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Der Pathologe

, Volume 25, Issue 3, pp 171–177 | Cite as

Das anorektale Melanom

Eine seltene und hochmaligne Tumorentität des Analkanals
  • B. M. HelmkeEmail author
  • H. F. Otto
Übersichten

Zusammenfassung

Die den mukosalen Melanomen zugeordneten anorektalen Melanome (AM) stellen eine äußerst kleine Gruppe maligner Melanome unklarer Ätiologie und infauster Prognose dar. Eine direkte UV-Belastung ist bei AM nur schwer vorstellbar. Ob eine virale Genese durch die Infektion mit humanen Papillomviren auch bei AM eine Rolle spielt, ist derzeit noch unklar. Neuere Untersuchungen weisen auf eine Änderung der Epidemiologie AM mit bimodaler Altersverteilung hin. AM können als Hämorrhoidalknoten fehlinterpretiert werden und dadurch den Beginn einer onkologischen Therapie verzögern. Diagnostisch hilfreiche immunhistologische Marker sind das S-100-Protein, HMB-45, Melan A sowie MiTF (Mikrophthalmia-Transkriptionsfaktor). Die Behandlung AM besteht nach Möglichkeit aus einer lokalen Tumorexzision bzw. abdominoperinealen Rektumamputation mit optionaler inguinaler Lymphknotendissektion und anschließender Chemo- und Immuntherapie. Die insgesamt schlechte Prognose der AM mit Fünfjahresüberlebensraten zwischen knapp 5 bis 22% steht in direktem Zusammenhang mit der häufig beträchtlichen Tumorgröße und Infiltrationstiefe zum Zeitpunkt der Erstdiagnose.

Schlüsselwörter

Anorektale Melanome  Immunhistologie Therapie Prognose Epidemiologie 

Anorectal melanoma

A rare and highly malignant tumor entity of the anal canal

Abstract

Anorectal melanomas represent a very small group of mucosal melanoma with unknown etiology and poor prognosis. In view of their location, a history of sun exposure is not likely to have had an impact on their development.

Recent epidemiologic data indicate a bimodal age distribution. To date there is no information whether an infection with the human papilloma virus plays a role in the tumorigenesis of anorectal melanoma. The lesions can be misdiagnosed as hemorrhoids on clinical examination. On histological examination amelanotic types have been misdiagnosed as lymphoma, sarcoma,and undifferentiated carcinoma. Useful immunohistochemical markers are S 100 protein, HMB-45, Melan A, and MiTF (microphthalmia-transcription-factor). Therapy includes local excision or abdominoperineal resection followed by optional inguinal and parailiac lymph node dissection, and consecutive chemo- and immunotherapy. The poor long-term prognosis of anorectal melanomas correlates with their advanced tumor size and depth of infiltration at diagnosis. The overall 5-year survival rates range between <5 and 22% in different series.

