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Der Pathologe

, Volume 35, Issue 3, pp 283–294 | Cite as

Neuroendokrine Neoplasien des distalen Jejunums und Ileums

  • M. AnlaufEmail author
  • B. Sipos
  • I. Boeck
  • S.E. Baldus
  • S. Heikaus
  • M. Krausch
  • W.T. Knoefel
  • N. Begum
  • P. Goretzki
  • M. Schott
  • C.J. Auernhammer
  • B. Cremer
  • A. Rinke
  • S. Ezziddin
  • C. Fottner
  • G. Pöpperl
  • H. Lahner
  • D. Hörsch
  • H.E. Gabbert
  • P. Komminoth
  • A. Perren
  • G. Klöppel
  • B. Wiedenmann
  • M. Pavel
  • U. Pape
CME Zertifizierte Fortbildung

Zusammenfassung

Neuroendokrine Neoplasien (NEN) des distalen Jejunums und Ileums leiten sich von den serotoninproduzierenden enterochromaffinen Zellen (EC-Zellen) ab. Aufgrund ihrer niedrigen proliferativen Aktivität und ihres infiltrativen Wachstums werden sie klinisch häufig in einem fortgeschrittenen metastasierten Tumorstadium diagnostiziert. Die Biologie dieser Tumoren unterscheidet sich grundlegend von NEN anderer Lokalisation. Für eine Vereinheitlichung und Verbesserung der Diagnose und Therapie wurden die Leitlinien für die Diagnostik und das klinische Management von jejunoilealen NEN sowie für das Management von Patienten mit hepatisch und fernmetastasierten NEN durch die European Neuroendocrine Tumor Society (ENETS) im Jahre 2012 überarbeitet. Die folgende Übersicht konzentriert sich auf die für die Pathologie besonders relevanten Sachverhalte und deren Einbettung in das klinische Management.

Schlüsselwörter

Neubildungen Neoplasiegrading Leitlinien Serotonin Somatostatinrezeptoren 

Neuroendocrine neoplasms of the distal jejunum and ileum

Abstract

Neuroendocrine neoplasms (NEN) of the distal jejunum and ileum derive from serotonin-producing enterochromaffin (EC) cells. Due to their low proliferation rate and their infiltrative growth, they are often discovered at an advanced disease stage when metastasis has already occurred. The biology of these tumours is different from other NEN of the digestive tract. In order to standardise and improve diagnosis and therapy, the guidelines for the diagnosis and clinical management of jejuno–ileal NEN as well as for the management of patients with liver and other distant metastases from NEN were revised by the European Neuroendocrine Tumour Society (ENETS) in 2012. This review focuses on aspects relevant for surgical pathology.

