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Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie

, Volume 41, Issue 1, pp 3–13 | Cite as

Epidemiologie von Suizidalität im Alter

  • A. Schmidtke
  • R. Sell
  • C. Löhr
BEITRAG ZUM THEMENSCHWERPUNKT

Zusammenfassung

Mit zunehmendem Alter erhöht sich in Deutschland die Suizidgefährdung. Die Suizidraten folgen dem „ungarischen“ Muster. Insbesondere der Anteil älterer Frauen an allen Suiziden hat sich in den letzten Jahren überproportional erhöht. Jeder zweite Suizid einer Frau ist zur Zeit der einer Frau über 60 Jahre. Hauptsuizidmethode ist das Erhängen. Suizidversuche sind im Alter seltener, die Raten steigen aber bei den sehr alten Menschen wieder an. Suizidversuche im Alter werden mit einer höheren Letalintensität durchgeführt und zeigen selten eine appellative Komponente. Suizidversuchsmethoden sind häufig Vergiftungen mit Psychopharmaka. Insgesamt werden die Suizid- und Suizidversuchsraten im Alter aber wahrscheinlich aufgrund eines hohen Anteils indirekter Methoden (passiver Unterlassungshandlungen) stark unterschätzt. Ursache von Suiziden und Suizidversuchen im Alter sind häufig psychische Erkrankungen (vor allem Depressionen), Motive häufig Partnerverlust, Verlust des sozialen Netzwerkes, Angst vor den Folgen physischer Erkrankungen und Verlust von Handlungsfreiheitsgraden. So ändert sich bei älteren Personen häufig die soziale Situation vor dem Suizidversuch.

Schlüsselwörter

Suizid Suizidversuch Trends Suizidmethoden Risikofaktoren 

Epidemiology of suicide in older persons

Abstract

The suicide risk in Germany increases with age. The suicide rates follow the so called “Hungarian” pattern. Especially the percentage of older females among all suicides has increased unproportionally in recent years in relation to their percentage in the population. Every second suicide of a female is today a suicide of a female older than 60 years. The main suicide method among older persons is hanging. Suicide attempts are rare among older persons; however, the rates are increasing among the oldest age groups. The suicide attempts of older persons are committed with a higher lethality and show rarely appellative components. Suicide attempt methods are often poisoning with pharmaceuticals. In total the suicide and suicide attempt rates among elderly are underestimated due to indirect methods (passive reactions, e.g. noneating). Reasons for suicides and suicide attempts among older persons are often psychic illnesses (mostly depression), motives often include loss of partners, loss of the social network, fear of the consequences of somatic illnesses and loss of freedom of action. Thus, often the social situation of older persons with suicide attempts changed before suicide was attempted.

