Advertisement

Neue Entwicklungen in der Lungentransplantation

  • C. AignerEmail author
Hauptreferate: Hauptprogramm der DGP
  • 40 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Lungentransplantation ist die etablierte Behandlung von nichtmalignen Lungenerkrankungen im Endstadium nach Ausschöpfung alternativer chirurgischer und medikamentöser Behandlungen. Ziel der Arbeit ist es, einen Überblick über neue Entwicklungen in einzelnen Bereichen der Lungentransplantation zu geben.

Material und Methode

Eine selektive Literaturrecherche wurde durchgeführt.

Ergebnisse

Die Lungentransplantation ist derzeit in Deutschland durch den Spenderorganmangel limitiert. Maßnahmen zur Verbesserung der Organspende und zur optimalen Ausnutzung der vorhandenen Spenderorgane sind erforderlich. Die Ex-vivo-Lungenperfusion wird zur Reevaluation marginaler Spenderorgan verwendet und hat das Potenzial, als Basis für weitere therapeutische Ansätze zu dienen und den Spenderpool zu erweitern.

Schlussfolgerung

Verfeinerungen der Organallokation, des perioperativen Managements, der Immunsuppression und des Verständnisses der akuten zellulären und humoralen Abstoßung sowie der chronischen Graftdysfunktion tragen zu einer Verbesserung der Langzeitergebnisse nach Lungentransplantation bei.

Schlüsselwörter

Immunsuppressiva Lungenfunktion Perfusion Spenderauswahl Widerspruchslösung 

Current developments in lung transplantation

Abstract

Background

Lung transplantation is the established treatment of benign end-stage pulmonary diseases after failure of alternative surgical and medical treatment options. The aim of this paper is to provide an overview of current developments in selected fields of lung transplantation.

Methods

A selective literature search was conducted.

Results

Lung transplantation in Germany is currently limited by a donor organ shortage. Measures to increase organ donation rates and to optimize the use of available donor organs are required. Ex-vivo lung perfusion, currently mainly used to re-evaluate marginal donor organs, has the potential to increase the available donor pool and to serve as a platform for additional therapies.

Conclusions

Refinements in organ allocation, perioperative management, immunosuppression, and in the understanding of acute cellular and humoral rejection as well as chronic lung allograft dysfunction contributed to improvements in long-term outcome after lung transplantation.

Keywords

Immunosuppressive agents Pulmonary function Perfusion Donor selection Presumed consent 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

C. Aigner gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

The supplement containing this article is not sponsored by industry.