Keywords

Neoplasms  Neoplasm grading Guidelines Serotonin Somatostatin receptors 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Anlauf, B. Sipos, I. Boeck, S. E. Baldus, S. Heikaus, M. Krausch, W. T. Knoefel, N. Begum, P. Goretzki, M. Schott, C. J. Auernhammer, B. Cremer, A. Rinke, S. Ezziddin, C. Fottner, G. Pöpperl, H. Lahner, D. Hörsch, H. E. Gabbert, P. Komminoth, A. Perren, G. Klöppel, B. Wiedenmann, M. Pavel und U. Pape geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Pape UF, Perren A, Niederle B, Gross D et al (2012) ENETS Consensus Guidelines for the management of patients with neuroendocrine neoplasms from the jejuno-ileum and the appendix including goblet cell carcinomas. Neuroendocrinology 95:135–156PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Pavel M, Baudin E, Couvelard A, Krenning E et al (2012) ENETS Consensus Guidelines for the management of patients with liver and other distant metastases from neuroendocrine neoplasms of foregut, midgut, hindgut, and unknown primary. Neuroendocrinology 95:157–176PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Salazar R, Wiedenmann B, Rindi G et al (2012) ENETS Consensus Guidelines for the Management of Patients with Digestive Neuroendocrine Tumors: an update. Neuroendocrinology 95:71–73PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Rindi G, Arnold R, Bosman FT et al (2010) Nomenclature and classification of Neuroendocrine neoplasms of the digestive system. In: Bosman FT, Carneiro F, Hruban RH, Theise ND (Hrsg) WHO classification of tumors of the digestive system. IARC, Lyon, S 13–14Google Scholar
  5. 5.
    Capella C, Arnold R, Klimstra DS et al (2010) Neuroendocrine neoplasms of the small intestine. In: Bosman FT, Carneiro F, Hruban RH, Theise ND (Hrsg) WHO classification of tumors of the digestive system. IARC, Lyon, S 102–107Google Scholar
  6. 6.
    Sobin LH, Gospodarowicz MK, Wittekind C (Hrsg) (2009) TNM classification of malignant tumours, 7. Aufl. WileyGoogle Scholar
  7. 7.
    Klöppel G, Couvelard A, Perren A et al (2009) ENETS Consensus Guidelines for the Standards of Care in Neuroendocrine Tumors: towards a standardized approach to the diagnosis of gastroenteropancreatic neuroendocrine tumors and their prognostic stratification. Neuroendocrinology 90:162–166PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Delle Fave G, Kwekkeboom DJ, Van Cutsem E et al (2012) ENETS Consensus Guidelines for the management of patients with gastroduodenal neoplasms. Neuroendocrinology 95:74–87CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    O’Toole D, Grossman A, Gross D et al (2009) ENETS Consensus Guidelines for the Standards of Care in Neuroendocrine Tumors: biochemical markers. Neuroendocrinology 90:194–202CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Garcia-Carbonero R, Capdevila J, Crespo-Herrero G et al (2010) Incidence, patterns of care and prognostic factors for outcome of gastroenteropancreatic neuroendocrine tumors (GEP-NETs): results from the National Cancer Registry of Spain (RGETNE). Ann Oncol 21:1794–803PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Scarpa A, Mantovani W, Capelli P et al (2010) Pancreatic endocrine tumors: improved TNM staging and histopathological grading permit a clinically efficient prognostic stratification of patients. Mod Pathol 23:824–833PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Jann H, Roll S, Couvelard A, Hentic O et al (2011) Neuroendocrine tumors of midgut and hindgut origin: tumor-node-metastasis classification determines clinical outcome. Cancer 117:3332–3341PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Rindi G, Klöppel G, Alhman H et al (2006) TNM staging of foregut (neuro)endocrine tumors: a consensus proposal including a grading system. Virchows Arch 449:395–401PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Rindi G, Klöppel G, Couvelard A et al (2007) European Neuroendocrine Tumor Society. TNM staging of midgut and hindgut (neuro) endocrine tumors: a consensus proposal including a grading system. Virchows Arch 451:757–762PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Kwekkeboom DJ, Krenning EP, Scheidhauer K et al (2009) ENETS Consensus Guidelines for the Standards of Care in Neuroendocrine Tumors: somatostatin receptor imaging with (111)In-pentetreotide. Neuroendocrinology 90:184–189PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Adams S, Baum RP, Hertel A, Schumm-Dräger PM et al (1998) Metabolic(PET) and receptor (SPET) imaging of well- and less well-differentiated tumours: comparison with the expression of the Ki-67 antigen. Nucl Med Commun 19:641–647PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Rinke A, Müller HH, Schade-Brittinger C, Klose KJ et al (2009) Placebo-controlled, double-blind, prospective, randomized study on the effect of octreotide LAR in the control of tumor growth in patients with metastatic neuroendocrine midgut tumors: a report from the PROMID Study Group. J Clin Oncol 27:4656–4663PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Yao JC, Hassan M, Phan A et al (2008) One hundred years after „carcinoid“: epidemiology of and prognostic factors for neuroendocrine tumors in 35,825 cases in the United States. J Clin Oncol 26:3063–3072PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Burke AP, Thomas RM, Elsayed AM et al (1997) Carcinoids of the jejunum and ileum: an immunohistochemical and clinicopathologic study of 167 cases. Cancer 79:1086–1093PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Jensen RT, Cadiot G, Brandi ML et al (2012) ENETS Consensus Guidelines for the management of patients with digestive neuroendocrine neoplasms: functional pancreatic endocrine tumor syndromes. Neuroendocrinology 95:98–119PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Fischer T, Doll C, Jacobs S et al (2008) Reassessment of sst2 somatostatin receptor expression in human normal and neoplastic tissues using the novel rabbit monoclonal antibody UMB-1. J Clin Endocrinol Metab 93:4519–4524PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Miederer M, Seidl S, Buck A et al (2009) Correlation of immunohistopathological expression of somatostatin receptor 2 with standardised uptake values in 68Ga-DOTATOC PET/CT. Eur J Nucl Med Mol Imaging 36:48–52PubMedCrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Körner M, Waser B, Schonbrunn A et al (2012) Somatostatin receptor subtype 2A immunohistochemistry using a new monoclonal antibody selects tumors suitable for in vivo somatostatin receptor targeting. Am J Surg Pathol 36:242–252PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Kaemmerer D, Peter L, Lupp A et al (2011) Molecular imaging with 68Ga-SSTR PET/CT and correlation to immunohistochemistry of somatostatin receptors in neuroendocrine tumours. Eur J Nucl Med Mol Imaging 38:1659–1668PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Begum N, Maasberg S, Plöckinger U et al (2012) Neuroendocrine Tumours of the GI Tract – Data from the German NET Registry. Zentralbl Chir (Epub ahead of print)Google Scholar
  26. 26.
    Schmitt AM, Riniker F, Anlauf M et al (2008) Islet 1 (Isl1) expression is a reliable marker for pancreatic endocrine tumors and their metastases. Am J Surg Pathol 32:420–425PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2014

