Zusammenfassung
Wir berichten über einen 28-jährigen Mann, der leblos in einer öffentlichen Toilette aufgefunden und nach erfolgreicher Reanimation in unsere Klinik gebracht wurde. Die Ursache des Herz-Kreislauf-Stillstandes war bei unauffälligem EKG zunächst unklar. Im CCT konnte eine intrazerebrale Blutung oder ein ausgedehnter Hirninfarkt ausgeschlossen werden. Die Ausweitung der computertomographischen Untersuchung auf die Nasennebenhöhlen zeigten 2 Fremdkörper im Epipharynx. Nach Extraktion konnten die Fremdkörper als Cannabisharzsteine identifiziert werden. Das Drogenscreening war positiv. Nach Polizeiberichten ist es bei Drogenabhängigen üblich, den Nasen-Rachen-Raum als Versteck vor dem polizeilichen Zugriff zu verwenden. In unserem Fall sind die Cannabisharzsteine wohl im Rahmen der Reanimationsbemühungen in den Epipharynx gelangt.
Abstract
A 28-year-old male was brought to our intensive care unit after resuscitation following cardiac arrest. He had been found without a pulse and not breathing on the floor of a public toilet. The cause of the cardiac arrest was initially unknown. The ECG was unremarkable. The computer assisted tomogram (CT) ruled out cerebral hemorrhage or ischemic stroke with a manifest cerebral edema. The CT of the nasal sinus showed swollen tissue and a 12-14 mm extended homogeneous structure at the left side of the epipharynx. After extraction, the structure was identified as a“cannabis stone” wrapped in string. The drug tests (serum and urine) of opiates and benzodiazepines were positive. Mortality caused by drug intoxication is about 23% in Europe. Some police reports in Germany have noted that junkies often use the mouth or nose to hide their drugs from police control. The cardiac arrest of our patient was caused by an overdose of heroin and other drugs. We believe the“cannabis stone” reached its inconvenient hiding place during resuscitation.
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Spinner, T., Strohm, H., Tiefenböck, G. et al. Nichtalltäglicher Befund im CCT bei einem Patienten nach Reanimation bei Polytoxikomanie. Intensivmed 47, 139–141 (2010). https://doi.org/10.1007/s00390-008-0028-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00390-008-0028-6