Advertisement

Der Gynäkologe

, Volume 52, Issue 12, pp 910–917 | Cite as

Strahlentherapie des Endometriumkarzinoms: S3-Leitlinie 2018 und neue Studiendaten

  • Dirk VordermarkEmail author
  • Günter Emons
Leitthema
  • 54 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund

Die vaginale Brachytherapie und die perkutane Strahlentherapie sind wichtige Elemente multimodaler Behandlungskonzepte des Endometriumkarzinoms.

Methoden

Aktuelle Empfehlungen der deutschen S3-Leitlinie Endometriumkarzinom zum Einsatz der strahlentherapeutischen Verfahren werden präsentiert. Neue Daten randomisierter Studien werden vor dem Hintergrund der Leitlinie diskutiert.

Ergebnisse

Die postoperative vaginale Brachytherapie wird in den Stadien IA G3–IB G1–2 empfohlen. Im Stadium IB G3 und Stadium II wird jeweils bei pN0 ebenfalls die Brachytherapie favorisiert, bei pNx kann alternativ die externe Bestrahlung erfolgen. In den Stadien III–IVA besteht eine „Kann“-Empfehlung für die externe Radiatio, in Kombination mit einer Chemotherapie, zur Verbesserung der lokalen Kontrolle. Neue Registerdaten deuten darauf hin, dass die Brachytherapie auch zu einem Vorteil im Gesamtüberleben beiträgt. Die Daten der Studien PORTEC‑3, GOG-249 und GOG-258 zum Stellenwert verschiedener Kombinationen aus Chemotherapie, externer Bestrahlung und Brachytherapie werden aufgrund der unterschiedlichen Standardarme und teilweise noch kurzer Nachbeobachtungszeiten kontrovers diskutiert.

Schlussfolgerung

Eine Überprüfung der derzeit gültigen S3-Empfehlungen zum Einsatz der Strahlentherapie erfolgt im Rahmen des ersten Updates der Leitlinie.

Schlüsselwörter

Brachytherapie Chemotherapie Leitlinie Endometriumneoplasien Lebensqualität 

Radiotherapy of endometrial cancer: German S3 guideline 2018 and new trial data

Abstract

Background

Vaginal brachytherapy and external-beam radiotherapy are important elements of multimodal treatment concepts for endometrial cancer.

Methods

Current recommendations of the German S3 guideline for endometrial cancer on the use of radiotherapy procedures are presented. New data from randomized trials are discussed against the background of the guideline.

Results

Postoperative vaginal brachytherapy is recommended in stages IA G3 to IB G1–2. In stage IB G3 and stage II, brachytherapy is also preferred in the pN0 situation; with pNx, external-beam radiotherapy can be applied as an alternative. In stages III to IVA, a “can” recommendation is given for external-beam radiotherapy, in combination with chemotherapy, to improve local control. New registry data indicate that brachytherapy also contributes to an overall survival benefit. Data from the PORTEC‑3, GOG-249, and GOG-258 trials on the role of different combinations of chemotherapy, external-beam radiotherapy, and brachytherapy are controversially discussed, due to different standard arms and, in part, short follow-up.

Conclusion

A reevaluation of the currently valid S3 recommendations on the use of radiotherapy will be undertaken as part of the first update of the guideline.

Keywords

Brachytherapy Chemotherapy Guideline Endometrial neoplasms Quality of life 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

