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Der Orthopäde

, Volume 42, Issue 1, pp 20–29 | Cite as

Osteochondrosen des kindlichen Fußes

  • D. Arbab
  • C. Wingenfeld
  • B. Rath
  • C. Lüring
  • V. Quack
  • M. Tingart
Leitthema

Zusammenfassung

Osteochondrosen sind eine heterogene Gruppe symptomatischer, selbstlimitierender Knorpel-Knochen-Veränderungen, die durch eine Störung der enchondralen Ossifikation verursacht werden. Die Ursache dieser Veränderungen an Epi-, Dia- oder Apophysen ist nicht abschließend geklärt. Es werden passagere Durchblutungsstörungen multifaktorieller Genese als Grund für die aseptische Osteochondrose diskutiert. Fußschmerzen bei Kindern und Jugendlichen sind ein häufiger Konsultationsgrund und können durch eine Osteochondrose bedingt sein. Die schmerzhaften Veränderungen der Füße gehen mit typischen radiologischen Alterationen einher. Die häufigsten Lokalisationen für Osteochondrosen am Fuß sind das Os naviculare als Morbus Köhler, die Metatarsaleköpfchen und -diaphyse als Morbus Köhler-Freiberg und die Apophysitis calcanei als Morbus Sever. Verlauf und Prognose sind je nach Lokalisation unterschiedlich. Die Aufgabe des behandelnden Arztes besteht darin, die Symptome zeitnah richtig zu deuten und eine gezielte Diagnostik einzuleiten. Der Verlauf und die erforderlichen therapeutischen Maßnahmen sind in Abhängigkeit von Lokalisation, Patientenalter und Stadium der Veränderung zu erfassen. Therapeutische Ziele sind die Reduktion von Beschwerden und bleibende, präarthrotische Deformitäten zu verhindern.

Schlüsselwörter

Enchondrale Ossifikation Fußschmerzen Morbus Köhler-Freiberg Morbus Köhler Apophysitis 

Osteochondrosis of the pediatric foot

Abstract

Osteochondrosis is a heterogeneous group of self-limiting conditions characterized by disturbance of enchondral ossification caused by a lack of circulation. Foot pain is a relatively common problem in children and adolescents and may be due to osteochondrosis. Osteochondrosis of the growing foot shows painful radiological alterations including increased density, fragmentation and irregularity of the epiphyses, physes and apophyses. Lacking etiologic and pathophysiologic information, ostoechondroses have been documented in almost every bone of the foot and therefore should be considered in the differential diagnosis when evaluating pediatric foot pain. The most common localizations of osteochondroses of the growing foot include the navicular as Kohler’s syndrome, the metatarsal as Freiberg’s infraction and calcaneal apophysitis as Sever’s disease. Prognosis and final outcome vary considerably between the different localizations. Physicians should therefore be informed about the etiology, clinical presentation and treatment options for osteochondroses of the growing foot.

Keywords

Enchondral ossification Foot pain Kohler’s disease Freiberg’s infraction Apophysitis  

Notes

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Albrecht R, Hertel E (1960) Beitrag zum Vorkommen der Köhlerschen Erkrankungen. Z Orthop 104:716–717Google Scholar
  2. 2.
    Brower AC (1983) The osterochondroses. Orthop Clin North Am 14:99–117PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Das BL, Zenios M, Prem H (2010) Osteochondrosis of the proximal phalanx of the hallux in adolescent footballers. J Pediatr Orthop B 19:1379–1381Google Scholar
  4. 4.
    Freiberg AH (1914) Infraction of the second metatarsal bone. A typical injury. Surg Gynecol Obstet 19:191–193Google Scholar
  5. 5.
    Fu FH, Gomez W (1988) Bilateral avascular necrosis of the first metatarsal head in adolescence. Clin Orthop Relat Res 246:282–284Google Scholar
  6. 6.
    Gillespie H (2010) Osteochondroses and apophyseal injuries of the foot in the young athlete. Curr Sports Med Rep 9:265–268PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Ilfeld FW, Rosen V (1972) Osteochondritis of the first metatarsal sesamoid: report of three cases. Clin Orthop 85:38–41PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Ippolito E, Ricciardi Pollini PT, Falez F (1984) Köhler’s disease of the tarsal navicular: long-term follow-up of 12 cases. J Pediatr Orthop 4:416–417PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Karp MG (1937) Köhler’s disease of the tarsal scaphoid. J Bone Joint Surg 19:84Google Scholar
  10. 10.
    Köhler A (1908) Über eine häufige, bisher anscheinend unbekannte Erkrankung einzelner kindlicher Knochen. Verh Dtsch Röntgenges 4:110Google Scholar
  11. 11.
    Köhler A (1913) Das Köhlersche Knochenbild des Os naviculare pedis bei Kindern. Langenbecks Arch Klin Chir 101:560Google Scholar
  12. 12.
    Köhler A (1920) Eine typische Erkrankung des 2. Metatarsophalangealgelenkes. MMW 45:1289–1290Google Scholar
  13. 13.
    Kose O, Demiralp B, Oto M, Sehirlioglu A (2009) An unusual cause if foot pain in a child: osteochondrosis of the intermediate cuneiform. J Foot Ankle Surg 48:474–476PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Ogden JA, Ganey TM, Hill JD, Jaakkola JI (2004) Sever’s injury: a stress fracture of the immature calcaneal metaphysic. J Pediatr Orthop 24:488–492PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Pappas AM (1980) Osteochondrosis dissecans. Clin Orthop Relat Res 158:59–69Google Scholar
  16. 16.
    Pommering TL, Kluchurosky L, Hall SL (2005) Ankle and foot injuries in pediatric and adult athletes. Prim Care Clin 24:488–492Google Scholar
  17. 17.
    Renander A (1925) 2 Fälle von typischer Osteochondropathie des medialen Sesambeines des 1. Mittelfußknochens. Acta Radiol 3:521Google Scholar
  18. 18.
    Sanders TG, Rathur SK (2008) Imaging of painful conditions of the hallucal sesamoid complex and plantar capsular structures of the first metatarsophalangeal joint. Radiol Clin North Am 46:1079–1092PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Sever JW (1912) Apophysitis of the os calvis. NY State Med J 95:1025Google Scholar
  20. 20.
    Sproul J, Klaaren H, Mannarino F (1989) Surgical treatment of Freiberg’s infraction in athlete’s. Am J Sports Med 21:381–384CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Siffert RS (1980) Classification of the osteochondroses. Clin Orthop Relat Res 158:10–18Google Scholar
  22. 22.
    Waugh W (1958) The ossification and vascularisation of the tarsal navicular and their relation to Köhlers’s disease. J Bone Joint Surg 40-B:765–777Google Scholar
  23. 23.
    Williams GA, Cowell HR (1980) Köhler’s disease of the tarsal naviculare. Clin Orthop Relat Res 158:53–58Google Scholar
  24. 24.
    Willert HG (1981) Pathogenese und Klinik der spontanen Knochennekrosen. Orthopade 10:19–39PubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Zollinger H (1986) Osteonekrosen am kindlichen Fuß. Orthopade 15:220–226PubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2012

Authors and Affiliations

  • D. Arbab
    • 1
  • C. Wingenfeld
    • 2
  • B. Rath
    • 1
  • C. Lüring
    • 1
  • V. Quack
    • 1
  • M. Tingart
    • 1
  1. 1.Klinik für OrthopädieUniversitätsklinikum AachenAachenDeutschland
  2. 2.Abteilung für Orthopädie und UnfallchirurgieSt.-Remigius-KrankenhausLeverkusenDeutschland

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