Key words

suicide suicide attempt trends suicide methods risk factors 

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Literatur

  1. 1.
    Althaus D, Niklewski G, Schmidtke A, Hegerl U (2007) Veränderung der Häufigkeit suizidaler Handlungen nach zwei Jahren „Bündnis gegen Depression“. Nervenarzt 78:3, S 272–282CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Barnow S, Linden M (2000) Epidemiology and psychiatric morbidity of suicidal ideation among the elderly. Crisis 21:4, pp 171–180Google Scholar
  3. 3.
    De Leo D, Cerin E, Spathonis K, Burgis S (2005) Lifetime risk of suicide ideation and attempts in an Australian community: prevalence, suicidal process, and help-seeking behaviour. J Affect Disord 86:215–234PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Dennis MS, Wakefield P, Molloy C, Andrews H, Friedman T (2007) A study of self-harm in older people: mental disorder, social factors and motives. Aging Ment Health 11:520–525PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Egmond van M, Diekstra RFW (1990) The predictability of suicidal behavior: the results of a meta-analysis of published studies. Crisis 11:57–84Google Scholar
  6. 6.
    Erlemeier N (2006) Direkte und indirekte Suizidneigung bei Bewohnern stationärer Altenhilfeeinrichtungen. Suizidprophylaxe 33:79–83Google Scholar
  7. 7.
    Grek A (2007) Clinical management of suicidality in the elderly: an opportunity in the live of older patients. Can J Psychiatry 52:47–57Google Scholar
  8. 8.
    Hegerl U, Althaus D, Schmidtke A, Niklewski G (2006) The alliance against depression: 2-year evaluation of a community-based intervention to reduce suicidality. Psychol Med 36:1225–1233PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Katona C (1993) The aetiology of depression in old age. Int Rev Psychiatr 5:407–416CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Kessler R, Berglund P, Borges G, Nock M, Wang P (2005) Trends in suicide ideation, plans, gestures, and attempts in the United States, 1990–1992 to 2001–2003. Am Med Ass 293:2487–2495CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Klostermann P, Schneider V (2004) „So ist kein Leben“ – Suizide alter und hochaltriger Menschen. Suizidprophylaxe 31:35–40Google Scholar
  12. 12.
    Koponen HJ, Viilo K, Hakko H, Timonen M, Meyer-Rochow VB, Särkioja T, Räsänen P (2007) Rates and previous disease history in old age suicide. Int J Geriatr Psychiatry 22:38–46PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Kraaij V, Kremers I, Arensman E (1997) The relationship between stressful, and traumatic life events and depression in the elderly. Crisis 18:6–8Google Scholar
  14. 14.
    Quan H, Arboleda-Florez J, Fick GH, Stuart HL, Love EJ (2002) Association between physical illness and suicide among elderly. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 37:190–197PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Raue PJ, Meyers BS, Rowe JL, Heo M, Bruce ML (2006) Suicidal ideation among elderly homecare patients. Int J Geriatr Psychiatry 22:32–37CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Rosenberg PB, Rosse R (2003) Impulsive suicide attempts by a patient with alcoholic dementia. Psychosomatics 44:415–416PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Schierhorn D, Schmidtke A, Niklewski G (2007) Suizidversuche mit Arzneimitteln – Auswertung der Datenerfassungen aus Würzburg und Nürnberg. Vortrag auf der 6. Gesamttagung des Nationalen Suizidpräventionsprogramms für Deutschland. BerlinGoogle Scholar
  18. 18.
    Schmidtke A, Bille-Brahe U, DeLeo D, Kerkhof A, Löhr C, Weinacker B, Batt A, Crepet P, Fekete S, Grad O, Haring C, Hawton K, van Heeringen C, Hjelmeland H, Kelleher M, Lönnqvist J, Michel K, Pommereau I, Querejeta I, Salander-Renberg E, Temesvary B, Värnik A, Wasserman D, Rutz W (2004) Sociodemographic characteristics of suicide attempters in Europe – combined results of the monitoring part of the WHO/EURO multicentre study on suicidal behaviour. In: Schmidtke A, Bille-Brahe U, De Leo D, Kerkhof A (eds) Suicidal behaviour in Europe – Results from the WHO/EURO Multicentre Study on Suicidal Behaviour. Hogrefe, Göttingen, pp 29–43Google Scholar
  19. 19.
    Schmidtke A, Bille-Brahe U, DeLeo D, Kerkhof A, Löhr C, Weinacker B, Batt A, Crepet P, Fekete S, Grad O, Haring C, Hawton K, van Heeringen C, Hjelmeland H, Lönnqvist J, Michel K, Pommereau I, Querejeta I, Salander-Renberg E, Temesvary B, Värnik A, Wasserman D, Rutz W (2004) Suicide and suicide attempt in Europe – an overview. In: Schmidtke A, Bille- Brahe U, De Leo D, Kerkhof A (eds) Suicidal behaviour in Europe – Results from the WHO/EURO Multicentre Study on Suicidal Behaviour. Hogrefe, Göttingen, pp 15–28Google Scholar
  20. 20.
    Schmidtke A, Häfner H, Möller HJ, Wedler H, Böhme K (1988) Häufigkeiten und Trends von Suizidversuchen in der Bundesrepublik Deutschland: eine methodische Studie. Offentl Gesundheitswes 50:272–277PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Schmidtke A, Löhr C (2004) Sociodemographic variables of suicide attempters. In: De Leo D, Bille-Brahe U, Kerkhof A, Schmidtke A (eds) Suicidal behaviour – Theories and research findings. Hogrefe & Huber, Göttingen, pp 81–91Google Scholar
  22. 22.
    Schmidtke A, Weinacker B (1991) Covariation of suicides and undetermined deaths among elderly persons: a methodological study. Crisis 12:44–58PubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Schmidtke A, Weinacker B, Löhr C (2004) Suicidal behaviour in Germany. In: Schmidtke A, Bille-Brahe U, De Leo D, Kerkhof A (eds) Suicidal behaviour in Europe – Results from the WHO/EURO Multicentre Study on Suicidal Behaviour. Hogrefe, Göttingen, pp 147–156Google Scholar
  24. 24.
    Schneider B, Maurer K, Frölich L (2001) Demenz und Suizid. Fortschr Neurol Psychiatr 69:164–169PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Scocco P, De Leo D (2002) One-year prevalence of death thoughts, suicide ideation and behaviours in an elderly population. Int J Geriatr Psychiatry 17:842–846PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Vennemann MMT, Berger K, Richter D, Baune BT (2006) Unterschätzte Suizidraten durch unterschiedliche Erfassung in Gesundheitsämtern. Dtsch Arztebl 103:A1222–A1226Google Scholar
  27. 27.
    Weisman M, Bland R, Canino G, Greenwald S, Hwu H-G, Joyce P, Karam E, Lee C-K, Lellouch J, Lepine J-P, Newman S, Rubio-Stipec M, Wells J, Wickramaratne P, Wittchen H-U, Yeh E-K (1999) Prevalence of suicide ideation and suicide attemps in nine countries. Psychol Med 29:9–17CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Wohner J, Schmidtke A, Sell R (2005) Ist die Verhinderung von Hot-Spots suizidpräventiv? Suizidprophylaxe 32:114–119Google Scholar
  29. 29.
    Wolfersdorf M, Schmidtke A (2005) Suizidalität. In: Vorderholzer U, Hohagen F (Hrsg) Therapie psychischer Erkrankungen – State of the art. Urban & Fischer, München, S 261–267Google Scholar
  30. 30.
    Yip P, Chi I, Chiu H, Kwan Chi Wai, Conwell Y, Caine E (2003) A prevalence study of suicide ideation among older adults in Hong Kong SAR. Int J Geriatr Psychiatry 18:1056–1062PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Steinkopff-Verlag 2008

Authors and Affiliations

  • A. Schmidtke
    • 1
  • R. Sell
    • 1
  • C. Löhr
    • 1
  1. 1.Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Universitätsklinikums WürzburgWürzburgGermany

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