North Am 91: 229–239PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    De Stefano R, Selvi E, Villanova M et al. (2000) Image analysis quantification of substance P immunoreactivity in the trapezius muscle of patients with fibromyalgia and myofascial pain syndrome. J Rheumatol 27: 2906–2910Google Scholar
  11. 11.
    Shah JP, Phillips TM, Danoff JV, Gerber LH (2005) An in vivo microanalytical technique for measuring the local biochemical milieu of human skeletal muscle. J Appl Physiol 99: 1977–1984PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Shah JP (2008) Uncovering the biochemical milieu of myofascial trigger points using in vivo microdialysis. J Musculoskeletal Pain 16: 17–20CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Hubbard DR, Berkoff GM (1993) Myofascial trigger points show spontaneous needle EMG activity. Spine 18: 1803–1807PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Simons D (1994) Single-muscle myofascial pain syndromes, 2nd ed. Williams & Wilkins, Baltimore/MDGoogle Scholar
  15. 15.
    Wolfe F, Simons DG, Fricton J et al. (1992) The fibromyalgia and myofascial pain syndromes: a preliminary study of tender points and trigger points in persons with fibromyalgia, myofascial pain syndrome and no disease. J Rheumatol 19: 944–951PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Gerwin RD, Shannon S, Hong CZ et al. (1997) Interrater reliability in myofascial trigger point examination. Pain 69: 65–73PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Myburgh C, Larsen AH, Hartvigsen J (2008) A systematic, critical review of manual palpation for identifying myofascial trigger points: evidence and clinical significance. Arch Phys Med Rehabil 89: 1169–1176PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Goldenberg D (1989) Diagnostic and therapeutic challenges of fibromyalgia. Hosp Pract (Off Ed) 24: 39–52Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2008

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinische Abteilung für RheumatologieUniversitätsklinik für Innere Medizin, Medizinische Universität GrazGrazÖsterreich

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