Literatur

  1. 1.
    Gottlieb J, Smits J, Schramm R, Langer F, Buhl R, Witt C, Strueber M, Reichenspurner H (2017) Lung transplantation in Germany since the introduction of the lung allocation score. Dtsch Arztebl Int 114(11):179–185PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  2. 2.
    Khush KK, Cherikh WS, Chambers DC, Goldfarb S, Hayes D Jr., Kucheryavaya AY, Levvey BJ, Meiser B, Rossano JW, Stehlik J, International Society for Heart and Lung Transplantation (2018) The International Thoracic Organ Transplant Registry of the International Society for Heart and Lung Transplantation: thirty-fifth adult heart transplantation report-2018; focus theme: multiorgan transplantation. J Heart Lung Transplant 37(10):1155–1168CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Deutsche Stiftung Organtransplantation (2019) Jahresbericht 2018. DSO, Frankfurt am MainGoogle Scholar
  4. 4.
    International Registry of Organ Donation (2019) Homepage. www.irodat.org. Zugegriffen: 8/2019Google Scholar
  5. 5.
    Aigner C, Winkler G, Jaksch P, Seebacher G, Lang G, Taghavi S, Wisser W, Klepetko W (2005) Extended donor criteria for lung transplantation—a clinical reality. Eur J Cardiothorac Surg 27(5):757–761CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Slama A, Ghanim B, Klikovits T, Scheed A, Hoda MA, Hoetzenecker K, Jaksch P, Matilla J, Taghavi S, Klepetko W, Aigner C (2014) Lobar lung transplantation—is it comparable with standard lung transplantation? Transpl Int 27(9):909–916.  https://doi.org/10.1111/tri.12348 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Cypel M, Yeung JC, Liu M, Anraku M, Chen F, Karolak W, Sato M, Laratta J, Azad S, Madonik M, Chow CW, Chaparro C, Hutcheon M, Singer LG, Slutsky AS, Yasufuku K, de Perrot M, Pierre AF, Waddell TK, Keshavjee S (2011) Normothermic ex vivo lung perfusion in clinical lung transplantation. N Engl J Med 364(15):1431–1440CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Aigner C, Slama A, Hötzenecker K, Scheed A, Urbanek B, Schmid W, Nierscher FJ, Lang G, Klepetko W (2012) Clinical ex vivo lung perfusion—pushing the limits. Am J Transplant 12(7):1839–1847CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Warnecke G, Moradiellos J, Tudorache I, Kühn C, Avsar M, Wiegmann B, Sommer W, Ius F, Kunze C, Gottlieb J, Varela A, Haverich A (2012) Normothermic perfusion of donor lungs for preservation and assessment with the organ care system lung before bilateral transplantation: a pilot study of 12 patients. Lancet 380(9856):1851–1858CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Koch A, Pizanis N, Olbertz C, Abou-Issa O, Taube C, Slama A, Aigner C, Jakob HG, Kamler M (2018) One-year experience with ex vivo lung perfusion: preliminary results from a single center. Int J Artif Organs 41(8):460–466CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Slama A, Schillab L, Barta M, Benedek A, Mitterbauer A, Hoetzenecker K, Taghavi S, Lang G, Matilla J, Ankersmit H, Hager H, Roth G, Klepetko W, Aigner C (2017) Standard donor lung procurement with normothermic ex vivo lung perfusion: a prospective randomized clinical trial. J Heart Lung Transplant 36(7):744–753CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Warnecke G, Van Raemdonck D, Smith MA, Massard G, Kukreja J, Rea F, Loor G, De Robertis F, Nagendran J, Dhital KK, Moradiellos Díez FJ, Knosalla C, Bermudez CA, Tsui S, McCurry K, Wang IW, Deuse T, Lesèche G, Thomas P, Tudorache I, Kühn C, Avsar M, Wiegmann B, Sommer W, Neyrinck A, Schiavon M, Calabrese F, Santelmo N, Olland A, Falcoz PE, Simon AR, Varela A, Madsen JC, Hertz M, Haverich A, Ardehali A (2018) Normothermic ex-vivo preservation with the portable organ care system lung device for bilateral lung transplantation (INSPIRE): a randomised, open-label, non-inferiority, phase 3 study. Lancet Respir Med 6(5):357–367CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Ordies S, Frick AE, Claes S, Schols D, Verleden SE, Van Raemdonck DE, Neyrinck AP, Leuven Lung Transplant Group (2019) Prone positioning during ex vivo lung perfusion influences regional edema accumulation. J Surg Res 239:300–308CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Caldarone L, Mariscal A, Sage A, Khan M, Juvet S, Martinu T, Zamel R, Cypel M, Liu M, Palaniyar N, Keshavjee S (2019) Neutrophil extracellular traps in ex vivo lung perfusion perfusate predict the clinical outcome of lung transplant recipients. Eur Respir J 53(4):1801736CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Galasso M, Feld JJ, Watanabe Y, Pipkin M, Summers C, Ali A, Qaqish R, Chen M, Ribeiro RVP, Ramadan K, Pires L, Bagnato VS, Kurachi C, Cherepanov V, Moonen G, Gazzalle