Advertisement

What do geriatric patients experience during an episode of delirium in acute care hospitals?

A qualitative study
  • Monique Weissenberger-LeducEmail author
  • Nicola Maier
  • Bernhard Iglseder
Original contributions

Abstract

Background

Predispositions and triggers for delirium, such as noxious agents are known and behavior can be monitored; however, there is little to no information available regarding the experience of patients during delirium episodes. Not much is known about a person’s world of experiences, which therefore mostly remains as a sort of black box.

Objective

This study was motivated by the following question: “What do (Austrian) geriatric patients experience during an episode of delirium in an acute care hospital?” The main objective of this article is to present little snippets from the experiences and to allow geriatric patients to speak for themselves.

Patients and methods

From 2013 to 2016 interviews were carried out within the framework of a qualitative investigation. For data collection narrative interviews according to Fritz Schütze were employed and 10 interviews were conducted in a hospital setting with German-speaking Austrian patients aged between 75 and 90 years (mean age 80.2 years; 7 female and 3 male). The individual interviews lasted between 60 and 120 min. Primary data in the form of individual interpretation and interpretation groups from interview transcripts were marked and coded according to Mayring.

Results

All patients who participated in the interviews subjectively recognized delirium as a negative experience. The data analysis led to three main categories with subcategories: changes in sensory perception, extraordinarily strong emotions and memories. It is important to differentiate between two very different types of memories: firstly, personal fate or life changes and secondly, those regarding experiences of war.

Conclusion

Scandinavian and Anglo-American literature describe different categories, such as a change in reality, strong emotions and dramatic episodes in the experience of delirium, which can be transferred to Austria. Others consider the biography of each individual patient in context with the sociocultural history of Austria, especially following developments after 1940.

Keywords

Qualitative research Interview Geriatric care Hermeneutics Personal narratives 

Was erleben geriatrische Patienten während einer Delirepisode im Akutkrankenhaus?

Eine qualitative Studie

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Prädispositionen und die Noxen eines Delirs sind bekannt, und das Verhalten ist beobachtbar. Aber was die Patienten während einer Delirepisode erleben, was die inneren Vorgänge des Menschen, bzw. die Black Box betrifft – dazu liegen kaum Kenntnisse vor.

Fragestellung und Zielsetzung

Die Studie wurde von folgender Fragestellung geleitet: „Was erleben (österreichische) geriatrische Patienten während einer Delirepisode im Akutkrankenhaus?“ Die geplante Arbeit hat sich zum Ziel gesetzt, das Erleben, die subjektive (retrospektive) Sicht der Patienten, die wenigstens eine Delirepisode erlebt haben, zu untersuchen.

Patienten und Methoden

Die Beantwortung der Forschungsfrage wurde im Rahmen einer qualitativen Forschung (2013–2016) durchgeführt, die ein Verstehen des Phänomens des subjektiven Delirerlebens ermöglichen soll. Zur Datensammlung wurde das narrative Interview nach Fritz Schütze herangezogen. Es wurden 10 narrative Interviews im Krankenhaussetting mit deutschsprachigen österreichischen Patienten im Alter zwischen 75 und 90 Jahre (mittleres Alter: 80,2 Jahre; 7 Frauen und 3 Männer) durchgeführt. Die Interviews dauerten zwischen 60 und 120 min. Die Primärdaten wurden in Einzelinterpretation und Interpretationsgruppen nach der Inhaltsanalyse nach Mayring markiert und kodiert.

Ergebnisse

Auffallend ist, dass alle interviewten Patienten das Delir subjektiv als eine negative Erfahrung berichten. Aus der Datenanalyse kristallisierten sich 3 Hauptkategorien mit Subkategorien heraus: Veränderung der Sinneswahrnehmungen, außerordentlich starke Gefühle, Erinnerungen. Zwei ganz unterschiedliche Erinnerungsarten müssen dabei unterschieden werden: persönliche Schicksale und Kriegserfahrungen.

Schlussfolgerung

In der skandinavischen und angloamerikanischen Literatur werden verschiedene Kategorien wie Wechsel der Realität, starke Emotionen und dramatische Szenen im Erleben eines Delirs aufgezeigt, die auch auf Österreich übertragbar sind. Andere wiederum haben mit der Biographie des einzelnen Patienten und der soziokulturellen Geschichte Österreichs besonders ab 1940 zu tun.

Schlüsselwörter

Qualitative Forschung Interview Geriatrische Pflege Hermeneutik Persönliche Erzählungen 

Notes

Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest

M. Weissenberger-Leduc, N. Maier and B. Iglseder declare that they have no competing interests.

All procedures performed in studies involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1975 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.

