Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie

, Volume 43, Issue 4, pp 249–253

Spezialisierte Stationen zur Behandlung von akut erkrankten geriatrischen Patienten mit zusätzlichen kognitiven Beeinträchtigungen in Deutschland

  • A. Rösler
  • W. Hofmann
  • W. Renteln-Kruse
  • für die ärztlich Verantwortlichen der Spezialstationen: P. Flesch, H.W. Greuel, J. Hoffmann, W. Hofmann, D. Kopf, A.K. Meyer, B. Merk, H.G. Nehen, R. Püllen, J. Schwab, W. von Renteln-Kruse, K. Weil
Originalarbeit

Zusammenfassung

In den letzten Jahren sind im Rahmen akutgeriatrischer Versorgung vermehrt Stationen eröffnet worden, die sich auf die Behandlung körperlich erkrankter und zusätzlich kognitiv eingeschränkter Patienten spezialisiert haben. Bisher gibt es kein allgemein gültiges Konzept bzw. keine Mindestanforderungen an eine solche Station. Eine Umfrage unter zwölf solchen, zumeist offen geführten Stationen verdeutlichte ihre charakteristischen Merkmale: Erweiterung des geriatrischen Assessments, Weiterbildungen der Mitarbeiter, insbesondere in den Bereichen Validation und Gerontopsychiatrie, sowie Besonderheiten der Ausstattung mit getarnten Ausgängen, Gemeinschaftsräumen und zum Teil Rundläufen und Therapieräumen auf Station. Große Unterschiede waren bei den Bezeichnungen der Stationen, den Bettenzahlen, den Verweildauern und den Auswahlkriterien für Patienten festzustellen. Ein Erfahrungsaustausch zwischen den so arbeitenden Stationen und eine gemeinsame Forschung hinsichtlich des Nutzens der Konzepte erscheinen notwendig.

Schlüsselwörter

Demenz Krankenhausbehandlung Spezialstationen Geriatrie 

Special care units for the treatment of acutely ill, cognitively impaired geriatric patients in Germany

Abstract

During recent years, specialized wards have been established in geriatric hospital departments as a consequence of the growing need of special care for acutely ill older patients, who are also cognitively impaired. However, there are neither established standards nor any commonly agreed concept of care. A written survey among 12 specialized wards in Germany revealed some characteristics of these wards: extended geriatric assessment, special education of staff including validation and gerontopsychiatric issues, and particular equipment/architecture, such as hidden doors and group rooms, and in some cases loop tracks for walking, therapeutic facilities, and ‘living rooms’ on the wards. There is a wide variability with respect to the designation of these wards, the number of beds, length of stay, and admission criteria. It appears from this survey that there should be an exchange of empirical experience made on these wards, and there is a need of collaborative research on its usefulness.