A, Waddell TK, Liu M, Keshavjee S, Wilson BC, Humar A, Cypel M (2019) Inactivating hepatitis C virus in donor lungs using light therapies during normothermic ex vivo lung perfusion. Nat Commun 10(1):481CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Figueiredo C, Carvalho Oliveira M, Chen-Wacker C, Jansson K, Höffler K, Yuzefovych Y, Pogozhykh O, Jin Z, Kühnel M, Jonigk D, Wiegmann B, Sommer W, Haverich A, Warnecke G, Blasczyk R (2019) Immunoengineering of the vascular endothelium to silence MHC expression during normothermic ex vivo lung perfusion. Hum Gene Ther 30(4):485–496CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Eurotransplant International Foundation (2019) Homepage. www.eurotransplant.org. Zugegriffen: 8/2019Google Scholar
  18. 18.
    Aigner C, Wisser W, Taghavi S, Lang G, Jaksch P, Czyzewski D, Klepetko W (2007) Institutional experience with extracorporeal membrane oxygenation in lung transplantation. Eur J Cardiothorac Surg 31(3):468–473CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Ius F, Sommer W, Tudorache I, Avsar M, Siemeni T, Salman J, Molitoris U, Gras C, Juettner B, Puntigam J, Optenhoefel J, Greer M, Schwerk N, Gottlieb J, Welte T, Hoeper MM, Haverich A, Kuehn C, Warnecke G (2016) Five-year experience with intraoperative extracorporeal membrane oxygenation in lung transplantation: indications and midterm results. J Heart Lung Transplant 35(1):49–58CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Machuca TN, Collaud S, Mercier O, Cheung M, Cunningham V, Kim SJ, Azad S, Singer L, Yasufuku K, de Perrot M, Pierre A, McRae K, Waddell TK, Keshavjee S, Cypel M (2015) Outcomes of intraoperative extracorporeal membrane oxygenation versus cardiopulmonary bypass for lung transplantation. J Thorac Cardiovasc Surg 149(4):1152–1157CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Furuya Y, Jayarajan SN, Taghavi S, Cordova FC, Patel N, Shiose A, Leotta E, Criner GJ, Guy TS, Wheatley GH, Kaiser LR, Toyoda Y (2016) The impact of alemtuzumab and basiliximab induction on patient survival and time to bronchiolitis obliterans syndrome in double lung transplantation recipients. Am J Transplant 16(8):2334–2341CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Gottlieb J, Neurohr C, Müller-Quernheim J, Wirtz H, Sill B, Wilkens H, Bessa V, Knosalla C, Porstner M, Capusan C, Strüber M (2019) A randomized trial of everolimus-based quadruple therapy vs standard triple therapy early after lung transplantation. Am J Transplant 19(6):1759–1769CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Jaksch P, Scheed A, Keplinger M, Ernst MB, Dani T, Just U, Nahavandi H, Klepetko W, Knobler R (2012) A prospective interventional study on the use of extracorporeal photopheresis in patients with bronchiolitis obliterans syndrome after lung transplantation. J Heart Lung Transplant 31(9):950–957CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Levine DJ, Glanville AR, Aboyoun C, Belperio J, Benden C, Berry GJ, Hachem R, Hayes D Jr, Neil D, Reinsmoen NL, Snyder LD, Sweet S, Tyan D, Verleden G, Westall G, Yusen RD, Zamora M, Zeevi A (2016) Antibody-mediated rejection of the lung: a consensus report of the international society for heart and lung transplantation. J Heart Lung Transplant 35(4):397–406CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Van Herck A, Verleden SE, Sacreas A, Heigl T, Vanaudenaerde BM, Dupont LJ, Yserbyt J, Verbeken EK, Neyrinck AP, Van Raemdonck D, Verleden GM, Vos R (2019) Validation of a post-transplant chronic lung allograft dysfunction classification system. J Heart Lung Transplant 38(2):166–173CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Smeritschnig B, Jaksch P, Kocher A, Seebacher G, Aigner C, Mazhar S, Klepetko W (2005) Quality of life after lung transplantation: a cross-sectional study. J Heart Lung Transplant 24(4):474–480CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    van Adrichem EJ, Siebelink MJ, Rottier BL, Dilling JM, Kuiken G, van der Schans CP, Verschuuren EA (2015) Tolerance of organ transplant recipients to physical activity during a high-altitude expedition: climbing Mount Kilimanjaro. PLoS ONE 10(11):e142641CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Weber U, Schiefer J, Mühlbacher J, Bernardi MH, Ortner CM, Jaksch P (2018) High altitude trekking after lung transplantation: a prospective study using lung ultrasound to detect comets tails for interstitial pulmonary edema in lung transplant recipients and healthy volunteers. Transpl Int 31(11):1245–1253CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für ThoraxchirurgieUniversitätsmedizin Essen – RuhrlandklinikEssenDeutschland

Personalised recommendations