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Zeitschrift für Rheumatologie

, Volume 65, Issue 3, pp 231–234 | Cite as

Localized nodular pigmented villonodular synovitis of the upper ankle joint – diagnosis and treatment

  • B. Ganse
  • P. Behrens
  • J. Gellissen
  • S. Krüger
  • J. P. Benthien
Kasuistiken

Summary

This paper introduces a case of local pigmented villonodular synovits (PVNS) of the upper ankle joint in a 37-year old patient. PVNS is a neoplasia of the synovial membrane. Two different entities of PVNS are known: generalized diffuse and local nodular. They differ in their degree of destruction and growth configuration, which is crucial for prognosis and operative treatment. The most common location of the local nodular form is the knee joint, followed by the finger joints. Occurrence in the ankle joint is not common but should be considered if clinical findings are present. MRI is the method of choice for diagnosis and assessment of the bone situation. Treatment consists of radical excision of the neoplasia. Radiosynoviorthesis is recommended as a post-operative treatment to increase the probability of a total removal of persisting PVNS cells. The rate of recurrence seems to be between 8 and 46%.

Keywords

Pigmented villonodular synovitis Ankle joint Nodular PVNS 

Lokalisierter tenosynovialer Riesenzelltumor – Diagnose und Behandlung

Zusammenfassung

Wir stellen einen Fall von lokaler Pigmentierter Villonodulärer Synovialitis (PVNS) bei einer 37-jährigen Patientin vor. PVNS ist eine Neoplasie der Synovialis. Zwei Formen der PVNS werden unterschieden: Eine lokale, noduläre, und eine generalisierte Form. Sie unterscheiden sich im Ausmaß der Destruktion und in ihrem Wachstumsverhalten, was für die Prognose und Therapie wichtig ist. Der häufigste Lokalisationsort der lokalen, nodulären Form ist das Knie, gefolgt von den Fingergelenken. Ein Auftreten am oberen Sprunggelenk ist selten, sollte aber bei entsprechender Klinik in Erwägung gezogen werden. Das MRT ist Diagnostikum der ersten Wahl bei der Beurteilung der Tumorsituation. Therapeutisch ist aufgrund einer hohen Rezidivrate von 8–46% eine komplette Exstirpation angezeigt. Als Nachbehandlung wird die Radiosynoviorthese empfohlen.

Schlüsselwörter

Pigmentierte villonoduläre Synovialitis Sprunggelenk  Noduläre PVNS 

Notes

Interessenkonflikt:

Keine Angaben

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Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2006

Authors and Affiliations

  • B. Ganse
    • 1
    • 4
  • P. Behrens
    • 1
  • J. Gellissen
    • 2
  • S. Krüger
    • 3
  • J. P. Benthien
    • 1
  1. 1.University of LuebeckDepartment of Orthopedic SurgeryLübeckGermany
  2. 2.University of LuebeckDepartment of RadiologyLübeckGermany
  3. 3.University of LuebeckInstitute for PathologyLübeckGermany
  4. 4.University of LuebeckDepartment of Orthopedic SurgeryLübeckGermany

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