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Der Orthopäde

, Volume 43, Issue 3, pp 223–229 | Cite as

Die Werferschulter

  • S. Gaber
  • V. Zdravkovic
  • B. JostEmail author
Leitthema

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Wurfbewegung bei Wurfsportlern setzt das Schultergelenk repetitiv hohen Belastungen und extremen Außenrotationsbewegungen in Abduktion aus. Die dynamischen und statischen glenohumeralen Stabilisatoren müssen ein heikles Gleichgewicht zwischen Mobilität und Stabilität bewahren.

Verletzungsursachen

Glenohumerale Anpassungsvorgänge auf ossärer, kapsuloligamentärer und muskulärer Ebene mit dem Resultat der Erhöhung der Außenrotationsfähigkeit und damit Verbesserung der Geschwindigkeit des Wurfobjekts können letztendlich ins Pathologische abweichen und ursächlich für die schmerzhafte Werferschulter sein. Es können Kräfteungleichgewichte, funktionelle Instabilitäten und posteriore Kapselverkürzungen mit konsekutivem glenohumeralem Innenrotationsdefizit auftreten.

Verletzungsmuster

Das innere Impingement wird bei Wurfsportlern oft beobachtet und in das häufige posterior-superiore und das seltene anterior-superiore Impingement unterteilt. Typische strukturelle Schäden in der Werferschulter sind die artikularseitigen Rotatorenmanschettenrisse, Bizepssehnenanker- und/oder Labrumläsionen und Zysten, Ödeme oder osteochondrale Defekte des Humeruskopfs oder Glenoids.

Diagnostik

Zur exakten Diagnosestellung ist nach der Anamnese und der sorgfältigen klinischen Untersuchung eine Arthro-MRT zur Abklärung von Gelenkbinnenschäden indiziert. Auf die Korrelation von Klinik und Bildgebung muss geachtet werden.

Therapie

Bei Versagen der konservativen Therapiemaßnahmen oder bei Vorliegen signifikanter struktureller Schäden ist ein operatives Vorgehen indiziert, welches sich an der zugrunde liegenden Pathologie orientiert und arthroskopisch mittels bekannter Techniken und Kriterien durchgeführt wird.

Schlüsselwörter

Wurfsportler Inneres Impingement Superior-labrum-anterior-to-posterior(SLAP)-Läsion Rotatorenmanschettenläsion Bildgebung 

The throwing shoulder

Abstract

Background

During the throwing motion high forces are placed on the athlete’s shoulder and extreme positions of external rotation and abduction are reached. The dynamic and static stabilizers of the glenohumeral joint need to handle a delicate balance between shoulder mobility and stability.

Causes of injury

Repetitive forces lead to adaptive osseous, capsular, ligament and muscular changes. This should increase external rotation of the shoulder and thus initially help to improve performance but ultimately could cause shoulder pathologies. For instance, tissue overuse can result in muscular imbalance, functional instability and posterior capsular contracture with the development of a glenohumeral internal rotation deficit.

Injury patterns

An internal impingement is often observed in throwing athletes which can be subdivided into the more common posterosuperior type and the rarer anterosuperior type. Typical lesions in the throwing shoulder are articular-sided partial rotator cuff tears, labrum and biceps tendon lesions and edema, cysts or osteochondral lesions of the humeral head or glenoid.

Diagnostics

For an accurate diagnosis it is important to include the history, a thorough physical examination and magnetic resonance arthrography. The correlation of clinical examination and imaging is critical to identify symptomatic lesions.

Therapy

If conservative therapy fails or in cases of significant structural damage resulting in clinical symptoms, surgical treatment should be considered based on the underlying pathology and carried out using established techniques and criteria.

