Intensivmedizin und Notfallmedizin

, Volume 39, Issue 7, pp 595–603 | Cite as

Vergleich minimal invasiver Tracheotomieverfahren (Ciaglia, Griggs, Fantoni, Blue Rhino) bei kardiochirurgischen Patienten

  • A. Goepfert
  • B. Witter
  • P. Gottstein
  • I. C. Ennker
  • J. Ennker
ORIGINALARBEIT

Zusammenfassung

Die minimal invasiven Punktionstracheostomieverfahren (PDT) werden im Vergleich zu den bisher chirurgisch durchgeführten Tracheotomieverfahren mittlerweile zunehmend häufiger angewandt. Ziel dieser Untersuchung war es unterschiedliche PDT anhand eines kardiochirurgischen Patientengutes zu vergleichen. Methodik Von 01/1999–07/2001 wurden im Herzzentrum Lahr/Baden 140PDT durchgeführt. Hiervon wurden 35PDT nach Ciaglia, 35 nach Griggs, 35 nach Fantoni und 35 nach Ciaglia Blue Rhino durchgeführt. Verglichen wurde das Alter der Patienten, die vorbestehende Beatmungsdauer, der Oxygenierungsindex prä- und 8h post-PDT, die Zeitdauer der PDT, die Komplikationen während Durchführung sowie die Infektionsrate des Tracheostomas. Ergebnisse Die Werte wurden als Medianwerte in einer gesonderten Tabelle aufgeführt. Keine PDT-Methode führte zu einer lokalen Infektion oder Mediastinitis. Bei der PDT nach Ciaglia und Griggs kam es je zweimal zu einer lokalen Nachblutung. Bei der PDT nach Fantoni kam es viermal zu Platzierungsproblemen der Trachealkanüle. Bei der Methode nach Ciaglia Blue Rhino trat eine Knorpelfraktur auf. Keine dieser Komplikationen führte zu einer ernsten Gefährdung des Patienten. Die kürzesten OP-Zeiten konnten mit der PDT nach Ciaglia Blue Rhino erzielt werden. Bei allen Methoden ließ sich der Oxygenierungsindex nach 8h verbessern. Schlussfolgerung Bei korrekter technischer Durchführung der jeweiligen PDT stellen die Verfahren ein komplikationsarmes, sicheres und relativ leicht erlernbares Verfahren zur bettseitigen Tracheostomie auch von sternotomierten herzchirurgischen Patienten mit prolongiertem Weaning von Respirator dar. Die jeweilige bestgeeignetste Indikation jeder einzelnen PDT gilt es in größeren prospektiven Studien nachzuweisen.

Schlüsselwörter Minimal invasive Tracheotomie-Verfahren Ciaglia Griggs Fantoni 

Comparison of minimally invasive percutaneous dilatational techniques of tracheostomy

Summary

Objective Minimally invasive percutaneous dilatational techniques of tracheostomy (PDT) are increasingly preferred to conventional surgical methods. Three different and one modify minimally invasive technique for tracheostomy were investigated in cardiosurgical patients. Methods From January 1999 to July 2001 a total of 140PDTs were performed at the Heart Institute Lahr/Baden, 35 each using the techniques of Ciaglia, Griggs, Fantoni and Ciaglia Blue Rhino, respectively. We investigated patient age, duration of previous ventilation, oxygenation index before and eight hours after PDT, operation times, rate of complications and infections. The four groups were comparable as far as risk factors were concerned. Results We found no infections or mediastinitis. In each group we saw two patients with local bleeding aftr the techniques of Ciaglia and Griggs. Using the techniques of Fantoni we had difficulties in placing the cannula in four patients. After using the technique of Ciaglia Blue Rhino we saw one cartilage-fracture. None of these complications endangered the patients at any moment, and conversion to open surgery was not necessary. In all techniques we found an increased oxygenation index eight hours after the procedure. In one patient with Fantoni‘s technique hypoxemia occurred at first change of cannula. Conclusions All four compared percutaneous dilatational techniques of tracheostomy are safe procedures that can be performed easily at the patient‘s bedside with low complication rates. Although these techniques overall can be described as very safe, major problems might arise at first cannula change. These techniques are particularly suitable for cardio-surgical patients with prolonged respiratory weaning early after sternotomy. Which will be the best alternative technique for each indication will have to be investigated in larger prospective studies.

Key words Minimally invasive percutaneous dilatational tracheostomy Ciaglia Griggs Fantoni 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Copyright information

© Steinkopff Verlag 2002

Authors and Affiliations

  • A. Goepfert
    • 1
  • B. Witter
    • 1
  • P. Gottstein
    • 1
  • I. C. Ennker
    • 1
  • J. Ennker
    • 1
  1. 1.Klinik für Herz-, Thorax und Gefäßchirurgie Herzzentrum Lahr/Baden Hohbergweg 2 77933 Lahr, GermanyDE

Personalised recommendations