Advertisement

Dialektisch-Behaviorale Therapie bei Männern mit Borderline-Persönlichkeitsstörung

Wirksamkeit, Response- und Remissionsraten
  • Carsten SpitzerEmail author
  • Michael Armbrust
  • Tim Aalderink
  • Kathrin Dreyße
  • Oliver Masuhr
  • Ulrich Jaeger
  • Sebastian Euler
Originalien
  • 52 Downloads

Zusammenfassung

Die Dialektisch-Behaviorale Therapie (DBT) ist die am besten empirisch abgesicherte störungsspezifische Psychotherapie für Patienten mit einer Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPS). Auch ihre Anwendung im stationären Rahmen hat sich in kontrollierten und naturalistischen Studien als wirksam erwiesen. Ein Großteil der Studien inkludiert jedoch ausschließlich Frauen, sodass unklar bleibt, ob die Wirksamkeit der DBT auch für Männer mit einer BPS gilt. In der vorliegenden naturalistischen Psychotherapiestudie wurden daher 79 Männer und 366 Frauen, die eine stationäre DBT beendeten, mithilfe verschiedener Selbstbeurteilungsverfahren zur Borderline-spezifischen (Borderline Symptom Liste; BSL) und allgemeinen Psychopathologie (Brief Symptom Inventory; BSI) untersucht und hinsichtlich der Veränderungen der Aufnahme- und Entlassungswerte verglichen. Die Wirksamkeit der DBT unterschied sich nicht zwischen Männern und Frauen und die korrespondierenden Effektstärken lagen durchgängig im niedrigen bis mittleren Bereich. Gemessen an der BPS-spezifischen Pathologie sprachen 56,4 % aller Patienten auf die Behandlung an, und 12,8 % remittierten in dem Sinne, dass ihre Werte am Ende der Therapie im funktionalen Bereich lagen. Weder für die allgemeine noch für die Borderline-spezifische Psychopathologie fanden sich Geschlechtsunterschiede bei den Response- und Remissionsraten. Die Studie liefert erste empirische Evidenz dafür, dass Männer mit einer BPS von einer stationären DBT in ähnlicher Weise profitieren wie Frauen.

Schlüsselwörter

Stationäre Therapie Psychopathologie Geschlechtsfaktoren Selbstbeurteilung Psychotherapie 

Dialectical behavior therapy for men with borderline personality disorder

Effectiveness, response and remission rates

Abstract

Dialectical behavior therapy (DBT) is the best empirically validated disorder-specific psychotherapy for patients with borderline personality disorder (BPD). The efficacy and effectiveness of the inpatient application has been demonstrated in controlled and naturalistic studies; however, the majority of studies included exclusively women, so that it remains to be determined whether inpatient DBT is also effective for men with BPD. Thus, in this naturalistic psychotherapy study 79 men and 366 women who completed an inpatient DBT were investigated using several self-report measures on BPD-specific (borderline symptom list, BSL) and general psychopathology (brief symptom inventory, BSI) and compared with respect to the changes from admission to discharge. There were no gender differences in the effectiveness of the DBT and the corresponding effect sizes ranged in the magnitude of low to moderate. Looking at the BPD-specific symptoms, 56.4% of all patients responded to the therapy and 12.8% reached remission, i.e. the discharge values were in the functional range. Again, there were no gender differences with respect to response and remission looking at the general and borderline-specific psychopathologies. The results of this study provide preliminary empirical evidence that men with BPD benefit from an inpatient DBT in a similar manner to women.