References

  1. 1.
    AGS (2014) AGS clinical practice guidelines for postoperative delirium. http://geriatricscareonline.org/ProductAbstract/postoperative_delirium/CL018/?param2=search. Accessed 2 Oct 2017Google Scholar
  2. 2.
    American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th edn. American Psychiatric Association, ArlingtonCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Belanger L, Ducharme F (2011) Patients’ and nurses’ experiences of delirium: a review of qualitative studies. Nurs Crit Care 16(6):303–315CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Breitbart W, Gibson C et al (2002) The delirium experience: delirium recall and delirium-related distress in hospitalized patients with cancer, their spouses/caregivers, and their nurses. Psychosomatics 43(3):183–194CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Bruera E, Bush SH et al (2009) Impact of delirium and recall on the level of distress in patients with advanced cancer and their family caregivers. Cancer 115(9):2004–2012CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Dewar B, Bond P et al (2013) Staff, patients and families experiences of giving and receiving care during an episode of delirium in an acute hospital care setting. Healthcare Improvement Scotland, EdinburghGoogle Scholar
  7. 7.
    Duppils GS, Wikblad K (2007) Patients’ experiences of being delirious. J Clin Nurs 16(5):810–818CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Glaesmer H, Brähler E (2011) Die Langzeitfolgen des zweiten Weltkrieges in der deutschen Bevölkerung: Epidemiologische Befunde und deren klinische Bedeutung. Psychother J 1011(4):346–353Google Scholar
  9. 9.
    Holtta E, Laakkonen ML et al (2011) The overlap of delirium with neuropsychiatric symptoms among patients with dementia. Am J Geriatr Psychiatry 19(12):1034–1041CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hommel A, Kock ML et al (2012) The patient’s view of nursing care after hip fracture. ISRN Nurs 2012:863291Google Scholar
  11. 11.
    Inouye SK, Westendorp RG et al (2013) Delirium in elderly people. Lancet.  https://doi.org/10.1016/S0140-6736(13)60688-1 Google Scholar
  12. 12.
    Lehr U (2007) Psychologie des Alterns, 11th edn. Quelle & Meyer, WiebelsheimGoogle Scholar
  13. 13.
    Delir ÖGGG (2017) Ein häufiges Syndrom im Alter—eine interdisziplinäre Herausforderung. Facultas, WienGoogle Scholar
  14. 14.
    Peez G (ed) (2009) Kunstpädagogik und Biografie. 52 Kunstlehrerinnen und Kunstlehrer erzählen aus ihrem Leben. Professionsforschung mittels autobiografisch-narrativer Interviews. Kopaed, MünchenGoogle Scholar
  15. 15.
    Przyborski A, Wohlrab-Sahr M (2008) Qualitative Forschung. Ein Arbeitsbuch, 3rd edn. Oldenbourg, MünchenGoogle Scholar
  16. 16.
    Reichertz J (2013) Gemeinsam Interpretieren. Über den Alltag der Gruppeninterpretation. Springer, WiesbadenCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Riemann G (1987) Das Fremdwerden der eigenen Biographie: narrative Interviews mit psychiatrischen Patienten. Fink, MünchenGoogle Scholar
  18. 18.
    Siddiqi N, Young J et al (2008) Educating staff working in long-term care about delirium: the Trojan horse for improving quality of care? J Psychosom Res 65(3):261–266CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Schütze F (2016) Sozialwissenschaftliche Prozessanalyse. Grundlagen der qualitativen Sozialforschung. Barbara Budrich, Opladen, Berlin, TorontoGoogle Scholar
  20. 20.
    Teschauer W (2013) Belastungserleben des Pflegepersonals bei Versorgung von Menschen mit Demenz im Akutkrankenhaus. http://www.alzheimer-bayern.de/pdf_antraege/vortrag_teschauer.pdf. Accessed 2 Oct 2017Google Scholar
  21. 21.
    Toye C, Matthews A et al (2013) Experiences, understandings and support needs of family carers of older patients with delirium: a descriptive mixed methods study in a hospital delirium unit. Int J Older People Nurs 3(4):243–251Google Scholar
  22. 22.
    Weinrebe W, Johannsdottir EE et al (2016) What does delirium cost? An economic evaluation of hyperactive delirium. Z Gerontol Geriatr 49(1):52–58CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Wirtschaftskammer Österreich (2017) Tab. 42: Lebenserwartung—Seite 1 Aktualisierung Mai 2017. http://wko.at/statistik/eu/europa-lebenserwartung.pdf. Accessed 2 Oct 2017Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • Monique Weissenberger-Leduc
    • 1
    Email author
  • Nicola Maier
    • 2
  • Bernhard Iglseder
    • 3
  1. 1.Forum Palliative PraxisGeriatrieViennaAustria
  2. 2.NÖGUS – NÖ Gesundheits- und SozialfondsSt. PöltenAustria
  3. 3.Universitätsklinik für Geriatrie der PMUUniklinikum Salzburg Christian-Doppler-KlinikSalzburgAustria

Personalised recommendations