D. Vordermark hat von den Firmen Astra Zeneca, Boehringer, Bristol-Myers Squibb, Chugai, Ferring, Lilly, Merck, Roche und Takeda Honorare als Referent und Teilnehmer von Advisory Boards sowie von den Firmen Astra Zeneca, Merck und Pfizer Forschungsförderung erhalten. G. Emons gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Creutzberg CL, Nout RA, Lybeert ML et al (2011) Fifteen-year radiotherapy outcomes of the randomized PORTEC‑1 trial for endometrial carcinoma. Int J Radiat Oncol Biol Phys 81:e631–e638CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    De Boer SM, Powell ME, Mileshkin L et al (2018) Adjuvant chemoradiotherapy versus radiotherapy alone for women with high-risk endometrial cancer (PORTEC-3): final results of an international, open-label, multicentre, randomised, phase 3 trial. Lancet Oncol 19:295–309CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Emons G, Steiner E, Vordermark D et al (2018) Interdisciplinary Diagnosis, Therapy and Follow-up of Patients with Endometrial Cancer. Guideline (S3-Level, AWMF Registry Number 032/034-OL, April 2018)—Part 2 with Recommendations on the Therapy and Follow-up of Endometrial Cancer, Palliative Care, Psycho-oncological/Psychosocial Care/Rehabilitation/Patient Information and Healthcare Facilities. Geburtshilfe Frauenheilkd 78:1089–1109CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Emons G, Tempfer C, Battista MJ et al (2018) Statement of the uterus committee of the gynecological oncology working group (AGO) on the PORTEC‑3 study. Geburtshilfe Frauenheilkd 78:923–926CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Hogberg T, Signorelli M, de Oliveira CF et al (2010) Sequential adjuvant chemotherapy and radiotherapy in endometrial cancer—results from two randomised studies. Eur J Cancer 46:2422–2431CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Kong A, Johnson N, Kitchener HC et al (2012) Adjuvant radiotherapy for stage I endometrial cancer: an updated Cochrane systematic review and meta-analysis. J Natl Cancer Inst 104:1625–1634CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Maggi R, Lissoni A, Spina F et al (2006) Adjuvant chemotherapy vs radiotherapy in high-risk endome—trial carcinoma: results of a randomised trial. Br J Cancer 95:266–271CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Matei D, Filiaci V, Randall ME et al (2019) Adjuvant chemotherapy plus radiation for locally advanced endometrial cancer. N Engl J Med 380:2317–2326CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Nout RA, Putter H, Juergenliemk-Schulz M et al (2009) Quality of life after pelvic radiotherapy or vaginal brachytherapy for endometrial cancer: first results of the randomized PORTEC‑2 trial. J Clin Oncol 27:3547–3556CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Nout RA, van de Poll-Franse LV, Lybeert ML et al (2011) Long-term outcome and quality of life of patients with endometrial carcinoma treated with or without pelvic radiotherapy in the post operative radiation therapy in endometrial carcinoma 1 (PORTEC-1) trial. J Clin Oncol 29:1692–1700CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Ørtoft G, Hansen ES, Bertelsen K (2013) Omitting adjuvant radiotherapy in endometrial cancer increases the rate of loco-regional recurrences but has no effect on long-term survival: the Danish Endometrial Cancer Study. Int J Gynecol Cancer 23:1429–1437CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Randall ME, Filiaci VL, Muss H et al (2006) Randomized phase III trial of whole-abdominal irradiation versus doxorubicin and cisplatin chemotherapy in advanced endometrial carcinoma: a Gynecologic Oncology Group Study. J Clin Oncol 24:36–44CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Randall ME, Filiaci V, McMeekin DS et al (2019) Phase III trial: adjuvant pelvic radiation therapy versus vaginal brachytherapy plus paclitaxel/carboplatin in high-intermediate and high-risk early stage endometrial cancer. J Clin Oncol.  https://doi.org/10.1200/JCO.18.01575 CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  14. 14.
    Rydzewski NR, Strohl AE, Donnelly ED et al (2016) Receipt of vaginal brachytherapy is associated with improved survival in women with stage I endometrioid adenocarcinoma of the uterus: a National Cancer Data Base study. Cancer 122:3724–3731CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Sorbe B, Nordström B, Mäenpää J et al (2009) Intravaginal brachytherapy in FIGO stage I low-risk endometrial cancer: a controlled randomized study. Int J Gynecol Cancer 19:873–878CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Wortman BG, Bosse T, Nout RA et al (2018) Molecular-integrated risk profile to determine adjuvant radiotherapy in endometrial cancer: evaluation of the pilot phase of the PORTEC-4a trial. Gynecol Oncol 151:69–75CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Wortman BG, Creutzberg CL, Putter H et al (2018) Ten-year results of the PORTEC‑2 trial for high-intermediate risk endometrial carcinoma: improving patient selection for adjuvant therapy. Br J Cancer 119:1067–1074CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Universitätsklinik für StrahlentherapieUniversitätsklinikum Halle/SaaleHalle/SaaleDeutschland
  2. 2.Klinik für Gynäkologie und GeburtshilfeUniversitätsmedizin GöttingenGöttingenDeutschland

Personalised recommendations