Keywords

Inpatients Psychopathology Sex factors Self report Psychotherapy 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

C. Spitzer, M. Armbrust, T. Aalderink, K. Dreyße, O. Masuhr, U. Jaeger und S. Euler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Die Studie wurde von der Ethikkommission der Universität zu Lübeck genehmigt (AZ 11-178A) und unter Einhaltung der aktuellen Fassung der Deklaration von Helsinki sowie den Regeln von „Good Clinical Practice“ durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Literatur

  1. Barnicott K, Katsakou C, Marougka S, Priebe S (2011) Treatment completion in psychotherapy for borderline personality disorder—a systematic review and meta-analysis. Acta Psychiatr Scand 123:327–338CrossRefGoogle Scholar
  2. Bloom JM, Woodward EN, Susmaras T, Pantalone DW (2012) Use of dialectical behavior therapy in inpatient treatment of borderline personality disorder: a systematic review. Psychiatr Serv 63:881–888CrossRefGoogle Scholar
  3. Bohus M, Haaf B, Simms T, Limberger MF, Schmahl C, Unckel C, Lieb K, Linehan MM (2004) Effectiveness of inpatient dialectical behavioral therapy for borderline personality disorder: a controlled trial. Behav Res Ther 42:487–499CrossRefGoogle Scholar
  4. Bohus M, Haaf B, Stiglmayr C, Pohl U, Böhme R, Linehan M (2000) Evaluation of inpatient dialectical-behavioral therapy for borderline personality disorder—a prospective study. Behav Res Ther 38:875–887CrossRefGoogle Scholar
  5. Bohus M, Limberger MF, Frank U, Sender I, Gratwohl T, Stieglitz RD (2001) Entwicklung der Borderline-Symptom-Liste. Psychother Psychosom Med Psychol 51:201–211CrossRefGoogle Scholar
  6. Bohus M, Limberger MF, Frank U, Chapman AL, Kühler T, Stieglitz RD (2007) Psychometric properties of the Borderline Symptom List (BSL). Psychopathology 40:126–132CrossRefGoogle Scholar
  7. Van Breukelen GJP (2013) ANCOVA versus CHANGE from baseline in nonrandomized studies: the difference. Multivariate Behav Res 48:895–922CrossRefGoogle Scholar
  8. Bullinger M, Kirchberger I (1998) SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand. Hogrefe, GöttingenGoogle Scholar
  9. Burmeister K, Höschel K, von Auer AK, Reiske S, Schweiger U, Sipos V, Philipsen A, Priebe K, Bohus M (2014) Dialektisch Behaviorale Therapie – Weiterentwicklungen und empirische Evidenz. Psychiatr Prax 41:242–249CrossRefGoogle Scholar
  10. Choi-Kain LW, Finch EF, Masland SR, Jenkins JA, Unruh BT (2017) What works in the treatment of borderline personality disorder. Curr Behav Neurosci Rep 4:21–30CrossRefGoogle Scholar
  11. Cristea IA, Gentili C, Cotet CD, Palomba D, Barbui C, Cuijpers P (2017) Efficacy of psychotherapies for borderline personality disorder: a systematic review and meta-analysis. JAMA Psychiatry 74:319–328CrossRefGoogle Scholar
  12. Euler S, Stalujanis E, Spitzer C (2018) Aktueller Stand der Psychotherapie von Persönlichkeitsstörungen. Z Psychiatr Psychol Psychother 66:95–105Google Scholar
  13. Fassbinder E, Rudolf S, Bussiek A, Kröger C, Arnold R, Greggersen W, Hüppe M, Sipos V, Schweiger U (2007) Effektivität der dialektiscshen Verhaltenstherapie bei Patienten mit einer Borderline-Persönlichkeitsstörung im Langzeitverlauf – eine 30-Monats-Katamnese nach stationärer Behandlung. Psychother Psychosom Med Psychol 57:161–169CrossRefGoogle Scholar
  14. Franke GH (2000) Brief Symptom Inventory von L.R. Derogatis (Kurzform der SCL-90-R) – deutsche Version. Weinheim, BeltzGoogle Scholar
