Advertisement

Informatik-Spektrum

, Volume 39, Issue 1, pp 30–37 | Cite as

Virtual Reality und Augmented Reality (VR/AR)

Auf dem Weg von der Nische zum Massenmarkt
  • Ralf DörnerEmail author
  • Wolfgang Broll
  • Paul Grimm
  • Bernhard Jung
HAUPTBEITRAG VIRTUAL REALITY UND AUGMENTED REALITY (VR/AR)

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. 1.
    Avegant Homepage (2014) http://www.avegant.com/, last access: 15.4.2014Google Scholar
  2. 2.
    Azuma R (1997) A Survey of augmented reality. Presence-Teleop Virt 6(4):355–385CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Brown LD, Hua H (2006) Magic Lenses for augmented virtual environments. IEEE Comput Graph 26(4):64–73CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Café Alpha (2014) http://cafealpha.blogger.de/?day=20100327, last access: 15.4.2014Google Scholar
  5. 5.
    Dörner R, Broll W, Grimm P, Jung B (2014) Virtual und Augmented Reality – Grundlagen und Methoden der Virtuellen und Augmentierten Realität. Springer, Berlin HeidelbergGoogle Scholar
  6. 6.
    Guizzo E (2014) CyberWalk: Giant Omni-Directional Treadmill To Explore Virtual Worlds. http://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/robotics-software/cyberwalk-giant-omnidirectional-treadmill-to-explore-virtual-worlds, last access: 15.4.2014Google Scholar
  7. 7.
    Febretti A, Nishimoto A, Thigpen T, Talandis J, Long L, Pirtle JD, Peterka T, Verlo A, Brown M, Plepys D, Sandin D, Renambot L, Johnson A, Leigh J, CAVE2 (2013) A Hybrid Reality Environment for Immersive Simulation and Information Analysis. Proceedings of IS&T/SPIE Electronic Imaging, The Engineering Reality of Virtual Reality 2013, San Francisco, CA, 2. Apr. 2014Google Scholar
  8. 8.
    Feiner S, MacIntyre B, Hoellerer T, and Webster A (1997) A touring machine: Prototyping 3D mobile augmented reality systems for exploring the urban environment. Proc. ISWC ’97 (Int. Symp. on Wearable Computers), Cambridge, MA, 13–14 October, pp 74–81Google Scholar
  9. 9.
    Heinz M (2013) Kalibrierverfahren und optimierte Bildverarbeitung für Multiprojektorsysteme. Dissertation, TU Chemnitz, Fakultät für InfromatikGoogle Scholar
  10. 10.
    Leap Motion Homepage (2014) https://www.leapmotion.com/, last access: 15.4.2014Google Scholar
  11. 11.
    Milgram P, Takemura H, Utsumi A, Kishino F (1994) Augmented Reality: A Class of Displays in the Reality – Virtuality Continuum. Proc SPIE 2351:282–292CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    PrioVR Homepage (2014) http://www.priovr.com, last access: 15.4.2014Google Scholar
  13. 13.
    Thalmiclabs Homepage (2014) https://www.thalmic.com/en/myo/, last access: 15.4.2014Google Scholar
  14. 14.
    Virtuix Homepage (2014) http://www.virtuix.com/, last access: 15.4.2014Google Scholar
  15. 15.
    Virtusphere Homepage (2014) http://www.virtusphere.com/, last access: 15.4.2014Google Scholar
  16. 16.
    VR Atlas (2014) http://www.vdc-fellbach.de/wissen/atlas-virtual-reality-installationen, letzter Zugriff: 15.4.2014Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2014

Authors and Affiliations

  • Ralf Dörner
    • 1
    Email author
  • Wolfgang Broll
    • 2
  • Paul Grimm
    • 3
  • Bernhard Jung
    • 4
  1. 1.FB Design, Informatik, MedienHS RheinMainWiesbadenDeutschland
  2. 2.Fakultät für Informatik und Automatisierung/Fakultät für Wirtschaftswissenschaften und MedienTU IlmenauIlmenauDeutschland
  3. 3.FB Angewandte InformatikHS FuldaFuldaDeutschland
  4. 4.Fakultät für Mathematik und InformatikTU Bergakademie FreibergFreibergDeutschland

Personalised recommendations