Der Gynäkologe

, Volume 43, Issue 6, pp 495–498

Frühgeborene an der Grenze der Lebensfähigkeit

Entscheidungsfindung
Leitthema
  • 201 Downloads

Zusammenfassung

Die Geburt eines extrem unreifen Frühgeborenen an der Grenze der Lebensfähigkeit ist eine Herausforderung für alle Beteiligten – Eltern, Ärzte und Pflegende. Es ist mittlerweile gut belegt, dass die augenblickliche Vitalität solcher Kinder im Kreißsaal keine Prognoseabschätzung erlaubt. Im Grenzbereich sollen die Vorstellungen der Eltern maßgeblich sein. Die eigenen Werte der beratenden Ärzte müssen von diesen selbst reflektiert werden, um eine ergebnisoffene, nichtpaternalistische Gesprächsführung zu ermöglichen und eine Einhaltung der mit den Eltern getroffenen Vereinbarungen zu gewährleisten.

Schlüsselwörter

Erstversorgung und Reanimation Neugeborener Langzeitprognose Gestationsalter Grenze der Lebensfähigkeit Palliative Behandlung Stellvertretende Patientenautonomie 

Premature infants of borderline viability

Decision making

Abstract

The birth of an extremely premature infant at the limit of viability poses a challenge to all involved—parents, physicians, and nursing staff. It is now well documented that the immediate vitality of these children in the delivery room does not serve as a basis for assessing prognosis. The parents’ viewpoints should govern decisions in cases of borderline viability. The attending physicians need to reflect on their own opinions to best facilitate an open-minded and non-paternalistic discussion to ensure adherence to the decisions reached with the parents.

Keywords

Initial care and resuscitation of newborns Long-term prognosis Gestational age Limit of viability Palliative treatment Representative patient autonomy  

Literatur

  1. 1.
    American Heart Association; American Academy of Pediatrics (2006) 2005 American Heart Association (AHA) guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) and Emergency Cardiovascular Care (ECC) of pediatric and neonatal patients: neonatal resuscitation guidelines. Pediatrics 117:e1029–e1038CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    AWMF online – Frühgeburt an der Grenze der Lebensfähigkeit des Kindes. Leitlinie Nr. 024/019 (2007). http://www.awmf-online.deGoogle Scholar
  3. 3.
    Gargus RA, Vohr BR, Tyson JE et al (2009) Unimpaired outcomes for extremely low birth weight infants at 18 to 22 months. Pediatrics 124:112–121CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Griswold K, Fanaroff JM (2010) An evidence-based overview of prenatal consultation with a focus on infants born at the limits of viability. Pediatrics 125:e931–e937CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Forsblad K, Källén K, Maršál K Hellström-Westas L (2007) Apgar score predicts short-term outcome in infants born at 25 gestational weeks. Acta Paediatr 96:166–171CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Forsblad K, Källén K, Maršál K, Hellström-Westas L (2008) Short-term outcome predictors in infants born at 23-24 gestational weeks. Acta Paediatr 97:551–556CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Janvier A, Lantos J, Deschenes M et al (2008) Caregivers attitudes for very premature infants: what if they knew? Acta Paediatr 97:276–279CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Janvier A, Leblanc I, Barrington KJ (2008) The best-interest standard is not applied for neonatal resuscitation decisions. Pediatrics 121:963–969CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Kaempf JW, Tomlinson MW, Campbell B et al (2009) Counseling pregnant women who may deliver extremely premature infants: medical care guidelines, family choices, and neonatal outcomes. Pediatrics 123:1509–1515CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Khan RA, Burgoyne L, O’Connell MP, Dempsey EM (2009) Resuscitation at the limits of viability – an Irish perspective. Acta Paediatr 98:1456–1460CrossRefPubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Kutz P, Horsch S, Kühn L, Roll C (2009) Single-centre vs. population-based outcome data of extremely preterm infants at the limits of viability. Acta Paediatr 98:1451–1455CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Manley BJ, Dawson JA, Kamlin COF et al (2010) Clinical assessment of extremely premature infants in the delivery room is a poor predictor of survival. Pediatrics 125:e559–e564CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Österreichische Leitlinie: Österreichische Gesellschaft für Kinder- und Jugendheilkunde – Erstversorgung von Frühgeborenen an der Grenze der Lebensfähigkeit (2005) Monatsschrift Kinderheilkunde 7:711–715. http://www.docs4you.atGoogle Scholar
  14. 14.
    Pignotti MS, Donzelli G (2008) Perinatal care at the threshold of viability: an international comparison of practical guidelines for the treatment of extremely preterm births. Pediatrics 121:e193–e198CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Singh J, Fanaroff J, Andrews B et al (2007) Resuscitation in the „gray zone“ of viability: determining physician preferences and predicting infant outcomes. Pediatrics 120:519–526CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Tyson JE, Parikh NA, Langer J et al (2008) Intensive care for extreme prematurity – moving beyond gestational age. N Engl J Med 358:1672–1681CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Wood NS, Costeloe K, Gibson AT et al (2005) The EPICure study: associations and antecedents of neurological and developmental disability at 30 months of age following extremely preterm birth. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 90:F134–F140CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 2010

Authors and Affiliations

  1. 1.Abteilung Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin,Vestische Kinder- und JugendklinikUniversität Witten/HerdeckeDattelnDeutschland

Personalised recommendations