  15. Gratz KL, Dixon-Gordon KL, Tull MT (2014) Predictors of treatment response to an adjunctive emotion regulation group therapy for deliberate self-harm among women with borderline personality disorder. Personal Disord 5:97–107CrossRefGoogle Scholar
  16. Heider J, Fleck A, Peteler C, Anker S, Lieb S, Behrens M, Schräder A, In-Albon T, Bünger M (2017) Dialektisch-Behaviorale Therapie für männliche Jugendliche mit Symptomen einer Borderline-Persönlichkeitsstörung. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr 66:104–120CrossRefGoogle Scholar
  17. Jacobson NS, Truax P (1991) Clinical significance: a statistical approach to define mean-ingful change in psychotherapy research. J Consult Clin Psychol 59:12–19CrossRefGoogle Scholar
  18. Kleindienst N, Limberger MF, Ebner-Priemer UW, Keibel-Mauchnik J, Dyer A, Berger M, Schmahl C, Bohus M (2011) Dissociation predicts poor response to dialectial behavioral therapy in female patients with borderline personality disorder. J Pers Disord 25:432–447CrossRefGoogle Scholar
  19. Kliem S, Kröger C, Kosfelder J (2010) Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder: a meta-analysis using mixed-effects modeling. J Consult Clin Psychol 78:936–951CrossRefGoogle Scholar
  20. Koons CR, Robins CJ, Tweed JL, Lynch TR, Gonzalez AM, Morse JQ, Bishop GK, Butterfield MI, Bastian LA (2001) Efficacy of dialectical behaviour therapy in women veterans with borderline personality disorder: a randomized controlled trial. Behav Ther 32:371–390CrossRefGoogle Scholar
  21. Kröger C, Harbeck S, Armbrust M, Kliem S (2013) Effectiveness, response, and dropout of dialectical behavior therapy for borderline personality disorder in an inpatient setting. Behav Res Ther 51:411–416CrossRefGoogle Scholar
  22. Kröger C, Schweiger U, Sipos V, Arnold R, Kahl KG, Schunert T, Rudolf S, Reinecker H (2006) Effectiveness of dialectical behaviour therapy for borderline personality disorder in an inpatient setting. Behav Res Ther 44:1211–1217CrossRefGoogle Scholar
  23. Linehan MM (1987) Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder. Theory and method. Bull Menninger Clin 51:261–276PubMedGoogle Scholar
  24. Linehan MM, Camper P, Chiles JA, Strosahl K, Shearin E (1987) Interpersonal problem solving and parasuicide. Cognit Ther Res 11(1):1–12CrossRefGoogle Scholar
  25. Linehan MM (1991) Cognitive-behavioral treatment of chronically parasuicidal borderline patients. Arch Gen Psych 48(12):1060CrossRefGoogle Scholar
  26. Linehan MM, Armstrong HE, Suarez A, Allmon D, Heard HL (1991) Cognitive-behavioral treatment of chronically parasuicidal borderline patients. Arch Gen Psych 48:1060–1064CrossRefGoogle Scholar
  27. Linehan MM (1996) Dialektisch-Behaviorale Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung. CIP-Medien, MünchenGoogle Scholar
  28. Linehan MM, Comtois KA, Murray AM, Brown MZ, Gallop RJ, Heard HL, Korslund KE, Tutek DA, Reynolds SK, Lindenboim N (2006) Two-year randomized controlled trial and follow-up of dialectical behavior therapy vs therapy by experts for suicidal behaviors and borderline personality disorder. Arch Gen Psychiatry 63:757–766CrossRefGoogle Scholar
  29. Linehan MM (2015) DBT skills training manual, 2nd ed. New York: GuilfordGoogle Scholar
  30. Linehan MM, Korslund KE, Harned MS, Gallop RJ, Lungu A, Neacsiu AD et al (2015) Dialectical behavior therapy for high suicide risk in individuals with borderline personality disorder. JAMA Psychiatry 72(5):475CrossRefGoogle Scholar
  31. Löwe B, Spitzer RL, Zipfel S, Herzog W (2002) Gesundheitsfragebogen für Patienten (PHQ D). Komplettversion und Kurzform. Testmappe mit Manual, Fragebögen, Schablonen, 2. Aufl. Pfizer, KarlsruheGoogle Scholar
