Positionelle Asphyxie in Kopftieflage – fallbezogene Diskussion
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Zusammenfassung
Die Todesursache „positionelle Asphyxie in Kopftieflage“ ist selten und meistens durch ein Unfallgeschehen zu erklären. Obduktionsbefunde sind eher unspezifisch und ein eindeutiger Pathomechanismus ist nicht bekannt. Die Diagnose „positionelle Asphyxie“ oder Tod in Kopftieflage stellt daher eine Ausschlussdiagnose dar, welche folgende Bedingungen erfüllen sollte: Behinderung der Atmung durch die Körperposition und/oder Störung der Hämodynamik; Unfähigkeit in eine andere Körperposition zu wechseln; Ausschluss einer anderen Todesursache.
Hier soll der Fall eines stark übergewichtigen Jägers vorgestellt werden, der beim Herabsteigen vom Hochsitz durch ein morsches Bodenbrett des Podestes gebrochen und rücklings umgefallen ist. Beim Auffinden hing er kopfüber neben der Leiter des Hochsitzes herab.
Im Rahmen der Obduktion zeigten sich Zeichen des vitalen Erstickens in Kopftieflage, daneben eine Druckmarke am rechten Unterschenkel, ein Hämatom in der linksseitigen Rückenmuskulatur und eine klaffende Wirbelsäulenfraktur (BWK 9) ohne Rückenmarkverletzung.
Die eingangs genannten Bedingungen für eine positionelle Asphyxie sind in diesem Fall erfüllt. Offen bleibt abermals der genaue Pathomechanismus, der im Zusammenhang mit aktueller Literatur und fallbezogenen Besonderheiten diskutiert wird.
Schlüsselwörter
Lagebedingtes Ersticken Kopftieflage Ausschlussdiagnose PathomechanismusPositional asphyxia in the head-down position – a case-related discussion
Abstract
Death by positional asphyxia in the head-down position is a rare event and mostly caused by an accident. Autopsy results are unspecific and a definite pathomechanism of development is so far unknown. Therefore, positional asphyxia or death in the head-down position is a diagnosis relying on exclusion of other causes of death. To make this diagnosis, several conditions have been established: body position impedes breathing/hemodynamics impediment; inability to move into another body position; exclusion of any other cause of death.
Here, a case report is presented regarding an overweight hunter who fell through a rotten wooden board from the platform of a raised hide while climbing down. He fell over and was discovered in a head-down position next to the ladder of the raised shelter.
The autopsy showed signs of a vital asphyxiation in the head-down position, a dent on the right lower leg, hematoma on the left backside and a fracture of the thoracic spine without injury of the spinal cord.
Hence, the conditions for diagnosis of positional asphyxia outlined above are fulfilled in this case. A conclusive mechanism of development could not be demonstrated. Possible scenarios will be discussed in the context of the current literature.
Keywords
Positional asphyxia Head-down position Exclusion diagnosis Formation mechanismNotes
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt
J. Helmus, M. Poetsch, A. Freislederer und T. Bajanowski geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.
Literatur
- 1.Purdue B (1992) An unusual accidental death from reverse suspension. Am J Forensic Med Pathol 13:108–111CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 2.Marshall TK (1968) Inverted suspension. Med Sci Law 8:49–50CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 3.De Donno A, De Fazio A, Greco MG, Introna F, Maglietta RA (2008) Death in head-down position in a heavily intoxicated obese man. Leg Med (Tokyo) 10:204–209CrossRefGoogle Scholar
- 4.Belviso M, De Donno A, Vitale L, Introna F Jr. (2003) Positional asphyxia: reflection on 2 cases. Am J Forensic Med Pathol 24:292–297CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 5.Chaudhari VA, Ghodake DG, Kharat RD (2016) Positional asphyxia: death due to unusual head-down position in a narrow space. Am J Forensic Med Pathol 37:51–53CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 6.Doberentz E, Madea B (2012) Positional asphyxia – death in a head-down position after falling down stairs. Arch Kriminol 230:128–136PubMedGoogle Scholar
- 7.Yoshida K, Harada K, Sorimachi Y, Makisumi T (1995) Death in head-down position: an autopsy report with reference to physiological mechanism. Nihon Hoigaku Zasshi 49:33–36PubMedGoogle Scholar
- 8.Chen L, Pan H, Ma J, Lv Y, Zhang H, Li W (2015) An overhung mute suspect died during restraint – is this a case of positional asphyxia? J Forensic Leg Med 33:98–100CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 9.Fernando T, Byard RW (2013) Positional asphyxia without active restraint following an assault. J Forensic Sci 58:1633–1635CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 10.Benomran FA, Hassan AI (2011) An unusual accidental death from positional asphyxia. Am J Forensic Med Pathol 32:31–34CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 11.Azmak D (2006) Asphyxial deaths: a retrospective study and review of the literature. Am J Forensic Med Pathol 27:134–144CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 12.Sauvageau A, Desjarlais A, Racette S (2008) Deaths in a head-down position: a case report and review of the literature. Forensic Sci Med Pathol 4:51–54CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 13.Madea B (1993) Death in a head-down position. Forensic Sci Int 61:119–132CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 14.Swann HG, Brucer M (1949) The cardiorespiratory and biochemical events during rapid anoxic death; progressive anoxia. Tex Rep Biol Med 7:553–568PubMedGoogle Scholar
- 15.Padosch SA, Schmidt PH, Kroner LU, Madea B (2005) Death due to positional asphyxia under severe alcoholisation: pathophysiologic and forensic considerations. Forensic Sci Int 149:67–73CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 16.Bell MD, Rao VJ, Wetli CV, Rodriguez RN (1992) Positional asphyxiation in adults. A series of 30 cases from the Dade and Broward County Florida Medical Examiner Offices from 1982 to 1990. Am J Forensic Med Pathol 13:101–107CrossRefPubMedGoogle Scholar
- 17.Uchigasaki S, Takahashi H, Suzuki T (1999) An experimental study of death in a reverse suspension. Am J Forensic Med Pathol 20:116–119CrossRefPubMedGoogle Scholar