Authors and Affiliations

  • M. Anlauf
    • 1
    • 2
    Email author
  • B. Sipos
    • 3
  • I. Boeck
    • 1
    • 2
  • S.E. Baldus
    • 1
    • 4
  • S. Heikaus
    • 1
    • 5
  • M. Krausch
    • 6
  • W.T. Knoefel
    • 6
  • N. Begum
    • 7
  • P. Goretzki
    • 8
  • M. Schott
    • 9
  • C.J. Auernhammer
    • 10
  • B. Cremer
    • 11
  • A. Rinke
    • 12
  • S. Ezziddin
    • 13
  • C. Fottner
    • 14
  • G. Pöpperl
    • 15
  • H. Lahner
    • 16
  • D. Hörsch
    • 17
  • H.E. Gabbert
    • 1
  • P. Komminoth
    • 18
  • A. Perren
    • 19
  • G. Klöppel
    • 20
  • B. Wiedenmann
    • 21
  • M. Pavel
    • 21
  • U. Pape
    • 21
  1. 1.Institut für Pathologie, Sektion für Neuroendokrine Neoplasien, Endokrines Tumorzentrum und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum DüsseldorfDüsseldorfDeutschland
  2. 2.Überregionale Gemeinschaftspraxis Gießen/Limburg/Wetzlar, Institut für Pathologie und ZytologieSt. Vincenz Krankenhaus LimburgLimburgDeutschland
  3. 3.Institut für Allgemeine Pathologie und NeuropathologieUniversitätsklinikum TübingenTübingenDeutschland
  4. 4.Institut für Pathologie, Zytologie und MolekularpathologieBergisch GladbachDeutschland
  5. 5.Zentrum für Pathologie, Essen-Mitte EssenDeutschland
  6. 6.Klinik für Allgemein-, Viszeral und Kinderchirurgie, Endokrines Tumorzentrum und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum DüsseldorfDüsseldorfDeutschland
  7. 7.Klinik für Chirurgie und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus LübeckLübeckDeutschland
  8. 8.GEP-NET-Zentrum und Deutsches NET-RegisterChirurgische KlinikNeussDeutschland
  9. 9.Klinik für Endokrinologie und Diabetologie, Funktionsbereich Endokrinologie, Endokrines Tumorzentrum und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum DüsseldorfDüsseldorfDeutschland
  10. 10.Medizinische Poliklinik II, Interdisziplinäres Zentrum für Neuroendokrine Tumoren des GEP, ENETS-Exzellenzzentrum und Deutsches NET-RegisterLMU MünchenMünchenDeutschland
  11. 11.Klinik I für Innere Medizin und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum KölnKölnDeutschland
  12. 12.Klinik für Gastroenterologie und Endokrinologie, ENETS-Exzellenzzentrum und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum MarburgMarburgDeutschland
  13. 13.Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum BonnBonnDeutschland
  14. 14.I. Medizinische Klinik und Poliklinik, Schwerpunkt für Endokrinologie und Stoffwechselerkrankungen, ENETS-Exzellenzzentrum und Deutsches NET-RegisterUniversitätsklinikum MainzMainzDeutschland
  15. 15.Klinik für Nuklearmedizin und Deutsches NET-RegisterKlinikum StuttgartStuttgartDeutschland
  16. 16.Klinik für Endokrinologie und StoffwechselerkrankungenUniklinik EssenEssenDeutschland
  17. 17.Klinik für Innere Medizin, Gastroenterologie, Endokrinologie und Onkologie, Zentrum für Neuorendokrine Tumoren, ENETS-Exzellenzzentrum und Deutsches NET-RegisterZentralklinik Bad BerkaBad BerkaDeutschland
  18. 18.Institut für PathologieTriemli SpitalZürichDeutschland
  19. 19.Institut für PathologieUniversität BernBernSchweiz
  20. 20.Institut für Pathologie, Konsultationszentrum für Pankreas und Neuroendokrine Tumoren und Deutsches NET-RegisterTechnische Universität MünchenMünchenDeutschland
  21. 21.Klinik für Gastroenterologie und Hepatologie, ENETS-Exzellenzzentrum und Deutsches NET-RegisterCharité BerlinBerlinDeutschland

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