  32. McMain SF, Links PS, Gnam WH, Guimond T, Cardish RJ, Korman L, Streiner DL (2009) A randomized trial of Dialectical Behavior Therapy versus general psychiatric management for borderline personality disorder. Am J Psych 166:1365–1374CrossRefGoogle Scholar
  33. Ogrodniczuk J, Staats H (2002) Psychotherapie und Geschlecht der Patienten. Führen unterschiedliche Behandlungsansätze bei Männern und Frauen zu unterschiedlichen Ergebnissen? Z Psychosom Med Psychother 48:270–285PubMedGoogle Scholar
  34. Perroud N, Uher R, Dieben K, Nicastro R, Huguelet P (2010) Predictors of response and drop-out during intensive dialectical behavior therapy. J Pers Disord 24:634–650CrossRefGoogle Scholar
  35. Del Pozo MA, Kliem S, Mestel R, Votsmeier-Röhr A, Kröger C (2018) Stationäre psychodynamisch orientierte multimodale Therapie von Patienten mit Bprderline-Persönlichkeitsstörung: Wirksamkeit, Response und Drop-out. Psychother Psychosom Med 68:82–90CrossRefGoogle Scholar
  36. Sansone RA, Sansone LA (2011) Gender patterns in borderline personality disorder. Innov Clin Neurosci 8:16–20PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  37. Sass H, Wittchen HU, Zaudig M, Houben I (2003) Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-IV-TR: Textrevision. Hogrefe, GöttingenGoogle Scholar
  38. Silberschmidt A, Lee S, Zanarini M, Schulz SC (2015) Gender differences in borderline personality disorder: results from a multinational, clinical trial sample. J Pers Disord 29:828–838CrossRefGoogle Scholar
  39. Stoffers JM, Völlm BA, Rücker G, Timmer A, Huband N, Lieb K (2012) Psychological therapies for people with borderline personality disorder. Cochrane Database Syst Rev.  https://doi.org/10.1002/14651858.CD005652.pub2 CrossRefPubMedGoogle Scholar
  40. Swenson CR, Sanderson C, Dulit RA, Linehan MM (2001) The application of dialectical behavior therapy for patients with borderline personality disorder on inpatient units. Psychiatr Q 72:307–324CrossRefGoogle Scholar
  41. Tomko RL, Trull TJ, Wood PK, Sher KJ (2014) Characteristics of borderline personality disorder in a community sample: comorbidity, treatment utilization, and general functioning. J Pers Disord 28:734–750CrossRefGoogle Scholar
  42. Verheul R, Van Den Bosch LM, Koeter MW, De Ridder MA, Stijnen T, Van Den Brink W (2003) Dialectical behaviour therapy for women with borderline personality disorder. 12-month randomized clinical trial in The Netherlands. Br J Psychiatry 182:135–140CrossRefGoogle Scholar
  43. Wade D, Varker T, Kartal D, Hetrick S, O’Donnell M, Forbes D (2016) Gender differences in outcomes following trauma-focused interventions für posttraumatic stress disorder: systemativ review and meta-analysis. Psychol Trauma 8:356–364CrossRefGoogle Scholar
  44. Yen S, Johnson J, Costello E, Simpson EB (2009) A 5‑day dialectical behavior therapy partial hospital program for women with borderline personality disorder: predictors of outcome from a 3-month follow-up study. J Psychiatr Pract 15:173–182CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  • Carsten Spitzer
    • 1
    Email author
  • Michael Armbrust
    • 2
  • Tim Aalderink
    • 2
  • Kathrin Dreyße
    • 2
  • Oliver Masuhr
    • 1
  • Ulrich Jaeger
    • 1
  • Sebastian Euler
    • 3
  1. 1.Asklepios Psychiatrie NiedersachsenAsklepios Fachklinikum TiefenbrunnRosdorfDeutschland
  2. 2.Schön Klinik Bad BramstedtBad BramstedtDeutschland
  3. 3.Universitäre Psychiatrische Kliniken (UPK) BaselUniversität BaselBaselSchweiz

Personalised recommendations