Keywords

Dementia Hospital admission Special care units Geriatrics 

Literatur

  1. 1.
    Chaudhry SI, Wang Y, Gill TM, Krumholz HM (2010) Geriatric conditions and subsequent mortality in older patients with heart failure. J Am Coll Cardiol 26:309–316CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Dinkel RH, Lebok UW (1997) The effects of dementia in German acute care hospitals. Dement Geriatr Cogn Disord 8:314–319CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Goldstein FC, Strasser DC, Woodard JL, Roberts VJ (1997) Functional outcome of cognitively impaired hip fracture patients on a geriatric rehabilitation unit. J Am Geriatr Soc 45:35–42PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Gottesman RF, Grega MA, Bailey MM et al (2010) Delirium after coronary artery bypass graft surgery and late mortality. Ann Neurol 67:338–344PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Graff MJ, Adang EM, Vernooij-Dassen MJ et al (2008) Community occupational therapy for older patients with dementia and their care givers: cost effectiveness study. BMJ 336:134–138CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Gruber-Baldini AL, Zimmerman S, Morrison RS et al (2003) Cognitive impairment in hip fracture patients: timing of detection and longitudinal follow-up. J Am Geriatr Soc 51:1227–1236CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Gurlit S, Möllmann M (2008) How to prevent perioperative delirium in the elderly? Z Gerontol Geriatr 41:447–452CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Huusko TM, Karppi P, Avikainen V et al (2000) Randomised, clinically controlled trial of intensive geriatric rehabilitation in patients with hip fracture: subgroup analysis of patients with dementia. BMJ 321:1107–1111CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Inouye SK, Bogardus ST Jr, Charpentier PA et al (1999) A multicomponent intervention to prevent delirium in hospitalized older patients. N Engl J Med 340:669–676CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Lübke N (2009) Behandlung demenziell Erkrankter als Kernaufgabe der Geriatrie. Vortrag gehalten auf dem 19. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Geriatrie, 25.9.2009, Göttingen. http://www.kcgeriatrie.de/downloads/vortraege/2009_luebke_goettingen.pdfGoogle Scholar
  11. 11.
    Maier AB, Wächtler C, Hofmann W (2007) Combined medical-psychiatric inpatient units: evaluation of the Centre for the Elderly. Z Gerontol Geriatr 40:268–274CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Marcantonio ER, Flacker JM, Michaels M, Resnick NM (2000) Delirium is independently associated with poor functional recovery after hip fracture. J Am Geriatr Soc 48:618–624PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Pitkälä KH, Laurila JV, Strandberg TE, Tilvis RS (2006) Multicomponent geriatric intervention for elderly inpatients with delirium: a randomized, controlled trial. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 61:176–181PubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Pitkala KH, Laurila JV, Strandberg TE et al (2008) Multicomponent geriatric intervention for elderly inpatients with delirium: effects on costs and health-related quality of life. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 63:56–61PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Renteln-Kruse W von (2008) Krankenhausversorgung alter Menschen. In: Kuhlmey A, Schaeffer D (Hrsg) Alter, Gesundheit und Krankheit. Huber, Bern, S 320–333Google Scholar
  16. 16.
    Riemersma-van der Lek RF, Swaab DF, Twisk J et al (2008) Effect of bright light and melatonin on cognitive and noncognitive function in elderly residents of group care facilities: a randomized controlled trial. JAMA 299:2642–2655CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Rösler A, Krause T, Niehuus C, Renteln-Kruse W von (2009) Dementia as a cofactor for geriatric rehabilitation-outcome in patients with osteosynthesis of the proximal femur. A retrospective, matched-pair analysis of 250 patients. Arch Gerontol Geriatr 49(1):e36–e39CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Schrappe M (2000) Nosokomiale Infektionen im Alter. In: Nikolaus T (Hrsg) Klinische Geriatrie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 547–555Google Scholar
  19. 19.
    Volicer L, Collard A, Hurley A et al (1994) Impact of special care unit for patients with advanced Alzheimer’s disease on patients‘ discomfort and costs. J Am Geriatr Soc 42:597–603PubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Weyerer S, Schäufele M, Hendlmeier I (2010) Evaluation of special and traditional dementia care in nursing homes: results from a cross-sectional study in Germany. Int J Geriatr Psychiatry (Epub ahead of print)Google Scholar
  21. 21.
    Zeisel J, Silverstein NM, Hyde J et al (2003) Environmental correlates to behavioral health outcomes in Alzheimer’s special care units. Gerontologist 43:697–711PubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Zekry D, Herrmann FR, Grandjean R et al (2008) Demented versus non-demented very old inpatients: the same comorbidities but poorer functional and nutritional status. Age Ageing 37:83–89sCrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Zieschang T, Dutzi I, Müller E et al (2010) Improving care for patients with dementia hospitalized for acute somatic illness in a specialized care unit: a feasibility study. Int Psychogeriatr 22:139–146CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2010

Authors and Affiliations

  • A. Rösler
    • 1
  • W. Hofmann
    • 1
  • W. Renteln-Kruse
    • 1
  • für die ärztlich Verantwortlichen der Spezialstationen: P. Flesch, H.W. Greuel, J. Hoffmann, W. Hofmann, D. Kopf, A.K. Meyer, B. Merk, H.G. Nehen, R. Püllen, J. Schwab, W. von Renteln-Kruse, K. Weil
    • 1
  1. 1.Medizinisch-Geriatrische Klinik, Albertinen-Haus, Zentrum für Geriatrie und GerontologieWissenschaftliche Einrichtung an der Universität HamburgHamburgDeutschland

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