Keywords

Anorectal melanoma Immunohistochemical markers Therapy Prognosis Epidemiology 

Literatur

  1. 1.
    Bansal M, Fenoglio CM, Robboy SJ, King DW (1984) Are metaplasias in colorectal adenomas truly metaplasias? Am J Pathol 115:253–65PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Batsakis JG, Suarez P (2000) Mucosal melanomas: a review. Adv Anat Pathol 7:167–80PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Ben-Izhak O, Levy R, Weill S et al. (1997) Anorectal malignant melanoma. Cancer 79:18–25CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Ben-Izhak O, Bar-Chana M, Sussman L et al. (2002) Ki67 Antigen and PCNA proliferation markers predict survival in anorectal malignant melanoma. Histopathology 41:519–525PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Cagir B, Whiteford MH, Topham A et al. (1999) Changing epidemiology of anorectal melanoma. Dis Colon Rectum 42:1203–1208PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Chang Y, Cesarman E, Pessin MS et al. (1994) Identification of herpesvirus-like DNA sequences in AIDS-associated Kaposi's sarcoma. Science 266:1865–1869PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Clemmensen OJ, Fenger C (1991) Melanocytes in the anal canal epithelium. Histopathology 18:237–241PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Cooper Philip H, Mills SE, Allen Jr SM (1982) Malignant melanoma of the anus. Dis Colon Rectum 25:693–703Google Scholar
  9. 9.
    Fenger C, Frisch M, Marti Mc, Parc R (2000) Tumours of the anal canal. WHO Classification of Tumours of the Digestive System. IARC, Lyon, pp 145–155Google Scholar
  10. 10.
    Fukui R, Hata F, Yasoshima T et al. (2002) Malignant melanoma of the rectum: report of four cases. Surg Today 32:555–558CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Goldman S, Glimelius B, Pahlman L (1990) Anorectal malignant melanoma in Sweden. Dis Colon Rectum 33:874–877PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Gupta R, Sharma SC, Bose SM (2000) Adjuvant interstitial brachytherapy in a case of anorectal melanoma. Trop Gastroenterol 21:86–87PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Helmke BM, Deichmann M, Otto HF (2001) Anorectal melanomas do not harbour the Kaposi sarcoma-associated human herpesvirus type 8 DNA. J Med Virol 64:47–50CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Helmke BM, Helmchen BM, Otto HF, Gassler N (in Vorbereitung) Immunophenotypic analysis of anorectal melanomaGoogle Scholar
  15. 15.
    Ishii S, Han S, Shiiba K et al. (2001) Allelic loss of the NF1 gene in anal malignant melanoma in a patient with neurofibromatosis type 1. Int J Clin Oncol 6:201–204PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Koksal N, Muftuoglu T, Gunerhan Y, Uskent N (2000) Complete remission of the liver metastases of anorectal malignant melanoma with regional chemotherapy: a case report. Hepatogastroenterol 47:612–614Google Scholar
  17. 17.
    Miller BJ, Rutherford LF, McLeod GR, Cohen JR (1997) Where the sun never shines: anorectal melanoma. Aust N Z J Surg 67:846–848PubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Moore (1857) Recurrent melanosis of the rectum, after previous removal from the verge of the anus, in a man aged sixty-five. Lancet I:290Google Scholar
  19. 19.
    Nagel K, Ghussen F, Günther M (1986) Das maligne Melanom des Anorektums. Dtsch Med Wochenschr 111:337–341Google Scholar
  20. 20.
    Nast-Kolb D, Landthaler M, Schweiberer L, Braun-Falco O (1985) Anorectale maligne Melanome: Bericht von 7 eigenen Fällen und 374 Fällen aus der Literatur. Chirurg 56:100–104PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Roumen RM (1996) Anorectal melanoma in the Netherlands: a report of 63 patients. Eur J Surg Oncol 22:598–601PubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Schmoeckel Ch, Kaviani K, Braun-Falco O (1980) Der prognostische Index beim malignen Melanom. Pathologe 1:71–78PubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Schwandner GK, Betzler M, Götze V (1984) Das Melanom im Anorectum. Chirurg 55:168–170PubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Scott N, Jackson P, Al-Jaberi T et al. (1995) Total mesorectal excision and local recurrence: a study of tumour spread in the mesorectum distal to rectal cancer. Br J Surg 82:1031–1033Google Scholar
  25. 25.
    Sutherland CM, Chmiel JS, Henson DE, Winchester DP (1994) Patient characteristics, methods of diagnosis, and treatment of mucous membrane melanoma in the United States of America. J Am Coll Surg 179:561–566PubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Thibault C, Sagar P, Nivatvongs S et al. (1997) Anorectal melanoma—an incurable disease? Dis Colon Rectum 40:661–668PubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Ulmer A, Metzger S, Fierlbeck G (2002) Successful palliation of stenosing anorectal melanoma by intratumoral injections with natural interferon-beta. Melanoma Res 12:395–398CrossRefPubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Vorpahl U, Jäger E, Schmidbauer U, Henneking K (1996) Die Wertigkeit der Leistendissektion beim anorektalen Melanom. Zentrabl Chir 121:483–486Google Scholar
  29. 29.
    Wanebo HJ, Woodruff JM, Farr GH, Quan SH (1981) Anorectal melanoma. Cancer 47:1891–900Google Scholar
  30. 30.
    Weinstock MA (1993) Epidemiology and prognosis of anorectal melanoma. Gastroenterology 104:174–178PubMedGoogle Scholar
  31. 31.
    Werdin C, Limas C, Knodell RG (1988) Primary malignant melanoma of the rectum. Cancer 61:1364–1370PubMedGoogle Scholar
  32. 32.
    Whooley BP, Shaw P, Astrow AB et al. (1997) Long-term survival after locally aggressive anorectal melanoma. Am Surg 64:245–251Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2003

Authors and Affiliations

  1. 1.Pathologisches InstitutUniversität Heidelberg
  2. 2.Pathologisches Institut der UniversitätHeidelberg

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