Keywords

Overhead athlete Internal impingement Superior labrum anterior to posterior (SLAP) lesion Rotator cuff tear Imaging 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. B. Jost, S. Gaber, V. Zdravkovic geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Andrews JR, Carson WG, McLeod WD (1985) Glenoid labrum tears related to the long head of the biceps. Am J Sports Med 13:337–341PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Braun S, Kokmeyer D, Millett PJ (2009) Shoulder injuries in the throwing athlete. J Bone Joint Surg [Am] 91:966–978Google Scholar
  3. 3.
    Burkhart SS, Morgan CD, Kibler WB (2003) The disabled throwing shoulder: spectrum of pathology. Part II: evaluation and treatment of SLAP lesions in throwers. Arthroscopy 19:531–539PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Burkhart SS, Morgan CD, Kibler WB (2003) The disabled throwing shoulder: spectrum of pathology. Part I: pathoanatomy and biomechanics. Arthroscopy 19:404–420PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Burkhart SS, Morgan CD, Kibler WB (2003) The disabled throwing shoulder: spectrum of pathology. Part III: the SICK scapula, scapular dyskinesis, the kinetic chain, and rehabilitation. Arthroscopy 19:641–661PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Crockett HC, Gross LB, Wilk KE et al (2002) Osseous adaptation and range of motion at the glenohumeral joint in professional baseball pitchers. Am J Sports Med 30:20–26PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Dillman CJ, Fleisig GS, Andrews JR (1993) Biomechanics of pitching with emphasis upon shoulder kinematics. J Orthop Sports Phys Ther 18:402–408PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Drakos MC, Rudzki JR, Allen AA et al (2009) Internal impingement of the shoulder in the overhead athlete. J Bone Joint Surg [Am] 91:2719–2728Google Scholar
  9. 9.
    Hirashima M, Kadota H, Sakurai S et al (2002) Sequential muscle activity and its functional role in the upper extremity and trunk during overarm throwing. J Sports Sci 20:301–310PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Jobe CM (1995) Posterior superior glenoid impingement: expanded spectrum. Arthroscopy 11:530–536PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Jobe CM, Coen MJ, Screnar P (2000) Evaluation of impingement syndromes in the overhead-throwing athlete. J Athl Train 35:293–299PubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Jost B, Zumstein M, Pfirrmann CW et al (2005) MRI findings in throwing shoulders. Clin Orthop Relat Res 434:130–137PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Kasten P, Nowotny J (2010) Causes and therapy options for secondary impingement lesions of the shoulder. Arthroskopie 23:286–292CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Kibler WB, Kuhn JE, Wilk K et al (2013) The disabled throwing shoulder: spectrum of pathology-10-year update. Arthroscopy 29:141–161PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Kirchhoff C, Imhoff AB (2010) Posterosuperior and anterosuperior impingement of the shoulder in overhead athletes-evolving concepts. Int Orthop 34:1049–1058PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Klein M, Jost B, Tarantino I et al (2012) Shoulder MRI findings in water polo players. SGOT Jahreskongress Basel 2012Google Scholar
  17. 17.
    Knesek M, Skendzel JG, Dines JS et al (2013) Diagnosis and management of superior labral anterior posterior tears in throwing athletes. Am J Sports Med 41:444–460PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Mazoué CG, Andrews JR (2006) Repair of full-thickness rotator cuff tears in professional baseball players. Am J Sports Med 34:182–189PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Reagan KM, Meister K, Horodyski MB et al (2002) Humeral retroversion and its relationship to glenohumeral rotation in the shoulder of college baseball players. Am J Sports Med 30:354–360PubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Rubin BD, Kibler WB (2002) Fundamental principles of shoulder rehabilitation: conservative to postoperative management. Arthroscopy 18:29–39PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Snyder SJ, Karzel RP, DelPizzo W et al (1990) SLAP lesions of the shoulder. Arthroscopy 6:274–279PubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Tischer T, Salzmann GM, Imhoff AB (2007) Rotator cuff tears and internal impingement in athletes. Orthopäde 36:950–956PubMedCrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Walch G, Boileau P, Noel E et al (1992) Impingement of the deep surface of the supraspinatus tendon on the posterosuperior glenoid rim: an arthroscopic study. J Shoulder Elbow Surg 1:238–245PubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Waldt S, Burkart A, Lange P et al (2004) Diagnostic performance of MR arthrography in the assessment of superior labral anteroposterior lesions of the shoulder. AJR Am J Roentgenol 182:1271–1278PubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Wilk KE, Meister K, Andrews JR (2002) Current concepts in the rehabilitation of the overhead throwing athlete. Am J Sports Med 30:136–151PubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2014

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Orthopädische Chirurgie und Traumatologie des BewegungsapparatesKantonsspital St. GallenSt. GallenSchweiz

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